چگونه مانع تبدیل شدن گیمیفیکیشن به یک داستان ترسناک شویم؟

0
133

اگر کمپانی‌ها نتوانند گیمیفیکیشن را کنترل کند؛ این پدیده قادر است منجر به فرسودگی شغلی، خستگی و روابط مخدوش بین همکاران شود.

انتقال محیط‌های آموزشی آنلاین با یادگیری مبتنی بر بازی (گیمیفیکیشن )

به گزارش کالاسودا و به نقل از itpro، اگرچه گیمیفیکیشن تنها ده سال است که به طور معناداری ظاهر شده، اما با افزایش سرسام آور جستجوهای گوگل در اوایل سال 2011، در طول همه گیری جذابیت بیشتری پیدا کرد.

با استفاده از گیمیفیکیشن و ترکیبی از نرم افزارهای نظارتی و تابلوهای امتیاز، شرکت‌ها می‌توانند به راحتی بهره وری را ردیابی کرده و در عین حال رفتار رقابتی را نیز تشویق کنند.

امروزه به نظر می‌رسد که همه سازمان‌ها از ارتش ایالات متحده گرفته تا شرکت‌های اقتصادی از گیفیفیکیشن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، Lyft از چالش‌های الگوریتمی برای ایجاد انگیزه در رانندگان خود برای رفتن بیشتر استفاده می‌کند، در حالی که ارتش ایالات متحده مدت‌هاست که از بازی تیرانداز اول شخص ارتش آمریکا برای استخدام سربازان استفاده می‌کند.

اما طبق نظر دکتر روری سامرلی، گیمیفیکیشن بیشتر در صنعت فناوری دیده می‌شود، جایی که کسب‌وکارها «اغلب به دنبال ابزارهای نوآورانه برای انجام کارها هستند».

معایب گیمیفیکیشن در محیط کار

همه افراد استقامت روانی لازم برای رقابت روزانه با همکاران را ندارند و این امر منجر به عوارضی از بی علاقگی گرفته تا فرسودگی شغلی و همچنین خدشه دار شدن روابط بین همکاران می‌شود.

گیمیفیکیشن در محل کار به این دلیل به کار گرفته می‌شود تا محیط و کار برای شرکت کنندگانش لذت بخش باشد، بسیاری از شرکت‌ها از آن به عنوان یک تاکتیک حفظ کارمندان استفاده می‌کنند. با این حال، تحقیقات دکتر هامدی و همکارانش در مورد تأثیرات منفی گیمیفیکیشن، به ویژه بر کارکنان نشان داد که این عمل می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد.

گیمیفیکیشن می‌تواند باعث وابستگی کارکنان به انگیزه‌های بیرونی شود. مثلا وی این کار را برای یک پاداش مادی، یا به منظور اجتناب از تنبیه، مانند تنزل شغلی یا حتی تنزل رتبه و کاهش دستمزد، انجام می‌دهد.

اگرچه این عوامل می‌توانند کارمندان را به بهره‌وری بالاتری برسانند؛ اما دکتر سامرلی هشدار می‌دهد که انگیزه بیرونی جایگزین مناسبی برای رضایت ذاتی نیست.

او توضیح می‌دهد: گیمیفیکیشن آسان نیست. در این میان عوامل «بهداشتی» و همچنین محرک‌ها باید رعایت شوند. آنچه معمولاً به عنوان “مسابقه دوستانه” در محل کار تبلیغ می‌شود، در صورتی که یک کارمند عقب بماند یا احساس کند که سیستم ناعادلانه است، دچار استرس خواهد شد.

بارال یکی از بنیانگذاران CodinGame، دیدگاه مثبت‌تری دارد. او می‌گوید حتی ساده‌ترین بازی نیز می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد اگر به دقت تنظیم شود.

در ابتدا باید تصور کنید کارکنان شما چه احساسی دارند. خود را به جای آنها بگذارید، سعی کنید بفهمید چه چیزی به آنها انگیزه می‌دهد.

حتی به عنوان یکی از ارائه‌دهنده گیمیفیکیشن، بارال اذعان می‌کند که می‌تواند موانعی از جمله رقابت ناسالم بین کارمندان وجود داشته باشد.

مانند بسیاری از ابزارها و مفاهیم دیجیتال، در برخی موارد خطرات واقعی مربوط به خود گیمیفیکیشن نیست، بلکه ناشی از عدم نظارت کافیاست.

رانندگان Lyft و Uber با نشان‌هایی که با آنها پاداش می‌دهند، مورد سوء استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه با پرداخت و شرایط نامناسب مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها