کدام کشورها رکورددار خبرهای مجازی جعلی هستند؟!

0
776

کالاسودا_گروهی از پژوهشگران موسسه آکسفورد معتقدند که ۴۸ کشور جهان، طی سال گذشته مشغول «کمپین‌های دستکاری‌شده» توسط «بات‌»های ناشر اخبار جعلی بوده‌اند.

خبرهای آنلاین جعلی، آفاتی جدی و مخرب برای فضای مجازی هستند. خبرهایی که گاهی حتی می توانند ماجراهای خطرناکی را ایجاد کنند.

برای مثال ماجرای واتساپ و خبرهای مخرب و جعلی این شرکت در هند باعث شد عده ای کشته و حتی ربوده شوند. درواقع این یک ماجرای جهانی بود که باعث شد عده زیادی درگیر آن شوند.

اما این روزها برخی از پژوهش ها نشان می دهد که گروهی از کشورها نقش پررنگ تری در تولید اخبار جعلی دارند. اپیدمیک جهانی اخبار جعلی با روش انتشار دیتای دروغین از طریق شبکه‌های اجتماعی معضلی جهانی در سال ۲۰۱۷ بوده که به گفته محققان آکسفورد، اخبار جعلی هنگام انتخابات به اوج رسیده تا بتواند افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد.

جالب است بدانید که تنها در کشور چین ۲ میلیون نفر در استخدام «ارتش سایبری» در بخش انتشار اخبار روی شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و اغلب این افراد برای تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی پس از انتشار اخباری که به نفع خود است، کامنت، لایک و … را نیز دست‌کاری کرده تا بتوانند مردم را دنباله‌رو سیاست‌های خود کنند.

فیلیپو منچر، استاد مدرسه انفورماتیک دانشگاه ایندیانا، خواستار تحقیق هماهنگ در زمینه نیروهای بنیادی اجتماعی، روانشناختی و فناوری پشت اخبار جعلی شد. او معتقد است تحقیقات برای مقابله با اثر منفی این پدیده روی جامعه، بسیار مهم است.

بنابه گفته منچر، هدف اصلی محققان این است که به مسئولان و جامعه نشان دهند، انتشار اخبار جعلی، مشکلی واقعی و بسیار سخت است که برای حل آن به تحقیقات جدی نیاز است. دانشمندان دانشگاه ایندیانا، موسس پلتفرمی هستند که ابزارهای لازم برای شناسایی حساب‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌کند و به بررسی تمام اطلاعات غلطی می‌پردازد که در کل شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

آنها در بررسی‌های خود متوجه شدند در شبکه مجازی فیسبوک، حدود ۶۰ میلیون و در توییتر حدود ۴۸ میلیون ربات مخرب خودکار وجود دارد. در ضمن در بررسی‌ها فهمیدند تقریباً هر آمریکایی، پیش از انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا، به‌طور متوسط از هر سه خبر، با یک خبر جعلی در ماه مواجه می‌شده است.

به گفته «سامانتا بردشو»یک پژوهشگر حوزه مجازی بیشتر احزاب سیاسی درگیر این موضوع بوده و هنگام انتخابات پررنگ‌تر می‌شود. به گفته وی داستان برگزیت و انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به‌خوبی چنین جریاناتی را پررنگ کرد و حالا این نوع استراتژی توسط حکومت‌ها بکار گرفته‌شده تا افکار عمومی را تغییر دهند.

فیسبوک، توئیتر، واتساپ، تلگرام و وی چت؛ عمده شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان موبایلی هستند که توسط ارتش‌های سایبری دولتی مدیریت می‌شوند.

بعد از چین که دو میلیون ترول در اختیار دارد، کشور آذربایجان با ۵۰ هزار نفر استخدام‌شده برای لایک گذاشتن، کامنت نوشتن و … در رده دوم جای داشته است.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید