پیشرفت جدید مایکروسافت در محاسبات کوانتومی

0
142
پیشرفت جدید مایکروسافت در محاسبات کوانتومی

به‌منظور محاسبات کوانتومی سریع‌تر ، مایکروسافت qubit بهتری را ارائه داد. یک مدیر اجرایی مایکروسافت گفت، رویکرد جدید مایکروسافت در محاسبات کوانتومی به هدف بسیار نزدیک است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از سی‌نت، گوگل به‌تازگی در زمینه محاسبات کوانتومی با معرفی کامپیوتر Sycamore با ۵۳ کیوبیت، برتری کوانتومی خود را اعلام کرده است. در این میان مایکروسافت نیز در تلاش است با طراحی مجدد عنصر اصلی محاسبات کوانتومی یعنی qubit به پیشرفت‌های جدیدی برسد.

مایکروسافت در حال کار بر روی فناوری qubit موسوم توپولوژیکال کیوبیت است که انتظار می‌رود قابلیت‌های بسیار فوق‌العاده‌ای داشته باشد. Krysta Svore، مدیرکل محاسبات کوانتومی مایکروسافت گفت: “پس از گذراندن پنج سال تلاش در زمینه سخت‌افزارهای توپولوژیک کیوبیت، این شرکت تقریباً آماده استفاده از آن‌ها است”.

عملکرد کیوبیت بهتر است.

کامپیوترهای سنتی داده‌های کَمی را به‌صورت صفر و یک نشان می‌دهند؛ اما کیوبیت ها می‌توانند به‌صورت هم‌زمان و ترکیبی صفر و یک‌ها را نمایش داده و از طریق یک اصل فیزیک کوانتومی عجیب‌وغریب به نام اصل برهمنه‌ی کوانتومی (Quantum Superposition) آن‌ها را ذخیره کنند. Svore گفت: مهم‌ترین مزیت Qubit توپولوژیکی مایکروسافت این است که برای ساخت یک کیوبیت منطقی، به تعداد کمتری کیوبیت فیزیکی نیاز دارد.

به‌طور مثال تراشه محاسبات کوانتومی Sycamore گوگل از 53 کوبیت فیزیکی استفاده می‌کند؛ درحالی‌که برای انجام کارهای جدی در زمینه محاسبات کوانتومی، به حداقل یک میلیون کیوبیت نیاز داریم. بااین‌حال، یکی از اشکالات qubit topological مایکروسافت این است که آن‌ها هنوز در دسترس نیستند و ممکن است طرح‌های جایگزین آن کارایی نداشته باشند؛ اما امروزه آن‌ها در حال آزمایش در دنیای واقعی هستند.

همانند تأثیر کودها در فرایند باروری خاک، رایانه‌های کوانتومی با شبیه‌سازی فیزیکی واقعی، که در اثر متقابل مولکولی به وجود می‌آید؛ به‌طور بالقوه می‌توانند به یک کاتالیزوری دست یابند تا فرایند تولید بهتری را ایجاد کند. بنابراین مایکروسافت قصد دارید با تقلید این عملکرد در محاسبات کوانتومی خود به حداکثر بهره روی برسد.

مثال دیگری از سودمندی محاسبات کوانتومی، بهینه‌سازی است. مایکروسافت قبلاً نشان داده است که کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند محاسبات و زمانی که در دستگاه‌ها کلاسیک صرف می‌شوند؛ را سرعت ببخشند. به گفته وی، در یک آزمایش مبتنی بر کوانتوم، مسیرها کوتاه‌تر و نیاز به موارد فیزیکی کاهش می‌یابد.

الگوریتم محاسبات کوانتومی بهتر است.

مایکروسافت همچنین در تلاش است تا جنبه‌های دیگر محاسبات کوانتومی را بهبود ببخشد. به‌طور مثال در سیستم کنترل از سیم‌های بسیار زیاد و گران‌قیمت استفاده می‌شود که برای ارتباط بین کیوبیت ها ضروری است. اما روز دوشنبه در کنفرانس Ignite مایکروسافت، این شرکت یک سیستم کنترل رایانه کوانتومی جدید را معرفی کرد که با دانشگاه سیدنی توسعه‌یافته است و نشان می‌دهد که از سیم‌های بسیار کمتری استفاده شده و مقدار این سیم‌ها به‌طور نسبی، از 216 به 3 عدد کاهش یافته است.

در نهایت خانم Svore در زمینه پیشرفت در نرم‌افزار محاسبات کوانتومی نیز پافشاری کرد و از اساتید و محققان موجود در این زمینه خواست تا دانشجویان نمونه خود را برای یادگیری و بهبود الگوریتم‌های محاسبات کوانتومی به شرکت معرفی کرده و در این زمینه تلاش بیشتری کنند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها