چرا تاکسی اینترنتی اوبر طبقه متوسط آمریکا را می‌کُشد؟

0
1746

هفته گذشته، کمپانی اوبر Uber موفق شد با گزارش درآمد خود، سرمایه گذاران را غافلگیر کند و نشان داد ضررهای این شرکت در حال کاهش است. اما طبق نظر تحلیلگران این کمپانی طبقه‌ی متوسط آمریکا را با چالش رو به رو کرده است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از venturebeat، این خبر باعث افزایش قیمت سهام اوبر شد. اگرچه این سود کوتاه مدت بود. اوبر در حال پیوستن به صفوف غول‌های فناوری است. مدیرعامل Uber، دارا خسروشاهی، که در سال 2017 به هیئت مدیره پیوسته، با کاهش هزینه‌های اوبر سعی دارد تا سودآوری آن را بیشتر کند.

اما آیا این استراتژی تنها قرار دادن خطوط دفاعی در اطراف Uber نیست؟ پس از گذشت بیش از 10 سال از تأسیس اوبر، و به وجود آمدن استارتاپ‌های مشابه، کار این شرکت را سخت کرده است. اوبر ایده‌ای برای حل یک مشکل واقعی بود، اما به بدترین کابوس برای مشاور مدیریت تبدیل شده است.

مشاور مدیریت راه‌های بهبود کارایی سازمان را بررسی کرده و راه حل خوبی را به مدیران ارشد پیشنهاد می‌دهد. این مشاور در زمینه‌های مانند سودآوری و افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها، تدوین استراتژی و … به شرکت‌های مشاوره می‌دهد.

شرکت‌های مشاوره‌ای مانند مک‌کینزی‌ اند کمپانی، بوز آلن همیلتون و گروه مشاوره بوستون به شرکت‌های نوید پیشرفت و سود بالا را می‌دهند.

در دهه 50، مشاوران مدیریت شروع به تجلیل از مدیریت عالی و از بین بردن مدیریت میانی کردند. مشاورانی مانند مک کینزی شرکت‌های غول پیکر مانند IBM را به قسمتهای تشکیل دهنده آن تجزیه کرده و کارگران و کارفرمایان میانه‌ی زیادی را برکنار کردند تا همه چیز را بهم متصل‌تر و کارآمدتر کنند و مدیریت عالی با کنترل بیشتری دست نخورده باقی بماند.

با گذشت زمان، مشاورانی مانند مک کینزی این باور را در بین شرکت‌ها ایجاد کردند که عدم مشورت با آنها خطرناک است. مشاوران مدیریت با مشروعیت بخشیدن به نقش مدیریت ارشد و برکناری و عدم نیاز به مدیریت میانی فعالیت کردند و در این راستا بیشتر کارشناسان معتقدند که شرکت‌هایی مانند مک کینزی در حقیقت به پایین آمدن طبقه متوسط ​​ایالات متحده کمک کرده‌اند.

در این راستا شرکت اوبر نیز به صورت طبیعی به اهداف این مشاورها دست یافته است. این شرکت ارتباط بین مدیریت ارشد و کارگران را قطع کرده و تمام اطلاعات و تصمیم گیری را در سطح C-suite انجام می‌دهد. در حالی که به کارگران امکان (توهم) کنترل و آزادی در نحوه و زمان کار داده شده است.

اگر مشاوران مک کینزی باعث پایین آمدن سطح زندگی افراد متوسط ​​در آمریكا شده‌اند، اوبر قصد دارد این طبقه را به کشتن دهد

اوبر با ارائه سرویس خود به رانندگان تاکسی ظلم کرده است؛ این افرد که سطح متوسط جامعه آمریکا را تشکیل می‌دهند؛ با ورود این تاکسی اینترنتی درآمدشان کاهش یافته است. تاکسی‌های ایترنتی مانند اوبر ارزان بوده و در دسترس هستند و این باعث اعتراض سایر رانندگان تاکسی شده و آن را نا عادلانه می‌دانند. علاوه بر این بسیاری از رانندگان اوبر نیز به دلیل پرداخت نشدن حق و حقوق خود از این کمپانی انتقاد کرده‌اند.

علاوه بر این اوبر با چالش‌های قانونی در راستای امنیت مسافران و رانندگان نیز مواجه شده است. این و سایر تغییرات قانونی همچنان اوبر را به چالش می‌کشند، اما آنها این کار را متوقف نخواهند کرد.

تحلیلگران شروع به تحقق این امر می‌کنند و در نهایت ممکن است به فراخوان محکومیت اوبر در سال 2020 منجر شود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها