وقتی واقعیت مجازی روان درمانگر می شود

0
307

وقتی واقعیت مجازی روان درمانگر می شود|کالاسودا

کالاسودا_پژوهشگران آمریکایی در حال بررسی طرحی هستند تا از طریق واقعیت مجازی به درمان اختلال های روانی بپردازند .طرحی که می تواند یک انقلاب در حوزه روانکاوی باشد.

سال ها پیش درمان اختلال های روانی و مشکلات مرتبط با حوزه روانکاوی به راحتی مورد پذیرش جمع واقع نمی شد. درواقع درست برعکس بیماری های جسمانی که به سرعت شناسایی و درمان می شدند، بیماری های مرتبط باحوزه روان اساسا به سختی شناخته می شدند و حتی در صورت تشخیص از سوی بیمار انکار می شدند.

اکنون فرهنگ عامه ارتقا پیدا کرده و بسیاری از افراد برای حل تعارضات شخصی و اجتماعی به روانشناس مراجعه می کنند.اما جالب است که این روزها حتی روانشناسان نیز برای حل مشکلات افراد از تکنولوژی استفاده می کنند. گرچه برخی فناوری ها می توانند استرس زا باشند،اما به نظر می رسد این بار می توان روی برخی جنبه های تکنولوژی حساب مثبت باز کرد.

پائولا اولتا روانشناس و سرپرست ارشد پژوهشی تیم معتقد است؛ می توان به واسطه تکنولوژی واقعیت مجازی ،طیف وسیعی از اختلال های روانی را کنترل کرد و البته کاهش داد.برای مثال بیمارانی که مبتلا به انواع اضطراب ها و هراس های غیر قابل مهار هستند، پتانسیل بالایی برای پاسخ دادن به درمان های VR  دارند.

اما اگر هنوز متوجه جزئیات این ماجرای درمانی نشده اید، ادامه مطلب را از دست ندهید. ماجرای درمان با VR  ساده و جالب است. فرض کنیم با بیماری سر و کار  د اریم که نسبت به عبور از خیابان فوبیا دارد. تکنولوژی واقعیت مجازی کمک می کند تا بیمار در وضعیتی مشابه با آنچه موجب هراسش می شود قرار گرفته و با وضعیت ناخوشایند ذهنی خود رو به رو شود.

یک ویژگی مثبت این روش، بررسی نکات کلیدی مرتبط با شدت و ضعف بیماری توسط درمانگر و به عبارتی دیگر، کنترل بالای وضعیت آزمایش در لحظه است. در حال حاضر تکنیک درمانی منطبق با تکنولوژی VR در برخی کلینیک ها به شکل آزمایشی استفاده می شود.

در صورتی که این پژوهش ها نتایج مثبتی داشته باشند می توان انتظار د اشت در سراسر جهان بیمارانی با عینک واقعیت مجازی را شاهد باشیم .

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها