چرا در برخی کشورها فرمان سمت راست است؟

0
1317
چرا در برخی کشورها فرمان سمت راست است؟

چرا در برخی کشورها فرمان سمت راست است؟ این سوال همواره یکی از سوال های رانندگان خودرو به شمار می رود که چرا در برخی از کشور ها فرمان در سمت چپ قرار دارد و چرا در برخی از فیلم ها یا برخی کشور ها فرمان خودرو در سمت راست قرار دارد، به نوعی این موضوع با فرهنگ مردم آن کشور همراه است که در برخی کشور ها متفاوت است و دلیل بسیار قدیمی دارد. در این بخش قصد داریم به مرور آن بپردازیم.

به طور کلی در بسیاری از کشور های جهان از جمله کشور ما فرمان خودرو در سمت چپ قرار دارد و از این رو قوانین راهنمایی رانندگی طوری تنظیم شده است که در خیابان های دوطرفه باید از سمت راست حرکت کنیم. با این وجود برخی کشور های مانند بریتانیا، استرالیا، ژاپن، تایلند و کشور های مستعمره بریتانیا فرمان در سمت راست قرار دارد و از این رو خودروها باید در خیابان های دوطرفه از سمت چپ حرکت کنند. به طور کلی دو سوم خودرو های جهان با فرمان سمت چپ به فروش می رسد که ریشه در گذشته کشور ها دارد.

به طور کلی در بسیاری از کشور های جهان از جمله کشور ما فرمان خودرو در سمت چپ قرار دارد

علت تفاوت در جهت رانندگی کشورها چیست؟

در قسمت قبل به مرور تغییر جهت فرمان خودرو پرداختیم، حال قصد داریم به بررسی علت این موضوع بپردازیم. در نظر داشته باشید که بیشتر جمعیت جهان راست دست هستند و افراد برای گرفتن شمشیر یا وسایل این چنینی از دست قوی تر خود که سمت راست وی است استفاده کنند و حمل و نقل راه ها قدمت بسیار زیادی دارد و معطوف به خودرو های امروزی نمی شود. به طور کلی هر شخصی که قصد دارد فردی که کنار خود قرار دارد را بکشد باید از دست راست خود استفاده کند، از این رو در کشور های غیر نظامی نیز حرکت وسایل نقلیه از سمت چپ صورت می گیرد.

در عصر انقلاب کبیر فرانسه در زمان ناپلئون تغییراتی ایجاد شده و استفاده از وسایل نقلیه از سمت راست جاده ها ممکن شد. از این رو فرمان خودرو ها در سمت چپ قرار گرفتند و رانندگان نیز باید از سمت راست خیابان ها و معابر عبور کنند.در مورد خودرو ها این موضوع را می توان یاد کرد که رانندگی از سمت راست با فرمان سمت چپ از زمان ابداع گاری 4 اسبی شکل گرفت، در این روش 4 اسب به صورت مستطیلی شکل قرار گرفته بودند و به دلیل اینکه بیشتر راننده ها راست دست بودند به سمت چپ تمایل پیدا می کردند و این موضوع باعث شده که صندلی های وسایل نقلیه و به نوعی جایگاه راننده در سمت چپ قرار گیرند.

این موضوع به مرور محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد که توانست به بخشی از آداب و رسوم کشور های جهان تبدیل شود و در بسیاری از کشور های جهان این موضوع ماندگار شد و خودرو ها با فرمان سمت چپ وارد کشور ها از جمله ایران شد.

علت تفاوت در جهت رانندگی کشورها چیست؟

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها