پروژه آتنا ( Project Athena)  چیست؟

0
637
پروژه آتنا ( Project Athena)  چیست؟

پروژه آتنا ( Project Athena) طرح جدید اینتل در سال جدید است که به دنبال پروژه UltraBook  در سال 2012، به وجود آمده است. درواقع اینتل با تغییر در اندازه، ضخامت، عملکرد و باتری دستگاه‌های در حال ساخت، لپ‌تاپ‌ها جدید و باارزشی را وارد بازار می‌کند. در این پروژه، اینتل قصد دارد اطلاعاتی نوآورانه به سازندگان لپ‌تاپ ارائه دهد تا با اجرا آن شاهد ساخت لپ‌تاپ‌های باکیفیت در سال 2020 باشیم.

هدف پروژه آتنا (Project Athena) چیست؟

در سخنرانی اخیر Gregory Bryant معاون ارشد اینتل در Computex 2019، پروژه آتنا و اهداف آن تشریح داده شد. در متن این سخنرانی Bryant گفت: ” مردم به دنبال سیستم‌های هوشمند و سازگار هستند و می‌توانند تمام روز با آن‌ها سرگرم باشند”. آن‌ها رایانه‌های شخصی می‌خواهند که سریع کار کرده و به تمرکز آن‌ها کمک کند.

Project Athena ترکیبی از تمام این اهداف است و شما به‌زودی با موج جدیدی از لپ‌تاپ‌های برتر مواجه می‌شوید که بدون توجه به مکان و شرایط شما، می‌توانند عملکرد سطح بالایی را ارائه دهند.

چه چیزی لپ‌تاپ‌های پروژه آتنا را متفاوت می‌کند؟

اینتل اخیراً ویژگی‌ها و معیارهای اصلی لپ‌تاپ‌های ساخته‌شده با پروژه آتنا را تشریح داده است. این موارد شامل ویژگی‌های زیر است.

هدف پروژه آتنا (Project Athena) چیست؟

عمر باتری

اینتل توانسته در پروژه آتنا لپ‌تاپ‌های با طول عمر باتری بالاتر تولید کند. لپ‌تاپ‌های که می‌توانند 16 ساعت یا بیشتر در حالت airplane و 150 نیت نور صفحه‌نمایش روشن باشند. علاوه بر این آن‌ها قادر هستند در استفاده معمولی و در دنیای واقعی تا 9 ساعت باتری داشته باشند. در شرایط دنیای واقعی یا real-world روشنایی صفحه‌نمایش روی 250 نیت تنظیم شده است؛ کاربر به طور دائم با اینترنت کار می‌کند و نرم‌افزارهای اصلی مانند Office365 یا Google Chrome با چندین زبانه باز و در پس‌زمینه در حال اجرا هستند.

این دستگاه‌ها از شارژر سریع برخوردارند و پس از سی دقیقه شارژ از درگاه USB-C قادر هستند حداقل تا 4 ساعت کار کنند. در این صورت اعدادی که شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ در مورد طول عمر باتری‌ها خود اعلام می‌کنند؛ ملموس‌تر و واقعی‌تر خواهد شد.

کارایی

جنبه مهم دیگر در مورد این دستگاه‌ها مدرن کارایی آن‌ها است؛ همان‌طور که این دستگاه‌ها در هنگام اتصال به منع تغذیه به‌درستی کار می‌کند؛ باید در خارج از خانه نیز کارایی داشته باشند. درواقع اینتل در این زمینه با شعار “پاسخگویی مدام باتری” وارد شده است. در این صورت در حین استفاده از نرم‌افزارها و اجرای چند برنامه در پس‌زمینه، باز بودن صفحات وب، باتری لپ‌تاپ به میزان کمی مصرف می‌شود. در این شرایط دستگاه 250 نیت روشنایی دارد و در همه زمان‌ها به اینترنت وصل است.

کارایی

مشخصات فنی

دستیابی به این اهداف نیازمند سخت‌افزار مناسب و معقول می‌باشد؛ در این راستا اینتل مشخصات سخت‌افزاری موردنیاز در پروژه آتنا را به‌صورت زیر شرح داده است.

این موارد شامل

  • Thunderbolt 3
  • Intel WiFi 6 (Gig+) با قابلت اتصال LTE
  • تشخیص چهره و اثرانگشت
  • Intel Core i5 or i7
  • 8 گیگابایت رم دو کاناله DRAM
  • 256 گیگابایت NVMe SSD
  • نمایشگرهای 12 تا 15 اینچی با حداقل رزولوشن 1080p
  • صفحه لمسی
  • نور پس‌زمینه کیبورد
  • پشتیبانی از قلم و تاچ پدها دقیق، می‌باشد.

پروژه آتنا از چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

پروژه آتنا از چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

اینتل اعلام کرده است که قبل از تعطیلات سال 2019 همکاری خود را با بسیاری از سازندگان پیشرو در صنعت رایانه‌های شخصی از جمله Lenovo، Acer، Asus، Dell، HP، مایکروسافت و … آغاز کرده است.

Lenovo اعلام کرده است که نسخه جدیدی از Yoga S940 دارای مشخصات پروژه آتنا است. علاوه بر این چندین مدل دیگر از سایر برندها نیز وجود دارد که مشخصات پروژه آتنا در آن‌ها رعایت شده است: Acer Swift 5، Dell XPS 13 2-in-1، HP Dragonfly Elite و 7th-gen Lenovo ThinkPad X1 Carbon.

درحالی‌که در هیچ‌یک از این دستگاه‌ها نشانه‌ای از پروژه آتنا وجود ندارد؛ شما می‌توانید با مشاهده برچسب ” Engineered for mobile performance” متوجه شوید که این دستگاه‌ها با استاندارد جدید اینتل سازگار هستند.

اینتل اظهار داشته است که این نتایج تنها بعد از یک سال از شروع پروژه آتنا به وجود آمده است؛ این پروژه در نظر دارد در سال‌های آتی به پیشرفت‌های زیادتری برسد و توسعه پیدا کند. بنابراین، اگر به دنبال لپ‌تاپ ارزشمند هستید؛ به نظر آینده‌ای روشن در انتظار شما است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها