پلاستیک های بازیافتی، کوله پشتی می شوند!

0
788

کالاسودا بطری‌های پلاستیکی، نقش زیادی در تخریب محیط زیست دارند زیرا حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می کشد پلاستیک ها تجزیه شوند و حتی گاهی پلاستیک ها در اعماق دریا هم یافت شده اند.

در واقع پلاستیک ها در چرخه طبیعت به گونه ای چرخیده اند که همه جا این زباله ها دیده می شوند. به همین دلیل شرکت های مختلف خصوصا در برنامه های مسئولیت اجتماعی خود سعی می کنند که این مهم را بگنجانند. به تازگی یک شرکت آمریکایی به نام Tentree کوله پشتی بازیافتی به نام موبیوس ابداع کرده که حافظ محیط زیست است.

در واقع تفاوت این کوله پشتی با دیگر کوله ها در این است که از بطری های پلاستیکی ساخته شده است. پارچه به کار رفته در کوله‌پشتی‌ها، از ۳۱ نوع بطری پلاستیکی ساخته شده و نوارها، گیره‌ها و سگک‌ها هم از ضایعات پلاستیکی ساخته شده‌اند. شاید مهم ترین بخش این ابداع، استفاده از یک لایه فوم مخصوص باشد که از بیومس جلبک‌ دریاچه‌ها و تالاب‌ها به دست می‌آید.

جویی پرینگل، طراح این کوله‌پشتی گفته است: بطری‌های پلاستیکی، جمع‌آوری و طبقه‌بندی، شسته و تکه‌تکه می‌شوند. سپس آنها را پاکسازی، مخلوط و ذوب می‌کنند و نهایتا به شکل ورقه درمی‌آورند. در نهایت نیز تبدیل به الیافی می شوند که برای ساخت کوله پشتی لازم است.

این کوله پشتی در واقع یک روش نوآورانه استفاده از بطری به جای دفن کردن آنها و دادن حیاتی مجدد برای استفاده مجدد آن است. به گفته پرینگل، هدف این گروه پژوهشی، ساخت یک کوله‌پشتی با کیفیت و بادوام با استفاده از منابعی است که در حال حاضر موجود و به راحتی، قابل بازیافت هستند.

مسئله تجزیه ناپذیری پلاستیک در محیط زیست به قدری مهم است که انتخاب شعار«غلبه بر آلودگی پلاستیک» به عنوان شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۸، به نوعی هدف حذف آلودگی‌های پلاستیکی را دنبال می‌کند و فراخوانی برای اقدام همه‌ ما در مبارزه با یکی از بزرگ ترین چالش‌های محیط ‌زیستی عصر حاضر است. برای برگزاری این رویداد بزرگ جهانی، هر سال یک کشور به عنوان میزبان برگزیده می‌شود که میزبان امسال روز جهانی محیط زیست، کشور هندوستان بود.

 پیام اصلی شعار انتخابی امسال این است که هر کدام از ما در زندگی روزمره‌ خود، به روش‌های ممکن تغییراتی ایجاد کنیم که از بار سنگین آلودگی‌های پلاستیکی کاسته و زیستگاه‌های طبیعی، زندگی حیات وحش و محیط زیست خود را از خطرات ناشی از انباشت ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی نجات دهیم تا از این طریق، شاخص‌های سلامت جوامع انسانی، گیاهی و جانوری را بهبود بخشیم.

با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید