پردازنده‌های سری F اینتل بدون پردازنده گرافیکی مجتمع

0
1384

بر اساس اسلایدهای اینتل، مجموعه کامل پردازنده‌های سری F دسکتاپ کامت لیک (Comet Lake) این کمپانی، فاقد iGPU هستند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از notebookcheck، در سال 2018، اینتل سری پردازنده‌های دسکتاپ سری F خود را با iGPU های جداشده ارائه داد که در اصل از همان قطعات سیلیکونی پردازنده‌های غیر F استفاده می‌کنند، اگرچه این حقیقت هرگز به طور رسمی تأیید نشد.

در واقع این پردازنده‌های دسکتاپ سری F مشابه پردازنده‌های اصلی بوده و تفاوت آنها تنها در عدم استفاده از گرافیک مجتمع iGPU است. به دلیل غیر فعال سازی iGPU در پردازنده‌های سری F، ضریب خطای تولید پایین آمده و پردازنده‌های سالم بیشتری تولید می‌شود.

اینتل متوجه شد برای اجتناب از پردازنده‌های دارای iGPU  ناقص، می‌تواند به راحتی اجزای گرافیکی را غیرفعال کرده و تراشه‌های مربوطه را بدون آن به بازار عرضه کند.

اسلاید بیرون آمده اینتل نشان می دهد که پردازنده‌های سری اف هرچند با iGPU غیرفعال راهی بازار می‌شوند اما پارت نامبر / شماره قطعه {SKU} آنها به صورت معمول و مجهز به iGPU نامگذاری شده‌اند.

بیشتر مدل‌های iGPU؛ سری F را نیز دارند، از جمله مدل‌های K آنلاک شده. تنها قطعه‌ای که هیچ مدل F ندارد، سری 4 هسته‌ای i3 است. بنابراین، فهرست سری F اعلام شده، شامل مدل‌های KF و F برای پردازنده‌های 10 هسته‌ای / i9-10900 10 و i7-10700 8 هسته‌ای / 16 Thread یا رشته‌ای i7-10900 است، در حالی که تراشه‌های 6 هسته‌ای i5-10600 فقط یک مدل KF و i5-10400 شش هسته‌ای یک مدل F دریافت می‌کنند.

تمام مشخصات پردازنده‌های غیر F، از جمله فرکانس پایه (base clock) و فرکانس بوست (boost clock) تک / چند هسته‌ای، کاملاً با مشخصات پردازنده‌های F یکسان هستند و جالب این است که اینتل حتی شاخص توان طراحی حرارتی (TDP) یکسانی را نیز در آن به کار برده است.

اکنون می دانیم که اینتل فقط برای فرکانس پایه از TDP ها یاد می‌کند، اما از آنجا که iGPU ها از معادله حذف شده‌اند، پردازنده‌های سری F مطمئناً نیاز به انرژی کمی دارند.

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که پردازنده‌های نسل 9 KF، پتانسیل اورکلاک شدن بالا را نشان می‌دهند، به خصوص در SKU های سطح بالا (با توان پردازشی بالتر)، بنابراین می‌توانیم در تراشه‌های آینده i9-10900K همان رفتار را مشاهده کنیم.

متاسفانه، این اسلاید هیچ اطلاعات قیمتی را برای مدل‌های سری F ارائه نمی‌دهد. با این وجود، با توجه به قیمت‌های نسل 9، هر تراشه سری F باید 25 دلار ارزانتر از همتای غیر F  خود باشد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها