چگونه «دارک وب» را از وبسایت های عادی تفکیک دهیم؟

0
739

کالاسودا_دارک وب، اصطلاحی تخصصی است که به مجموعه‌ای از  وب‌سایت‌هایی اختصاص داده می‌شود که در شبکه‌ای رمزگذاری شده قرار گرفته‌اند.

 

دارک وب چیست؟

دامنه وب‌سایت‌های اینترنتی که کاربران به آن‌ها دسترسی دارند بسیار گسترده است و روز‌به‌روز شاهد گسترش این دامنه‌ها هستیم.اما جالب است بدانید هزارتوی اینترنت بسیار وسیع‌تر از چیزی است که کاربران با آن سروکار دارند و لایه‌های بسیار زیادی در زیر تارهای جادویی اینترنت وجود دارد که دسترسی کاربران به اعماق اینترنت را مهیا می‌کند.

در اعماق اینترنت، با فضاهایی مانند  نام‌های دارک وب مواجه می شویم. دسترسی به چنین محیط‌هایی با مرورگر معروف تور  ( Tor)  میسر است اما حضور در چنین فضاهایی پرسش‌های زیادی را به دنبال دارد .

به همین منظور در ادامه قصد داریم با هم ببینیم دارک وب چیست، چگونه می‌توان به آن دسترسی داشت و پس از اتصال به دارک وب چه اقداماتی را باید رعایت کرد.

آیا باید نگران دارک وب باشیم؟

دارک وب، اصطلاحی تخصصی است که به مجموعه‌ای وب‌سایت‌هایی اختصاص داده می‌شود که در شبکه‌ای رمزگذاری شده قرار گرفته‌اند به همین دلیل از طریق موتورهای جستجوی رایج نمی‌توان این وب‌سایت‌ها را پیدا کرد، از طرف دیگر دسترسی به این وب‌سایت‌ها نیز بوسیله مرورگرهای معمولی میسر نیست.

در بیشتر مواقع وب‌سایت‌هایی که در دارک وب قرار می‌گیرند به وسیله رمزگذاری‌هایی که در سامانه نرم‌افزاری تور وجود دارد از دید کاربران مخفی می‌مانند. این سامانه نرم‌افزاری که آن را با نام مروگر تور می‌شناسیم، هویت کاربران را نیز در فضای مجازی مخفی نگه داری می‌کند.

شناسایی موقعیت جغرافیایی

تور مکان جغرافیایی حضور کاربران را جعل می‌کند تا احساس شود این کاربر در یک مکان دیگر حضور دارد، از این لحاظ می‌توان تور را به سرویس‌های وی‌پی‌ان تشبیه کرد.

از طرف دیگر زمانی که یک وب‌سایت از طریق مرورگر تور اجرا می‌شود نیز شاهد انجام این فرآیند هستیم. با این حساب کاربران به وب سایتی که بوسیله فرآیند رمزگذاری تور در دارک وب قرار گرفته است، تنها از طریق مرورگر تور دسترسی خواهند داشت.

در این فرآیند برای جعل هویت کاربر، آدرس آی‌پی وی از لایه‌های مختلف رمزگذاری شده‌ای عبور داده می‌شود. وب‌سایت‌هایی که در دارک وب‌ قرار دارند نیز شاهد همین فرآیند هستند و آدرس آی‌پی این وب‌سایت‌ها از لایه‌های مختلف رمزگذاری شده‌ای عبور می‌کند.

پیدا کردن هکرها دشوار است؟

دسترسی به وب‌سایت‌هایی که در پهنه دارک وب قرار گرفته‌‌اند ممکن است کار خیلی دشواری نباشد اما پیدا کردن گردانندگان این وب‌سایت‌ها بسیار دشوار است. در این بین کاربرانی که در دارک وب با جعل هویت حضور پیدا می‌کنند با خطرهایی نیز برای شناسایی هویت روبرو هستند.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت حضور ناشناس در دارک وب خطرهای مختلفی را می‌تواند به دنبال داشته باشد و به هیچ‌وجه برای کاربران عادی توصیه نمی‌شود. کاربران حرفه‌ای نیز تنها با دلایل منطقی و اهداف مفید و منطقی باید در این فضا حضور پیدا کنند.

اسرار آمیز ترین بخش های وب

دانستن محل قرارگیری وب‌سایت برای تایپ آدرس آن در مرورگر نیز برای دسترسی به وب‌سایت‌هایی که در دارک وب حضور دارند الزامی است. امکان مخفی ماندن از دید سایرین دارک وب را به مکانی ایده‌آل برای جنایتکاران اینترنتی تبدیل کرده است. در دارک وب دیگر با کلاهبرداری‌های معمولی و خرابکاری‌های اینترنتی ساده طرف نیستیم و کودک آزارها، فروشندگان سلاح، مواد مخدر و مجرمین بسیار خطرناک، دارک وب را بستری برای فعالیت‌های خود می‌دانند.

ماهیت مخفی و اسرار آمیز دارک وب باعث شده است تا همیشه شاهد اخبار عجیب و غریبی در این فضا باشیم چرا که هکرها نیز دارک وب را بستر خوبی برای انتشار اطلاعاتی که هک کرده‌اند به شمار می‌آورند. در این زمینه می‌توان به انتشار فهرست‌های مختلفی که توسط هکرها، هک شده‌ است اشاره کرد.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید