چگونه کنتور برق هوشمند بگیریم؟

0
514

برای ۵ میلیون مشترک ایرانی کنتور برق هوشمند صادر شده است که متقاضیان می توانند از چند طریق آن را در اختیار بگیرند.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، در سال گذشته، ۳۰۶ هزار و ۹۷۸ دستگاه کنتور هوشمند در ایران نصب شد و قرار است در گام دوم ۵ میلیون کنتور هوشمند برای مشترکین نصب شود. در این گام اولویت با تعویض کنتورهای مشترکانی است که از فاز اول باقی مانده‌اند و شامل مشترکان جهان کشاورزی، صنعتی و تجاری می‌شود. بخش بعد شامل مشترکین پرمصرف خانگی است.

چگونه کنتور برق هوشمند بگیریم؟

کنتور برق هوشمند به منظور کنترل مصرف زیاد طراحی شده و به همین منظور اولویت اختصاص کنتور به مصرف کنندگان زیاد برق است. این طرح فهام نام دارد و طرح فهام (طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) از سال ۱۳۸۹ با اخذ مجوز از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان طرح ملی تعریف شد، در ابتدا مباحث اولیه برای ۲۰ میلیون مشترک صورت گرفت تا کنتورهای برق آن‌ها هوشمند شود، اما با محدودیت منابع شورای اقتصاد و سازمان مدیریت اعلام کردند که این طرح در فاز نخست با تعویض یک میلیون کنتور و هوشمند شدن آن‌ها کار آغاز شود.

بخشی که مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه‌ای بوده توسط دولت تامین سرمایه می‌شود. قانون بودجه سال ۱۳۹۸ به وزارت نیرو اجازه داده است که بخشی از هزینه‌های هوشمندسازی کنتورها را از مشترک دریافت کند و مشترک می‌تواند هزینه را به صورت اقساطی پرداخت کند. هنوز مشخص نشده چند درصد هزینه باید توسط مشترک پرداخت شود. مشترکین بخشی که به لوازم اندازه گیری مربوط می‌شود را پرداخت نمی‌کنند اما هزینه‌های هوشمندسازی و مودم باید توسط مشترک پرداخت شود.

برای داشتن کنتور برق هوشمند نیازی نیست مشترکین اقدامی انجام دهند، وزارت نیرو با شناسایی مشترکین پرمصرف آن ها را در اولویت کنتور برق هوشمند قرار می دهد.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها