چالش‌های پیش روی لجستیک آخرین مایل

0
178

لجستیک آخرین مایل همیشه گرانترین و مشکل‌سازترین بخش زنجیره تامین بوده، اما به دنبال افزایش چشمگیر تجارت الکترونیک در طول کرونا، فشار روی این بخش هرگز بیشتر از این نبوده است.

به گزارش کالاسودا، «سارا بنکس» از لجستیک اکسنچر با 25 سال سابقه و «وینسنت فلچر» مدیر CartonCloud {شرکت نرم افزاری} در این باره عقاید خاص خود را دارند.

«سارا بنکس» در پاسخ به این سوال که تجارت الکترونیک چگونه لجستیک آخرین مایل را تغییر داده است گفت بیشترین تاثیر در بخش حجم بوده است و اپراتورها باید دائم نسبت به این حجم از دلیوری پاسخ دهند و شرکتها باید به دنبال راه‌هایی برای ایجاد گزینه‌های آخرین مایل پایدار بوده که کارآمدتر، کم هزینه‌تر و سازگارتر با محیط زیست باشد.

«وینسنت» در پاسخ به این سوال می‌گوید تا قبل از کرونا تحویل 4 روزه استثنایی بود اما حالا مشتریان انتظار تحویل یک شبه را دارند.

به گفته وی مشتریان نه تنها اقلام را سریع‌تر می‌خواهند بلکه انتظار پیگیری و گزارش دهی در زمان واقعی و نیز گزینه‌های انعطاف پذیر در سفارش و تحویل را دارند.

برای اپراتورها ، ارائه داده‌های ردیابی به مشتریان بسیار مهم شده و دسترسی فوری به دیتای سفارش، ردیابی ترانزیت و کالاهای ورودی به این معناست که شرکتها می‌توانند از قبل برنامه‌ریزی کنند و کالا با سرعت و دقت بین خدمات لجستیک، انبار و یا کراس داکینگ جابجا شود.

«سارا» در پاسخ به این سوال که صفر خالص چه تاثیری بر عملیات آخرین مایل دارد گفت زنجیره تامین مسوول 60 درصد از کل انتشار کربن در جهان بوده و عنصری کلیدی در مبارزه با تغییرات اقلیم محسوب می‌شوند.

اپراتورهای لجستیکی با نزدیک‌تر ساختن موجودی کالا به مصرف کننده، فرصت استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، دوچرخه و حتی عابر پیاده را فراهم ساخته‌اند.

«وینسنت» نیز می‌گوید افزایش قیمت بنزین بسیاری از اپراتورها را به بررسی راههایی برای کاهش مصفر سوخت سوق داده است.

«سارا بنکس» درباره اینکه پهپاد و ربات تا چه حد در تدارکات آخرین مایل نقش دارند معتقد است میزان استفاده از آنها به مکانیسم‌های فعال کننده دیگر مانند تاییدیه‌های نظارتی، ترجیحات مشتری و در دسترس بودن زیرساخت‌های آخرین مایل از جمله در دسترس بودن موجودی و مراکز مرتب سازی بستگی دارد.

البته با بالابودن تقاضا برای تحویل در آخرین مایل، پهپاد و ربات نقش کوچکی ایفا خواهند کرد اما می‌توانند در کنار حالت‌های تحویل سنتی، به خوبی کار کنند.

وینسنت نیز می‌گوید پهپادها برای تحویل به ویژه برای کالاهای سبک و باارزش، مکانی خاص خواهند داشت.

البته این ایده که پهپادها قهوه تحویل می‌دهند، تنها یک شیرین‌کاری تبلیغاتی است.

همچنین وسایل نقلیه بدون راننده می‌توانند برای جابجایی اقلام سنگین استفاده شوند و تاثیر زیادی در آخرین مایل داشته باشند.

«سارا بنکس» در پاسخ به رفع چالش‌های پیش روی لجستیک آخرین مایل می‌گوید فناوری بهینه سازی مسیر برای کاهش CO2 و گسترش حالت‌های تحویل مانند دوچرخه باری، قفسه و موجودی محلی می‌توان به حل مشکلات کمک کند.

همچنین به گفته وینسنت، نرم افزار مدیریت انبار و لجستیک به اپراتورهای آخرین مایل، ابزارهایی برای بهینه سازی عملیات و ایجاد تجارت پایدارتر می‌دهد.

مایل پایانی پایدار نیاز به همکاری متفکرانه در سراسر اکوسیستم و به اشتراک گذاری داده‌های بین اکوسیستمی از طریق ابزارهای ابر دارد.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها