گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مهدی ظهیری، هم بنیانگذار استارتاپ “تیمی”

0
838

تیم خود را بساز!

گزارشگر: هدی رضایی

یکی از دلایل موفقیت هر کسب وکار تیم آن است و این موضوع خصوصا برای استارتاپها که اول راه هستند اهمیت دو چندان دارد. یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده موفقیت هر استارتاپ و هر کارآفرین، داشتن یک تیم خوب است. اما چگونه می‌توان یک تیم خوب برای استارتاپ خود تشکیل داد؟ برای اینکه تیمی خوب گردآوری کنید باید مطمئن شوید که کدام افراد بیشترین تناسب را برای همکاری با شما دارند و فرایند جذب و استخدام در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود تا منابع و انرژی هدر نرود. تیم سازی کار زمان­بری هست و باید وقت زیادی صرف کنید تا هم تیمی خودتون رو پیدا کنید. استارتاپی به نام “تیمی” برای تسهیل این فرایند به مدیران استارتاپها کمک می کنند که بتوانند به ساده ترین روش تنها توسط یک ربات تلگرامی هم تیمی خود را پیدا کنند. البته تیمی تنها محلی برای پیدا کردن هم تیمی نیست، بلکه اگر ایده یا پروژه ای یا مهارتی خاص دارید نیز میتوانید با ربات تیمی، تیم خودتان را بسازید. مهدی ظهیری، هم بنیانگذار استارتاپ “تیمی” و فعال در حوزه استارتاپها پای صحبتهای ما در خصوص ایده و اهداف انجام این کار نشسته است. گفتگوی ما با او را در ادامه میخوانید.

به عنوان سوال آغازین، ابتدا در خصوص ایده انجام این کار صحبت کنید و اینکه چه هدفی را داشتید؟

در ایران در خصوص کارهای تیمی بسیار ضعیف هستیم و شاید بسیاری از افراد تمایل نداشته باشند که در گروه با یکدیگر طی اهداف کاری یا تفریحی جوین شوند و در کنار هم کار کنند. برای بسیاری از افراد نیز سخت است که همکار مورد نظر خود را برای پروژه های مختلف پیدا کنند. ما در ایونتهای استارتاپی زیادی شرکت میکردیم و طی این ایونتها به این نکته برخوردیم که اهدافی که در بخش ها شرکت میکردند اکثرا هدفشان تیم سازی بود و این هدف را ذهن داشتند که بتوانند برای پروژه خودشان هم تیمی پیدا کنند. بسیاری نیز بودند که مهارت در زمینه خاصی داشتند و دنبال انجام پروژه میگشتند. بخاطر همین شرکت در این همایشها و ایونتها بسیار مورد استقبال قرار میگیرد اما فرایند ثبت نام و حضور زمان بسیار زیادی از افراد میگیرد و فردی که به دنبال هم تیمی میگردد حداقل باید ۱۰ ایونت شرکت کند تا بتواند فرد مورد نظر برای تیمش را بیابد و این مشکلی که ما را به سمت این ایده رهنمون کرد. یک پلتفرم برایش طراحی کردیم تا افراد بتوانند با توجه به نیازهایشان همدیگر را پیدا کرده و به یکدیگر متصل شوند. ما در فاز اول فعلا متمرکز بر استارتاپها هستیم.

چرا رو به پلتفرم ربات اوردید نه وبسایت؟ چون با فیلتر شدن تلگرام احتمالا به مشکلات اتی بر خواهید خورد.

تلگرام پلتفرمی است که در حال حاضر حدود ۳۰-۴۰ میلیون یوزر فعال دارد و افراد به صورت آنلاین بیشتر کارهای ارتباطی شان را با تلگرام انجام میدهند. ما دنبال این بودیم که به خوبی از این بستر با مخاطبین زیاد استفاده کنیم. اعتقاد ما بر این است که شاید برای آزمایش ربات نمونه خوبی باشد. با توجه به اینکه افراد زیادی داخل تلگرام هستند و امکان ارتباط راحتتر و در دسترس تر است. چرا که سایتها نیاز به ثبت نام و اپلیکیشنها نیاز به دانلود و نصب دارند اما این ربات همیشه در اپلیکیشن آنها در دسترس است و فرد میتواند متناسب با نیازهایش از خدمات این سرویس استفاده کند. فاز اول اهداف ما این ربات است و باید به این بررسی برسیم که آیا میتوانیم این نیاز را حل کنیم و اگر با استقبال خوبی مواجه شود ان را ادامه میدهیم. اگر به اهداف و پارامترهایی که تعیین کرده ایم برسیم، فاز بعدی کارمان و انتقال به پلتفرمهای دیگر را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.

این ربات را خودتان طراحی کرده اید یا از نمونه های خارجی الگو برداشتید؟

طراحی ربات کار داخلی بوده است و نمونه خارجی نداشته است. چیزی که لازم است اینجا ذکر کنم این است که کلا در شبکه های اجتماعی  افراد در حال ارتباط گیری با یکدیگر هستند، اما در تلگرام بیشتر لیست مخاطبان خود را خواهید داشت. باید یک افزونه ای به ان اضافه میشد که افراد بیشتری را در حوزه کسب و کار یا دیگر حوزه ها به یکدیگر متصل کند. اما فعلا ما روی حوزه استارتاپها در حال کار هستیم.

سوال بعدی بنده در خصوص افرادی است که ثبت نام میکنند. آیا این افراد روند تائید صلاحیت خاصی را طی میکنند و چگونه میتوان به اطلاعات آنان اعتماد کرد؟

درست است. اعتقاد ما بر این است که تیمی تبدیل به یک شبکه اجتماعی شود و از روز اول نیز به این ماجرا فکر کردیم و دست افراد را باز گذاشتیم. این ربات یک شبکه اطلاعاتی بازی است و افراد به راحتی میتوانند با یکدیگر ارتباط بگیرند و پروسه ای را طی کردیم که کاربر برای ارتباط گرفتن نیاز به پروسه تائید نداشته باشد. در واقع افراد هر نیازی که دارند خودشان باید آن نیاز را برطرف کنند و با فرد مورد نظر تماس گرفته و اطلاعات رزومه ای بیشتر را از خود او بخواهید تا دریابید که آیا اون میتواند نیاز شما را برطرف کند یا خیر. من احساس میکنم یکی از مشکلاتی که سایتهای کاریابی دارند این است که برای تائیدیه به کاربر اعتماد ندارند و این روند ثبت نام را طولانی میکند. ما به این فکر کردیم که همینطور که تلگرام شبکه اجتماعی بازی است، ما نیز دست آنها را در پیدا کردن افراد باز بگذاریم و مسئولیت را به خودشان بدهیم که چه کسی دنبال چه فردی میگردد. این نیاز به این دارد که افراد فرهنگ این را داشته باشند که بتوانند اطلاعات درستی وارد کنند. طول میکشد تا این فرهنگ جا بیفتد. مانند اوایل که کاربران در شبکه های اجتماعی ثبت نام میکردند و اطلاعات درست وارد نمیکردند اما اکنون مدتی است که روند عادی شده است و گذر زمان این مسئله را حل کرد. در مورد این کاریابی رباتی نیز واقعا افرادی که نیاز به کار دارند، به این ربات مراجعه میکنند و دنبال این هستند که نیاز خودشان را حل کنند. و میتوانند بعد از برطرف شدن نیاز نیز از این ربات خارج شوند.

یکی از سوالهایم نیز در همین رابطه بود، اینکه این کاربران به شما وفادار می مانند؟ یا نیازشان که برطرف شد از ربات خارج میشوند؟

ما فعلا در فاز اول چون بر روی استارتاپها و تیم سازی شان تمرکز کردیم، متاسفانه وقتی با یکدیگر جوین میشوند و نیازشان که برطرف میشود دیگر از ربات استفاده نمیکنند و این یکی از مشکلاتی است که ما از روز اول هم میدانستیم این اتفاق می افتد. اگر این روند به پارامترهایی که ما تعیین کردیم برسد، در حوزه های دیگر نیز وارد میشویم. هدف تیمی از روز اول این بود که یک شبکه تیم سازی مجازی باشد.

جامعه هدف تیمی مشاغل خاصی است یا همه مشاغل میتوانند از ان استفاده کنند؟ و تا کنون چند کاربر با استفاده از خدمات تیمی با یکدیگر جهت انجام پروژه شان ارتباط گرفته اند؟

ما در حال حاضر در حوزه استارتاپها فعال هستیم و افراد فعال در این حوزه قادر خواهند بود پروژه ثبت کنند. در واقع تمام افرادی که مشاغلی مرتبط با استارتاپها یا کسب وکارهای نوپا داشته باشند، میتوانند از این ربات استفاده کنند. هدف ما تحت پوشش قرار دادن کسب و کارهای نوپا، فعالان استارتاپی و … است. تعداد افرادی که تاکنون حدود ۴۵۰۰ نفر هستند که با یکدیگر در تیمی ارتباط گرفته اند، اماری در صفحه اول سایت قابل مشاهده است و همه افراد میتوانند این آمار را ببینند: ۳۶۰ پروژه در اینجا به ثبت رسیده و ۴۸۸  نفر در حال حاضر دنبال نیروی متخصص مهارت یا پروژه موردنیاز خود برای همکاری هستند. بیشترین میزان تعامل متعلق به شهر تهران است. ما کارمان را از پاییز ۹۶ شروع کردیم و لازم به ذکر است که طی هفته هایی که تلگرام فیلتر شد، ربات ما همچنان کار میکرد. این در حالی بود که ما حتی هنگامی که با فیلترشکن به رباتهای دیگر متصل میشدیم آنها فیلتر بودند. در این تایم نیز افراد مشغول ارتباط گرفتن با یکدیگر بودند. یک مورد در مورد تیمی صحبتش خیلی شایع بود این مسئله بود که تیمی متصل به سازمان یا ارگانی است و از اطلاعات کاربران استفاده میکند. ما برای اینکه این موضوع را شفاف کنیم اعلام کردیم که با هیچ سازمانی ارتباط نداریم و وابسته به جایی نیستیم و اطلاعات محفوظ می ماند، مگر آنکه خود افراد بخواهند اطلاعاتشان را منتشر کنند.

پس با سرمایه شخصی شروع کردید و اسپانسر خاصی نداشتید؟

بله. روز اولی که تیمی شروع به کار کرد و یک ماه که از تاسیس آن گذشت، ۲-۳ تا سرمایه گذار پیدا کردیم و پیشنهاداتی که داشتند به دنبال گرفتن اطلاعات کاربران از ما بودند. اما ما این پیشنهادات را قبول نکردیم. اگر قبول میکردیم شاید از نظر مالی و سرمایه گذاری در وضعیت بهتری بودیم اما ما از روز اول هدف بزرگ حفظ حریم شخصی افراد را مد نظر داشتیم. حتی ما برای کاربران خانم نیز این وضعیت را راحتتر کردیم که ارتباط میان آنها با ایمیل انجام شود. چون بسیاری از خانمها نسبت به دادن شماره تلفن حس خوبی ندارند و از لحاظ فرهنگی فعلا در این مسئله جا نیفتاده ایم. پیشنهاد ما به خانمها ایمیل و نام کاربری بود و تاکنون نیز با استقبال خوبی مواجه شده است. خانم ها اعتماد نمیکنند که شماره دهند و این یک حقیقت است. این فرهنگ ارتباط گرفتن با شماره تلفن باید در جامعه ما جا بیفتد.

پروژه های استخدام کوتاه مدت است یا بلندمدت؟ و بازه زمانی استخدامها چه میزان طول میکشد؟

ما از روز اول روی این موضوع تاکید کردیم که سازمانهای بزرگی که به دنبال استخدام هستند، تیمی جای خوبی برای آنها نیست و بیشتر به کار استارتاپها می آید. حتی سازمانهای بزرگی بوده اند که بیان کرده اند میخواهیم با استفاده از این ربات نیروی خود را پیدا کنیم و بیشتر برایمان تبلیغ شود و… . در صورتی که افرادی که در تیمی هستند پارتنر یکدیگر هستند و به صورت مشارکتی فعالیت خود را شروع میکنند. یعنی همه امور به صورت کاملا توافقی با یکدیگر است و کسی دنبال کسی نیست. همه یک هدف دارند و میخواهند به آن هدف برسند. هر ارتباط گرفتن و نهایی شدن ممکن است بین ۳ هفته تا یک ماه طول بکشد. ما دنبال این هستیم که این زمان را کوتاهتر کنیم. این موضوع به نوع پروژه نیز بستگی دارد. یا ممکن است کاری باشد که استقبال نشود و فرد باید زمان انتظار بیشتری برای پیدا کردن پارتنر بکشد. اما اگر پروژه خوب باشد سریع استقبال شده و پر میشود. در واقع این نوع همکاری همانند همکاری های حق الزحمه ای نیست و همه افرادی که در یک پروژه جوین میشوند یک هدف دارند و ان انجام پروژه است.

مدل درآمدی شما چیست و بستر پرداخت حق الزحمه کاریابی شما چگونه به شما تعلق میگیرد؟

ما فعلا مدل درآمدی خاصی نداریم و در آینده یک سری پکیجهای پیشنهادی به کاربران میدهیم. ما از روز اول به دنبال ایجاد یک شبکه اجتماعی بودیم و در چنین شبکه ای خیلی دست ما برای ارائه مدل درآمدی باز نیست. اما در آینده یک سری پیشنهاداتی میدهیم که افراد زودتر و بهتر بتوانند به خواسته  شان برسند. مثلا اگر یک نفر دنبال یک برنامه نویس است، با این پیشنهاداتی که از سوی ما میشود بهتر و راحتتر او را پیدا کند. در حال حاضر بسیاری از افراد دنبال این هستند که غیرحضوری کار کنند و این قابلیت در تیمی برای انها ایجاد شده است که بتوانند ازراه دور شغل خود را پیدا کرده و مشغول کار شوند. ماموریت های جدیدی در پلتفرم ما ایجاد خواهد شد که در مدل درآمدی ما در آینده تاثیر گذار خواهد بود. پلتفرم ما در حال حاضر رایگان است و اعتقاد ما بر این است که باید یک سری حداقلیات را به انجام برسانیم تا بتوانیم روی بحث مالی و درامدی فکر کنیم. با اینکه تبلیغات نداریم خدا رو شکر تاکنون استقبال از تیمی خوب بوده و امیدواریم که هر چه زودتر بتوانیم به پارامترهای تعیین شده در ذهنمان برای پیشرفتهای بعدی برسیم. کمتر رباتی را میبینید که تبلیغات برای شما نفرستد و مزاحمت ایجاد نکند، اما ما در تیمی تنها به دنبال این هستیم که کاربر در کمترین زمان ممکن به هدفی که میخواهد برسد. در آینده یک سری خدمات جمعی هم ارائه میدهیم که زودتر این اتفاق بیفتد.

مزیت رقابتی شما در مقابل رقبایی چون پونیشا و انجام میدم چیست؟ و چه برتری در ارائه خدمات به مشتری دارید؟

ببینید سایت­هایی همانند پونیشا سایت­هایی هستند که به صورت پروژه ای کار می­کنند و افراد دنبال این هستند که سفارش خود را برون سپاری کنند. به عنوان مثال فردی سفارش طراحی اپلکیشن دارد و ان پروژه را برون سپاری میکند. اما افراد در تیمی به دنبال تیم خود هستند و نمیخواهند تنها یک پروژه انجام شود و تیم مورد دلخواه خودشان را راه بیندازند. یکی از رقبای ما همین سایتهای کاریابی هستند که دنبال استخدام هستند. افرادی که به تیمی می آیند دنبال استخدام نیستند و میخواهند کسب وکار خودشان را جلو ببرند و در واقع دنبال یک پارتنر و شریک میگردند.

اهداف مادی و معنوی شما طی ۵ سال آینده چیست و به کجا میخواهید برسید؟

هدف ما این است که شبکه اجتماعی ای باشیم که افراد بتوانند در تمامی حوزه ها شرکا و پارتنر تجاری خودشان را به راحتی پیدا کنند، یعنی افرادی که افکارشان و طرز فکرشان این است که همدیگر را سریعتر پیدا کنند و به یکدیگر متصل شوند. از لحاظ مادی نیز برنامه ای داریم که طی ان افراد برای اتصال گسترده بیشتر هزینه کنند. البته مدل اصلی ما کاملا رایگان است،  اما کنار این مدل رایگان یک سری امکانات ویژه خواهیم داد که مدل درآمدی ما را شامل میشود.

اعضای تیم خودتان در ابتدا چند نفر بودند و برای چند نفر اشتغالزایی کردید؟

روز اولی که ما شروع کردیم ۲ نفر بودیم و الان ۴ نفر هستیم و دنبال این هستیم که تعداد تیممان را نیز بیشتر کنیم اما تا حدی که نیاز داشته باشیم. تیم ما در حال حاضر ۳ سال است که درکنار ماست و تمام کارها را با مشارکت هم انجام میدهیم.  خود ما از مشکلات تیم سازی استارتاپها در شهرهای مختلف آگاه بودیم و افرادی که بتوانند تیمهای مناسبی پیدا کنند موفق ترند.

با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید