چرا نباید رایانه‌ی ویندوزی را خاموش کنیم؟

1
162

اگر عادت دارید رایانه شخصی ویندوزی خود را هرچند ساعت یکبار خاموش می‌کنید؛ بهتر است دست نگه دارید. ویندوز 10 و ویندوز 11 دارای روش‌های بهتری برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند که در وقت شما نیز صرفه‌جویی می‌کنند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، برخی از افراد پس از اتمام کار خود با رایانه شخصی، آن را خاموش می‌کنند. این کار منطقی است؛ اما اگر هر چند ساعت یک بار از سیستم رایانه‌ای خود استفاده می‌کنید؛ بهتر است آن را خاموش نکنید.

روش های جایگزین به جای خاموش کردن رایانه: حالت Sleep و Hibernate

حالت خواب / Sleep

اگر سیستم را در حالت خواب قرار دهید؛ رایانه انرژی کمی در حین روشن شدن مصرف می‌کند و به سرعت روشن خواهد شد.

اگر لپ تاپ دارید، می‌توانید با بستن درب آن یا فشار دادن دکمه اسلیپ روی صفحه کلید، آن را در حالت خواب قرار دهید.

برای قرار دادن یک رایانه دسکتاپ در حالت خواب، Start را باز کرده و روی نماد Power کلیک کنید. در پنجره‌ی پاپ آپ، «Sleep» را انتخاب کنید.

حالت Hibernate

یک روش دیگر به نام حالت Hibernate نیز وجود دارد.

در Hibernate محتویات حافظه کاری رایانه روی هارد دیسک یا SSD ذخیره شده و سپس سیستم خاموش می‌شود. بنابراین با روشن شدن ویندوز از همان جایی که متوقف شده؛ شروع به کار می‌کند.

البته برخی افراد برای جلوگیری از هک شدن، ترجیح می‌دهند سیستم رایانه‌ای خود را به طور کامل خاموش کنند.

این باور درست است؛ یک رایانه شخصی ویندوزی در صورتی که خاموش نباشد در خطر هک شدن قرار دارد. اما اگر رایانه شما در حالت خواب یا Hibernate است، معمولاً هکرها از راه دور نمی‌توانند به رایانه شخصی شما دسترسی پیدا کنند.

دلایل خاموش نکردن رایانه‌ی ویندوزی

خاموش و روشن کردن مداوم رایانه، وقت شما را هدر می‌دهد

هر بار که کامپیوتر خود را به طور کامل خاموش می‌کنید و دفعه بعد آن را دوباره روشن می‌کنید؛ زمان زیادی را هدر می‌دهید. زیرا رایانه شما باید بوت شود و سیستم عامل را از ابتدا در حافظه بارگذاری کند، و این زمان بیشتری طول می‌کشد.

چه زمانی باید رایانه را خاموش کنیم؟

با این حال، برخی شرایط وجود دارد که بهتر است رایانه‌ی ویندوزی خود را خاموش کنید. مثلاً اگر برای مدت طولانی یک هفته، یک ماه یا بیشتر از رایانه شخصی خود استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن را خاموش کنید.

در مواقعی که سیستم دچار مشکل شده؛ خاموش کردن آن می‌تواند مشکل را برطرف کند.

گاهی اوقات خاموش کردن کامل رایانه و روشن کردن آن حدود 30 ثانیه بعد، کمک می‌کند تا مشکل برطرف شود. اما به طور کلی در این شرایط بهتر است از گزینه‌ی ری استارت استفاده کنید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
mohammad
mohammad
2 سال پیش

این کار خطر داره. اگه سیستم خاموش بشه خطر سوختگی و اسب دیدن قطعات رو داره.
مثلا برق قطع میشه چند بار و سیستم خراب میشه و برخی از قطعات میسوزه که برای من پیش امده. پس اگه کسی نگران سیستم کامپیوتر خودش هست این کار رو نکنه