اخبار

کروناویروس زنجیره‌ی تامین جهانی موبایل را مختل خواهد کرد

چگونه بیماری کروناویروس می‌تواند زنجیره تامین چین و جهان را مختل کند؟  اگر کارمندان نتوانند کار کنند؛ فرایند تولید گوشی‌های هوشمند با مشکل رو‌به‌رو می‌شود. در این میان چگونه می‌توان با مشکلات به وجود آمده در زنجیره تامین جهانی مقابله کرد؟

به گزارش کالاسودا و به نقل از زد دی نت، امروزه بسیاری از گوشی‌های هوشمند خوب مانند هوآوی، موتورولا، وان پلاس ، ZTE  TCL در چین ساخته می‌شوند و زنجیره تامین چین، برای دنیا بسیار مهم و ارزشمند است.

در این میان بسیاری از شهرهای چین در زمینه‌ی تولید این گوشی ها مشارکت داشته و به نوعی درگیر آن هستند. در لیست این شهرهای فناوری چینی، شهر ووهان چین قرار داد که طی چند هفته گذشته  توجه جهانیان را به خود جلب کرده است، البته نه به خاطر تولید گوشی‌های هوشمند، بلکه به دلیل یک بیماری ناشناخته به نام کروناویروس.

ووهان ، در استان هوبی منشاء بیماری Coronaviruses است که هنگام معاینه توسط میکروسکوپ های الکترونی به دلیل شکل متمایز شناخته شد. اعتقاد بر این است که مدل 2019-nCoV  کروناویروس در حال حاضر با یک بازار بزرگ حیوانات دریایی و غذاهای دریایی از جمله خفاش ها درگیر بوده و با جهش ژنتیکی انسان ها را نیز درگیر کرده است.

پیش از این نیز یک بیماری مشابه دیگر این گونه آغاز شده و به مرور به بیش از دوازده کشور در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی ، اروپا و آسیا قبل از مهار گسترش یافت. مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، در طول شیوع 2003، در کل 8،098 نفر در سراسر جهان با SARS مبتلا شدند. از این تعداد، 774 نفر درگذشتند و اینک جهان نگران تکرار دوباره این اتفاق وحشتناک هستند.

روند سرعت این مدل از کروناویروس از نمونه مشابه در سال 2003 بیشتر است. در زمان نگراش این متن بیش از 10،000 نفر به این بیماری آلوده شده اند ، و طبق کمیسیون ملی بهداشت چین ، 200 نفر جان خود را از دست داده اند. اعتقاد بر این است که این تعداد بسیار بیشتر است.

با توجه به اینکه واکسن‌های درمانی ممکن است تا تابستان در دسترس نباشند و با توجه به حمل و نقل پیشرفته چین و جمعیت زیاد آن این بیماری ممکن است خیلی سریع در کل کشور چین و حتی در کشورهای دیگر نیز گسترش یابد.

این شرایط می تواند تا مدت ها زنجیره تامین چین و به دنبال آن زنجیره تامین جهانی را دچار مشکل کند. اما چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

رویکرد های پیش رو برای مبارزه با مشکلات ناشی از کروناویروس در چین

تعطیلی بازار های محلی چین

به عنوان اولین قدم ممکن است دولت چین خرید و فروش حیوانات را در بازار های بزرگ  و مرطوب خود متوقف کند که این روند ممکن است اندکی طول بکشد.

استفاده از سیستم های رباتیک به جای انسان ها

علی رغم از بین بردن بازارهای مرطوب ، تولید کنندگان فن آوری چینی ممکن است به جای اتکا به نیروی کار ماهر برای تولید محصولات خود، در سیستم های رباتیک و خودکار بیشتری سرمایه گذاری کنند. هواوی بهترین فروشنده گوشی های هوشمند 5G در سال 2019 بود اما اگر کارکنان و مهندسانی برای ساخت این گوشی‌ها وجود نداشته باشند گوشی 5 جی هوآوی نیز کاهش می‌یابد.

به طور مثال  صنعت نیمه‌هادی‌های فاکسکان (Hon Hai Precision Industry) و  Pegatron ، دو شرکت مهم تولیدی و مؤلفه ای برای آیفون هستند. این دو شرکت محصولات اپل را در کارخانه‌های خود تولید می کنند و دارای مراکز حمل و نقل در ژانگژو ، شنژن ، شانگهای و سایر شهرها هستند. گفته می شود در ووهان بیش از 10،000 کارگر فاکسکان تحت تأثیر شیوع ویروس قرار دارند. در حال حاضر ، هر استان چینی که برای تولید محصولات فناوری بسیار مهم است ، مواردی از 2019-nCoV را گزارش کرده است.

انتقال بخش های مهم صنعت تولید چین به کشور های دیگر

علاوه بر رباتیک و اتوماسیون ، گزینه دیگر انتقال بخش های مهم صنعت تولید چین به خارج از چین است. در حالی که انتقال بخش قطعات اصلی  مانند کارخانه های نیمه هادی ها دشوار خواهد بود ، ممکن است انتقال برخی از قسمت های مونتاژ نهایی به کشورهای آمریکای لاتین مانند مکزیک و برزیل امکان پذیر باشد. این کشورها از آسیا بسیار دور هستند ، جایی که احتمالاً این بیماری ها بیشترین شیوع را دارند.

 

مطالب اخیر

شرکت آمریکایی جلوی فروش محصولات لنوو و موتورولا در آلمان را گرفت

اختلاف نظر بر سر پرداخت حق امتیاز باعث شد تا دادگاهی در آلمان علیه لنوو…

9 ساعت پیش

ساخت آیفون تاشو اپل با کمک سامسونگ

سامسونگ در توسعه آیفون تاشو اپل مشارکت دارد. به گزارش کالاسودا، گزارش‌های مربوط به ورود…

2 روز پیش

آلفارومئوهای جدید و کمیاب در خدمت پلیس دبی

ناوگان گشت زنی پلیس دبی پذیرای دو خودروی جدید و کمیاب آلفارومئو شده است. به…

3 روز پیش

آیفون ۱۵ پرو مکس پر فروش ترین گوشی شد

آیفون ۱۵ پرو مکس اپل پر فروش ترین گوشی فصل اول ۲۰۲۴ شد. به گزارش…

4 روز پیش

چیپست ۳ نانومتری جدید سامسونگ مجهز به هوش مصنوعی

سامسونگ اولین چیپست ۳ نانومتری خود را برای موبایل رونمایی کرد. به گزارش کالاسودا،این رونمایی…

6 روز پیش

هر ۴ مدل آیفون ۱۶ کنار هم

اپل هنوز هیچ جزئیاتی در مورد گوشی هوشمند آینده خود فاش نکرده است، اما یک…

7 روز پیش