پنجره هوشمندی که می تواند مراقب کیف پولتان باشد

0
734

کالاسودا_ پنجره هوشمندی که می تواند مراقب کیف پول کاربران باشد در نوع خود منحصر به فرد است. این پنجره هوشمند می تواند  به کاربران کمک کند که در مصرف انرژی صرف جویی کند.

این روزها صرفه جویی در انرژی حائز اهمیت بسزایی است، اما این که چگونه می توان انرژی ها را صرفه جویی کرد نیز سوالی است که پاسخ دادنش ساده نخواهد بود.

اخیراً گروهی از پژوهشگران چینی پنجره هایی با پوشش هایی خاص تولید کرده‌اند که افزون بر تنظیم دما، الکتریسیته نیز تولید می‌کند.

اما شاید برای شما سوال باشد مکانیزم این سیستم چگونه است؟ درواقع محققان یک فناوری فتوولتاییک نیمه شفاف را توسعه داده اند که امکان جذب انرژی پرتوهای نزدیک به مادون قرمز خورشید را فراهم کرده و نور مرئی را با فیلترکردن طول موج هایی که موجب افزایش دما می شوند، عبور می دهد. (فناوری فتوولتاییک یکی از روش های تولید مستقیم برق از انرژی خورشید است که در آن از سلول های خورشیدی استفاده می شود.)

اگر از خواندن این سطور گیج شده اید بد نیست به این موضوع دقت کنید که، برای دستیابی به این قابلیت باید بین سه ویژگی اصلی این پوشش جدید توازن برقرار می شد. این موضوع بسیار حساس بود که شیشه مذکور چند فرمان را همزمان اجرایی کند. درواقع، به همین علت  ماده ای ساختند که نور را عبور می دهد، پرتوهای مادون قرمز را فیلتر کرده و بخشی از پرتوهای خورشید را به الکتریسیته تبدیل می کند.

در تابستان صرفه جویی در مصرف انرژی ها اهمیت زیادی دارد، برای مثال، برای  صرفه جویی در مصرف برق، خاموش کردن تمام چراغ ها از دستشویی تا دفاتر محل کارتان الزامی است.

همچنین اگر قصد دارید بیش از چند دقیقه بیرون از اتاقی بمانید باید چراغ آن را خاموش کنید. در طول روز، می توانید از نور طبیعی خورشید استفاده کنید. به جای با استفاده از چراغ های فلورسنت پرده ها را باز کنید یا میز خود را زیر پنجره قرار دهید. خاموش کردن یک چراغ فلورسنت به مدت یک ساعت در روز می تواند ۳۰ کیلوگرم دی اکسید کربن کمتری در سال وارد هوای زمین کند.

 همچنین در صورتی که نور فضا کافی است می توانید از یک برق کار بخواهید تعداد لامپ ها را کمتر کند. علاوه بر این می توانید لامپ های خود را با لامپ های LED تعویض کنید تا در مصرف برق حداکثر صرفه جویی را داشته باشید.

پژوهشگران معتقدند؛ با بهبود کارآیی این فناوری فتوولتاییک، می توانند اتکای ساختمان ها به سیستم های سرمایشی و گرمایشی را تا ۵۰ درصد کاهش دهند. پیش از این، پوشش هایی برای پنجره ساخته شده اند که قابلیت تنظیم دما را دارند. نوع دیگری از این پوشش ها نیز با قابلیت تولید الکتریسیته ایجاد شده است اما این اولین بار است که یک فناوری هر دو ویژگی را به صورت همزمان در اختیار می گذارد.