پاکستان میزبان غول پیکرترین هواپیمای ۲ طبقه جهان می شود

0
6797

کالاسودا_پاکستان میزبان غول پیکرترین هواپیمای ۲ طبقه جهان می شود. این هواپیمای ۲ طبقه محصولی از شرکت ایرباس است. اما جزئیات این پرواز چیست و هواپیمای مذکور چه ویژگی هایی دارد؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که قرار است بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان با نام ایرباس ۳۸۰ روز ۸ جولای در فرودگاه بین المللی جدید اسلام‌آباد پایتخت پاکستان فرود آید.

درواقع  فرودگاه اسلام‌آباد آمادگی خود را برای فرود این هواپیما اعلام کرده است. هواپیمایی که آرزوی بسیاری است از آن استفاده کنند و البته دارای ۲ طبقه است و ظرفیت جابه‌جایی ۸۰۰ مسافر را دارد.

اما شاید یکی از مهم ترین ویژگی های ایرباس ۳۸۰ این باشد که با قدرت ۴ موتور می‌تواند سرعت خود را تا ۹۵۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهد.

این موضوعی بسیار جالب است که بدانید؛ هواپیمای ایرباس ۳۸۰ با ۶۵۰ مسافر از دوبی وارد پاکستان می‌شود و تمام امکانات برای فرود این هواپیما فراهم شده است.

این هواپیمای غول پیکر قرار است با توقف دو ساعته در پاکستان از اسلام‌‌آباد راهی دوبی شود.

اما این هوپیما تنها هواپیمای غول پیکر جهان نیست. در ادامه به معرفی پنج هواپیمای بزرگ (مسافربری) جهان می‌پردازیم.

در این رده بندی، هواپیمای «آنتونوف ای ان – ۲۲۵ ماری ساخت اوکراین، در رده نخست بزرگ ترین هواپیمای جهان تا قبل از رونمایی از غول ۲ طبقه ایرباس اعلام شده است. این هواپیما نخستین پروازش را در روز ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ انجام داد. نخستین هدف از ساخت این هواپیما، نظامی بود، به خصوص برای حمل شاتل فضایی روسیه. این هواپیمای شش موتوره، توسعه داده شد و به آنتونوف ۱۲۴ با چهار موتور تغییر داده شد که از لحاظ قدرت موتور، پیشرفت فراوانی کرد.

این هواپیما، سنگین ترین هواپیما ساخته شده در جهان است که در بیشترین حالت در زمان برخاستن از باند، ۶۴۰ تن می رسد. امروزه فقط یک آنتونوف ۲۲۵ در حال فعالیت است.

دومین هواپیماهای بزرگ جهان، ایرباس ای ۳۸۰ اف است. نخستین پرواز این هواپیما در ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ صورت گرفت؛ ۵۲۵ صندلی دارد و گمان می رود بزرگ ترین هواپیمای حامل مسافربری باشد که تاکنون طراحی و ساخته شده باشد. این هواپیما، دو طبقه است و پهن پیکر محسوب می شود و بسیار زیباست.

نام بوئینگ ۷۴۷  برای بسیاری از ما آشنا است. درواقع این هواپیما، در جایگاه سوم این رده بندی، بوئینگ ۷۴۷ – ۸ جای دارد که طول آن، به حدود ۷۷ متر می رسد و بر این اساس، کشیده ترین و درازترین هواپیمای ساخته شده در جهان تاکنون است. این هواپیما، با ۴۶۷ صندلی، مصرف سوخت بهینه ای دارد.

بوئینگ ۷۴۷ – ۴۰۰ ای آر نیز در رده چهارم قرار می گیرد و یکی از پیشرفته ترین و پرفروش ترین هواپیما محسوب می شود. این هواپیما آنتونوف ۱۲۴ روسلان، در جایگاه پنجم این رده بندی قرار دارد که دومین هواپیمای سنگین باری جهان محسوب می شود.