وقتی دنیای فناوری وارد جدول تناوبی میشود

0
1848

کالاسودا – گروهی از محققان دانشگاه اقدام به طراحی جدول تناوبی دنیای فناوری کرده است که طی آن موارد مهم و دارای پتانسیل و میزان امکان پذیری تکنولوژی های بعدی را در این جدول رتبه بندی کرده اند.

پیشرفتهای تکنولوژی در جدول

محققان دانشگاه Imperial Tech Foresigh که یکی از کالج های امپریال لندن است، تلاش کرده اند تا پیشرفت های تکنولوژیک مبهم و غیر قابل درک را نیز به شیوه ای جدید که پیش از این ندیده اید، در جدولی گرد هم آورند. دو تن از این محققان به نام ریچارد واتسون (Richard Watson) و آنا کوپانی ( Anna Cupani) با مشورت متخصصان زیادی این جدول را تهیه کردند.

شیوه کار آنها به این صورت که ابتدا یک جدول از تکنولوژی های مخرب و الهام بخش همانند جدول تناوبی عناصر ایجاد کرده اند. این جدول شامل ۱۰۰ نوآوری جدید است که مواردی از تکنولوژی های روزانه تا خطرناک ترین انها را در بر میگیرد.

جنگ رباتیک

برای مثال شما می توانید کلمه رمزنگاری Cryptocurrency را به جای عنصر کروم Cr در جدول دنیای امرزوی ببینید. همچنین عنصر بروم Br در این جدول به جنگ رباتیک Battelfield robots بر میگردد که در نوع خود جالب است. رباتیک هایی که چیزی شبیه به مردان اهنین غول پیکری هستند که در آینده با انقلابی که در دنیا خواهند کرد، می توانند به سربازهای آینده تبدیل شوند.

محور X و Y

همچنین دیگر عناصر نیز در این جدول دارای نماد مختص خود هستند. جالب است بدانید که محققان در طراحی این جدول از چند رنگ استفاده کرده اند. این عناصر دارای رنگ خاص خود هستند و در دو محور قرار می‌گیرند. محور عمودی که پتانسیل آن فناوری تاثیر گذار در اقتصاد است، از زیاد به کم رتبه بندی شده است. محور X نیز طوری درجه بندی شده است که تعیین می ‌کند آن فناوری در چه زمانی به واقعیت مبدل می‌ شود. و در رده “زود” تا “دیر” است.

فناوری های کاربردی

با این حساب در واقع عناصر سبز که در پایین و سمت چپ جدول قرار دارد، فناوری ‌هایی هستند که هم اکنون در حال رخ دادن هستند و در دنیای کنونی موجود هستند. عناصری که در این جدول رنگ زرد دارند، فناوری‌ هایی هستند که ممکن است در آینده‌ ای نزدیک محقق شوند. عناصر قرمز رنگ فناوری ‌هایی هستند که تا ۲۰ سال آتی به واقعیت مبدل می ‌شوند.

فناوری های کم اهمیت تر

عناصر ی که به رنگ طوسی هستند نیز علوم حاشیه ‌ای و کم اهمیت تر را دارا می باشند. در واقع تولید این فناوری‌ها نشدنی و غیر ممکن نیست، اما دور از انتظار است. همچنین باید در اتنها اضافه شود که در نهایت، عناصری که عدد دارند به فناوری ‌هایی برمی‌گردند که مثالی از فناوری ‌های کاربردی و در عمل هستند. در محل درج این عناصر همچنین زمینه‌ هایی وجود دارد که میزان اتوماتیک بودن فناوری‌ ها را نیز مشخص می‌کند

 با ما در کانال تلگرام کالاسودا به روز باشید