چرا سرمایه گذاری در بیت کوین اشتباه است؟

0
795

کالاسودا_شاید برایتان جالب باشد بدانید که چرا سرمایه گذاری در بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال اشتباه است. گرچه در مورد بیت کوین حرف و حدیث ها پر شمار است، اما به نظر می رسد در نهایت کفه به سمت افرادی که مخالف بیت کوین هستند سنگین تر است.

اما چرا بیت کوین امن به نظر نمی رسد؟ ما قرار نیست یک بحث اقتصادی داشته باشیم، بلکه می خواهیم به موضوعات دیجیتال و ارز دیجیتال بپردازیم . درواقع این مطلب برای کاربران دنیای فناوری بسیار جذاب خواهد بود.

بنابراین با ادامه این مطلب فناورانه با ما همراه باشید. اما این ارز دیجیتال چگونه ثبت شد؟ ساتوشی ناکاموتو در سال ۱۳۸۸/ ۲۰۰۹ پدیده جدیدی به‌نام بیت‌کوین را به دنیا معرفی کرد، ارز دیجیتالی که از طریق اینترنت قابل استخراج و معامله است و هیچ مرجع بانکی بر آن نظارت ندارد.

اما بیت کوین عمری طولانی دارد و  اکنون ۹ سال از راه‌اندازی پروتکل بیت‌کوین می‌گذرد.

بیت‌کوین‌ها عموماً از طریق فعالیت‌های استخراج (ماینینگ) که همان فرایند پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین است، بدست می‌آیند. این روش مستلزم در اختیار داشتن کامپیوترها و سخت‌افزارهای قدرتمندی است.

خرید بیت‌کوین از صرافی‌ها

همچنین برخی از وب سایت‌های بخت‌آزمایی، به کاربران خود بیت‌کوین می‌دهند.

می‌توان با پذیرفتن بیت‌کوین به عنوان وجه پرداختی در برابر کالا یا خدمات، بیت‌کوین به دست آورد

فدکوین نوعی ارز دیجیتال دولتی است که تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی اداره می‌شود. طراحان فدکوین بر این باورند که ارزهای رمزپایه دولتی می‌توانند از بیت‌کوین کارآمدتر باشند.

دنیا به‌سمتی درحال پیشروی است که تا چندی دیگر تقریبا همه کالاها و خدمات توکن‌دار (Token نوعی از ارزهای رمزپایه) یا به‌عبارتی دارای ارز تخصصی خودشان خواهند شد. به این معنی که وقتی پشت صندوق پرداخت یک خواربارفروشی ایستاده‌اید و کیف پول دیجیتال نصب‌شده روی تلفن همراهتان را باز می‌کنید، علاوه‌بر بیت‌کوین و مانند آن مقداری توکن در فهرست حساب‌تان خواهید داشت که معرف برند (مثلاً اپل‌کش یا تویوتاکش) یا خدماتی خاص هستند.

اما باید بدانید که  این توکن‌ها با سیستم امتیاز یا کارت هدیه که دهه‌هاست وجود دارند متفاوتند، آن هم از این جهت که وقتی توکن‌ها روی زنجیره بلوکی ذخیره می‌شوند راحت‌تر و با امنیت بالاتری قابل انتقال خواهند بود.

در چنین سیستمی وجود شبکه‌ای از کارگزاران نیز ضروری است تا اگر مثلا فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید سهام اپل را نمی‌پذیرد، بتوانید ارز درخواستی فروشنده را از طریق یک واسط به او بپردازید.

با همه این ها، بیت کوین را نمی توان چندان سیستم امنی ارزیابی کرد. چرا که بیت کوین دارای برخی گاف های امنیتی است. بین ارزهای دیجیتال نمی توان تفاوت های چندانی قائل شد اما بیت کوین جزو برترین ها است. با این وجود بهتر است پیش از سرمایه گذاری در این نوع ارزها اندکی احتیاط کنیم. گرچه این ارزها در کشور ما نیز هنوز به طور رسمی معرفی نشده اند.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید