چرا تابستان فصل ایده آل هکر ها است؟

0
456

کالاسودا_ از ابتدای تابستان گروهی از هکرها به برق شهری حمله کرده اند؛ حمله ای که می تواند ادامه دار باشد. اما آیا باید نگران این حملات باشیم؟

پژوهشگران چه می گویند؟

به اعتقاد  پژوهشگران دانشگاه پرینستون  دستگاه‌های خنک‌کننده هوا را می‌توان یکی از اجزای اصلی زندگی مدرن شهری به‌ویژه در مناطق گرم محسوب کرد. اما جالب است بدانید این تجهیزات خنک‌کننده که مصرف برق نسبتاً بالایی دارند، هدف خوبی برای هکرها محسوب می‌شوند زیرا اگر هکرها کنترل این دستگاه‌های خنک‌کننده را در اختیار بگیرند، قادر به ایجاد اختلال در شبکه توزیع و انتقال برق شهری و از کار انداختن آن خواهند شد.

از کولرها تا همزن های برقی

تیمی از پژوهشگران حوزه امنیت شبکه در دانشگاه پرینستون، بامطالعه یک شبکه بوت از هزاران سیستم خانگی مختلف که به اینترنت متصل بوده و هک شده‌اند؛ دریافتند که هکرها با در اختیار گرفتن کنترل دستگاه‌هایی مانند دستگاه‌های خنک‌کننده هوا، آبگرم کن‌های برقی و … قادر به ایجاد خاموشی برق گسترده از طریق افزایش ناگهانی مصرف انرژی الکتریکی هستند.

در این گزارش عنوان‌شده است که: «ما امیدواریم با انتشار نتایج این پژوهش، آگاهی به اپراتورهای شبکه برق، تولیدکنندگان دستگاه‌های هوشمند و کارشناسان دستگاه‌های امنیتی نسبت به این موضوع افزایش پیدا کند تا به‌این‌ترتیب شبکه برق و دیگر شبکه‌های وابسته در برابر حملات سایبری امن‌تر شود.»

آیا قطع برق بهترین روش است؟

این مطالعات توجه عمومی را از فعالیت هکرها که در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند به موضوعی جدید یعنی کنترل و از کار انداختن شبکه برق شهری؛ معطوف می‌کند.

به اعتقاد  پژوهشگران، هکرها به‌این‌ترتیب قادر به کنترل زیرساخت‌های اصلی شهری ازجمله شبکه برق بوده و با از کار انداختن آن‌ها می‌توانند موجبات بروز هرج‌ومرج را فراهم کنند.

در حقیقت بر اساس این مطالعات، کار هکرها مشابه زمانی است که به‌یک‌باره مصرف برق افزایش پیداکرده و برق شهری قطع می‌شود. به گزارش پژوهشگران دانشگاه پرینستون، افزایش یک‌درصدی تقاضای مصرف برق که توسط یک شبکه بوت از چند ده هزار آب‌گرم‌کن هک شده یا چند صد هزار سیستم تهویه مطبوع ایجاد می‌شود، می‌تواند شبکه برق مصرفی یک منطقه با جمعیتی حدود سی و هشت میلیون نفر را از کار بی اندازد.

در این حالت هر چه کارکنان نیروگاه و مسئولین شبکه برق برای وصل مجدد برق تلاش کنند، هکرها به‌سادگی قادر به از کار انداختن دوباره و سریع آن خواهند بود.

خطر قطع برق بالاست!

قطع کامل برق می‌تواند در مراکز حساسی مانند بیمارستان‌ها و مراکز انتظامی بسیار خطرناک باشد. به گفته کارشناسان امنیت شبکه، بدافزارهایی مانند Crash Override، می‌تواند برای از بین بردن عملکرد و ایجاد اختلال در سیستم‌های الکتریکی از راه دور با بهره‌گیری از پروتکل‌های ارتباطی زیرساخت‌های برق، کنترل حمل‌ونقل و دستگاه‌های آب و گاز استفاده شود. بر این اساس طی سال گذشته کارشناسان نسبت به حملات سایبری به زیرساخت‌های شهری هشدار داده و آن را اصلی‌ترین تهدید شهرهای مدرن و هوشمند آینده دانستند.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید