چهره هایی که وجود خارجی ندارند و با هوش مصنوعی ساخته شده اند!

0
1215

شنیدن این موضوع که تکنولوژی یادگیری عمیق گوگل موفق شده تا چهره های تخیلی را بسازد، می تواند به منزله تحولی عظیم باشد.

حالا تعدادی از محققان شرکت NVIDIA گزارشی حیرت آور را منتشر کرده اند که درنوع خود می تواند کمی نگران کننده هم باشد.

طبق اعلام The Verge، هوش مصنوعی پیشرفت چشمگیری در زمینه خلق چهره افرادی که وجود خارجی ندارند، داشته است. همانطور که در گزارش سال 2014 می توان دید، اگر به یک کامپیوتر تصاویری ازچهره های چندین نفر بدهید، این قدرت را دارد تا به صورت حیرت آوری ویژگی هایی که چهره های انسانی را تشکیل می دهند، بیاموزد.

اما این ماجرا حالا دیگر به تاریخ پیوسته. امروزه تصاویر منتشره در این مقالات، حکایت از آن دارد که کار حیرت آوری دراین زمینه انجام شده است. دستگاهی که این کار را انجام می دهد، چندین عکس از افراد مختلف را آنالیز می کند؛ اصلا لزومی هم ندارد که جنسیت این افراد یکی باشد.. و در نهایت نتیجه کار این می شود که چهره ای را تحویل می گیرید که یک شخصیت خیالی است و وجود خارجی ندارد.

البته نتیجه کار همیشه کامل و ایده آل نیست. طبق توضیح کیل مک دونالد، یک هنرمند مشهور که مقاله ای دراین باره منتشر کرده، می توان ایرادهایی در چهره های خلق شده توسط کامپیوترها پیدا کرد.

البته از آنجا که او بعد از بررسی چهره های خلق شده توسط هوش مصنوعی درسال 2017 این مقاله را نوشته، ممکن است این ایرادات مرتبط با چهره های نقش بسته درآن زمان باشند و حالا برطرف شده باشند. از جمله ایراداتی که مک دونالد به این چهره های خلق شده وارد کرده، موهای صاف و بیش از حد لخت است و این درحالی است که معمولا این مدل موها ، خیلی طبیعی نیستند.

تصاویر افراد مختلف به لطف سیستم یادگیری عمیق به شیوه بی عیب و نقصی با هم ترکیب می شوند

اگر عمیق تر به تصاویر نگاه کنید، ممکن است نکات تعجب آور بیشتری به چشمتان بیاید؛ مثلا عدم تقارن موجود در چهره ها و یا فرم عجیب دندانها و….

البته تلاشها برای بهبود کیفیت این چهره های خلق شده همچنان ادامه دارد. جالب است بدانید که 75% از عکسهای به کار رفته در کاتالوگ های برند Ikea توسط کامپیوتر خلق شده اند.

لازم به ذکر است که خلق چهره های جدید توسط کامپیوتر، تردیدهای اخلاقی متعددی را ایجاد کرده و حتی از نظر سیاسی هم حاشیه ساز شده است. در ابتدا ممکن است اعتماد به تصاویر این چنینی از بین برود، اما خلق چهره های خیالی ممکن است باعث استفاده از آنها در کمپین های گمراه کننده و حتی پروپاگاندایی هم بشود.

لیست سوء استفاده از این تکنولوژی فراتر از حد تصور ماست ولی از بعد مثبت وخوشبینانه، هنرمندان پتانسیل فراتری برای پرورش این تکنولوژی در خودمی بینند.

https://www.lavanguardia.com/tecnologia/20181219/453637391966/inteligencia-artificial-retratos-fotos-cgi-imagenes-falsas-nvidia.html

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها