گزارش اختصاصی کالاسودا از اختتامیه هفتمین جشنواره بازیهای ملی رایانه ای تهران

0
1097

در اختتامیه هفتمین جشنواره بازیهای ملی رایانه ای چه گذشت؟

گزارشگر: هدی رضایی

کالاسودا – آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بازیهای رایانه ‌ای تهران عصر دیروز از ساعت ۱۸ در تالار وحدت آغاز شد و بازیهای ساخته شده در سال گذشته از سوی هیات داوران متشکل از داوران داخلی و خارجی بررسی و تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، این مراسم با حضور عباس صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی رییس نهاد ریاست جمهوری و حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانه ‌ای و جمعی از فعالان این عرصه و بازیسازان، اصحاب رسانه و گیمرها برگزار شد. در این مراسم در دو بخش جوایز فرعی و اصلی، برترین بازی ‌های ایران معرفی شدند. همچنین بازی منچرز به عنوان بهترین بازی سال از نگاه مردم انتخاب شد و دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر اکشن ماجرایی نیز به بازی ایران ۵۷ رسید.

اهمیت جایگاه بازیسازان در کشور ما

در ابتدای این مراسم محمد حاج میرزایی، دبیر بنیاد ملی بازیهای رایانه ضمن خوشامدگویی به حضار، از هزار بازیسازی که با فرستادن اثارشان به جشنواره امسال اعتبار بخشیدند تشکر کرد و گفت: جشنواره هفتم همان اهدافی را دنبال کرد که باقی جشنواره ها در سالهای پیشین به دنبالش بودند که مهمترینش ارتقای کیفیت بازیسازی و همچنین رساندن پیام این صنعت به مسئولین و سیاستگذاران است. در کنار آن نیز آشنایی مهمترین بازیگران این صنعت یعنی گیمرها با بازیهای برتر ایرانی یکی از اهداف اصلی است تا این کار بتواند ارتباط موثری بین بازیسازان، سیاستگذاران، سرمایه گذاران و گیمرها ایجاد کند. در این زمانه ای که بازیهای ویدئویی یکی از موثرترین رسانه ها برای انتقال پیام به نسلهای آینده است، مسلما این جایگاه یعنی جایگاه برترین بازیسازان، جایگاه بسیار بسیار مهمی است. در روزگاری که گردش مالی بازیهای ویدئویی از تمام محصولات فرهنگی هنری دیگر سبقت گرفته و این افزایش شتاب دار است – یعنی ما هر سال از باقی محصولات فرهنگی در سرتاسر دنیا فاصله میگیریم- طبیعتا جایگاه برترین بازیسازان، جایگاه بسیار مهمی است.

ما میراث دار فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی هستیم که طی قرنها و با طی کردن پستی و بلندیهای بسیاری به دست ما رسیده است. و از آنجایی که بازیهای ویدئویی از رسانه های بسیار موثر برای انتقال این پیام به کشورهای در سطح بین الملل هست، این جایگاه، جایگاه بسیار مهمی است. با این حال بسیاری از افراد کلیدی موثر در این حوزه در حال حاضر در ایران نیستند. آنها مهاجرت کردند و در کشورهای دیگر در همین صنعت مشغول به کارند. احتمالا متاسفانه تعدادی از عزیزانی که امشب نیز در این مراسم از انها تقدیر و تشکر میشود، از بازه سال آینده ممکن است کشور ما را ترک کنند. به همین خاطر ما فشار این بار سنگین را روی دوش خودمان حس میکنیم و امیدواریم که همه ما یعنی تمام بازیسازها، سیاستگذاران و مسئولین و مصرف کنندگان نهایی بتوانیم دست به دست هم دهیم و این مشکلات را به حدی کم کنیم که در جشن بازیسازان در سال آینده با افتخار بتوانیم بگوییم تمام عزیزانی که سال گذشته روی این سن امدند امسال نیز با آثار جدیدتر و بهتر روی این سن هستند و ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد چون هستند عزیزانی که با وجود تمام این مشکلات همچنان امید دارند که اینجا جای آنهاست و برای رسیدن به این جایگاه همیشه تلاش خواهند کرد.

اهمیت این حوزه از نگاه وزیر فرهنگ و ارشاد

در ادامه سیدعلی سیداف نماینده هئیت داوران جشنواره بخش های مختلف داوری جشنواره را معرفی و بیانیه کارگروه های داوری در بخشهای در بخشهای فنی، طراحی هنری، داستان و بازی نامه را قرائت کرده و بیان کرد: به روال سالهای گذشته هر یک از تیمهای داوری، داوری بخشهای مختلف جشنواره، داوری و امتیازدهی به بخش مربوطه شان را به شکل مجزا و تخصصی انجام داده اند و در کنار اعلام نتایج نهایی، نظر خود را در مورد  روند کیفی و ساختاری بازیهای ارائه شده به شرح زیر اعلام میکند.

عباس صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در اختتامیه هفتمین جشنواره بازیهای رایانه ‌ای با یادآوری اینکه اکنون در عرصه بازیهای رایانه‌ ای از افق ۲۰ ساله توسعه جلوتریم و رتبه نخست منطقه را در اختیار داریم، گفت: امروز بازیها آنقدر جدی شده ‌اند که در حوزه ‌های آموزش، ‌درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آنها تعریف میشود که این یعنی بازی دیگر بازی نیست و حوزه ای جدی شده است.

بخشهای جذاب جشنواره

علاوه بر معرفی برترین بازیهای ایرانی، در بخشی جذاب، گروه ارکستر که اعضای آن تلفیقی از بهترین نوازندگان ارکستر ملی و سمفونیک هستند، به اجرای قطعاتی از بازیهای فاخر ایرانی و غیر ایرانی پرداختند. همچنین در این مراسم برای نخستین بار تریلرهایی از جدیدترین بازیهای باکیفیت ایرانی که در حال تولید هستند به نمایش درآمد. در ادامه فهرست کامل جوایز و نتایج این جشنواره امده است.

 
 
 
 

فهرست کامل جوایز هفتمین جشنواره

جوایز بخش فرعی

دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی: مزرعه بهاری

غزال زرین بهترین دستاورد فنی: امیرو ماهی بگیر

دیپلم افتخار بهترین دستاورد طراحی بازی: امیرو ماهی بگیر

غزال زرین بهترین دستاورد طراحی بازی: Unsight

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری دوبعدی: فیشیمو

غزال زرین بهترین دستاورد هنری دوبعدی: مزرعه بهاری

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری سه ‌بعدی: هردنبیل

غزال زرین بهترین دستاورد هنری سه ‌بعدی: خاک

دیپلم افتخار بهترین دستاورد صدا: آشوب در مزرعه

غزال زرین بهترین دستاورد صدا: مزرعه بهاری

دیپلم افتخار بهترین دستاورد موسیقی: سایه‌ روشن: تابستان سیاه

غزال زرین بهترین دستاورد موسیقی: خروس جنگی: تاج و تخت

دیپلم افتخار بهترین دستاورد دوبله: سایه روشن: تابستان سیاه

دیپلم افتخار بهترین دستاورد داستان بازی: کلوپ کاراگاهان

غزال زرین: بهترین دستاورد داستان بازی: مزرعه بهاری

غزال زرین بهترین بازی با محتوای فرهنگی: ایران ۵۷

جوایز اصلی:

غزال زرین بهترین بازی در ژانر اکشن: خروس جنگی: تاج و تخت

غزال زرین بهترین بازی در ژانر ماجرایی: بالهای تاریک ۲

غزال زرین بهترین بازی در ژانر استراتژی و مدیریتی: مزرعه بهاری

غزال زرین بهترین بازی در ژانر سکوبازی: Unsight

دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر ساده: پاپالند: فرار کله‌ ها

غزال زرین بهترین بازی در ژانر ساده: امیرو ماهی بگیر

دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر ورزشی: جی‌تی: کلوپ سرعت

دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر اکشن ماجرایی: ایران ۵۷

غزال زرین بهترین بازی سال از نگاه مردم: منچرز

 با عضویت در کانال تلگرام کالا سودا فناورانه زندگی کنید