گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مهندس مهدی باقری کلهر مدیریت استارتاپ اینوما

0
654

 ایده هایی نوین برای تکنیک های تصویری واقعیت مجازی

گزارشگر :رویا پاک سرشت

گفتگوی این هفته ما با مهندس مهدی باقری کلهر، مدیریت تیم راهکارهای تبلیغاتی خلاقانه اینوما است. لیسانس مهندسی نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه آزاد ،کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) با گرایش بازاریابی (Marketing) از دانشگاه تهران،دانش آموخته مدیریت کسب و کار (MBA) با گرایش برندینگ (Branding) از آکادمی برند ایران است.تیمی که کار خود را از سال ۹۳ اغاز کرده اند و ضمن بهره گیری از خلاقیت ، نوآوری و استفاده از تکنولوژی روز دنیا، در صنعت فیلمبرد اری ۳۶۰ درجه شروع به کار کرده اند . مهندس کلهر در رشته کامپیوتر و گرایش نرم افزار مهندسی نرم افزار  تحصیل کرده است.

در ادامه این گفتگو را مطالعه کنید تا با ابعاد این کار و البته اهداف اینوما آشنا شوید .

آقای کلهر به عنوان پرسش نخست لطفا در مورد ایده اولیه اینوما توضیح دهید ؟

جمعی متشکل از دوستان ما که کارهایی خلاقانه را در ذهن داشتند در سال ۹۳ دور هم جمع شد. این افراد ایده هایی نوین و بکر داشتند و بنابراین ما تصمیم گرفتیم روی یک پروژه جدید گروه تشکیل دهیم . هدف اصلی این گروه تمرکز بر “تکنیک های تصویری واقعیت مجازی” بود.

ما این ایده را در فضای خارج از کشور رصد کرده بودیم و مثل هر تکنولوژی خارجی دیگری که وارد کشور می شود، این تکنولوژی نیز نیاز به بومی سازی داشت. ما در آن زمان ما می دانستیم که این نوع فعالیت چندان مرسوم نیست و امکان پیشرفت را دارد.

از سوی دیگر انجام این نوع فعالیت ها سخت بود چرا که هیچ نوع محتوای فارسی در خصوص این نوع فعالیت در دسترس نبود. بنابراین ما یک دغدغه مهم داشتیم و آن هم بومی سازی این فرایند بود . ما موفق شدیم این تلاش ها را به شیوه ای سازماندهی کنیم که از مرزهای خارجی عبور کرده و بومی سازی کامل شود.

اندکی در خصوص بخش های مختلف کار خود توضیح دهید ؟

فرایندی که امروز ما روی آن کار می کنیم، دنیایی گسترده دارد. اما یکی از مهم ترین بخش های آن تمرکز بر “تصویربرداری واقعیت مجازی” است.

واکنش بازار نسبت به فعالیت های شما چگونه بود ؟

مثل هر محصول دیگری ، اوایل واکنش بازار نسبت به ما چندان جدی نبود. حتی به جرات می توان گفت واکنش ها نسبت به کالاهای فیزیکی، بسیار مثبت تر از کالاهایی مثل خدمات ما است.

درواقع مشتری یا پذیرنده خدمات ما به طور بالقوه انواع عدم پذیرش ها و واکنش های منفی را نسبت به خدمات ما نشان می دهد. علت اصلی این مضووع نا اشنا بودن با فضای تکنولوژی است . چرا که محصولات دنیای تکنولوژی از پیچیدگی بالاتری نسبت به دیگر حوزه ها برخوردارند.

البته این چالش کماکان با ما همراه است. درواقع بعد از گذشت ۴ سال هنوز هم ادامه دارد ، اما خوشبختانه بازار کار و هدف این نوع خدمات و محصولات مشخص تر شده اما تصور می کنم هنوز هم چند سالی زمان لازم است تا به طور کامل مخاطب با خدمات ما آشنا شود و جایگاه خدمات ما مثل دیگر کالاها در بین مردم جا بیفتد.

در خصوص ابزارها و تکنولوژی های مورد استفاده خود نیز توضیحاتی دهید ؟

با توجه به بومی نبودن این پروژه و تلاش ما برای بومی سازی ناگریز به استفاده از ابزارهای غیر بومی و خارجی بودیم . هم اکنون نیز اغلب ابزارهای ما وارداتی هستند. اما در حوزه اجرای فرایند، بدون هیچ نوع آموزشی (با توجه به این که نیروهای آموزش دهنده وجود نداشتند) ما موفق شدیم این پروژه را آموخته و اجرایی کنیم.

در خصوص بودجه و سرمایه های خود توضیح دهید ؟

بودجه اولیه این کار چندان گسترده نبود. فرایند رشد ما از ابتدا پلکانی و بر اساس آزمودن روش های متفاوت شکل گرفته است.

در حال حاضر سرمایه گذار دارید ؟

نه ما سرمایه گذار نداریم .اما بارها  برای جذب سرمایه گذار با اپراتورها جلسه داشتیم ، چرا که ما یکی از شرکت های فعال در حوزه واقعیت مجازی هستیم. در حال حاضر نیز نسخه های اندروید و ios  تکنولوژی ما برای مخاطبان موجود است.

نگاهی به بازخوردهای ما نیز به مخاطبان کمک می کند تا درک کنند ما روی این پروژه زحمت زیادی کشیده ایم. ما تمام تلاش خود را کرده ایم که برنامه مان روی یک بستر بومی سازی شده و کاربردی اجرا شود.ما قصد نداشتیم صرفا تولید کننده محتوا باشیم . بلکه قصد داشتیم ظرفی برای استفاده گسترده ایجاد کنیم . این حرکت نیز چندان ساده نبود چرا که بستر سازی فعالیت ما بسیار سخت بود .

اشاره کردید که انجام این فرایند کمی سخت بود لطفا کمی توضیح دهید ؟

ما با طمانینه و تلاش فراوان سیستم خود را ارائه دادیم. ما ۸ ماه زمان صرف کردیم تا بتوانیم سیستم مدنظر خود را پیاده سازی کنیم. همانطور که پیش از این اشاره کردم، اپلیکیشن ما حتی قابلیت این که بخواهد توسط  اپراتورها مورد استفاده قرار گیرد را داشت. در عین حال ما طرحی را برای کل کشور نیز ارائه کردیم که متاسفانه علیرغم پیگیری های ما و استقبال اولیه از این برنامه وارد فاز عملی نشدیم .

مخاطبان شما بیشتر از چه قشری هستند ؟آیا صرفا مخاطبان شما ادارات و سازمان ها هستند ؟

به طور کلی هر جایی که روش و تکنیک فیلمبرداری و تصویر برداری خطی (روش رایج)وجود دارد ، تکنیک ما نیز کاربردی است . اما چون تکنیک ما جدید است و در محیطی تعاملی اتفاق می افتد بسیاری از افراد که به خرق عادت و ساختار شکنی عادت ندارند، بیشتر به سمت همان سیستم های تکراری می روند. مثل افرادی که وقتی به خرید می روند صرفا تعدادی کالای خاص را می خرند و کالاهای جدید را نمی خرند .

پس شما برای جذب مخاطب نیاز به تکنیک هایی خاص دارید ؟

دقیقا، برای مثال ما به مشتریان خود توضیح می دهیم که این جا محیطی است که خودتان می توانید تمامی تصاویر دلخواه را انتخاب کنید. زوایه ها با دلخواه شما انتخاب می شوند. اما مسئله این است که بحث واقعیت مجازی نیاز به جا افتادن دارد . البته بحث های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سراسر دنیا به شدت مطرح شده اند.

اکنون قوی ترین شرکت های اینترنتی و مجازی جهان با جدیت این نوع سیستم ها را دنبال می کنند. من به خاطر دارم زمانی که ما نسخه اولیه این برنامه را به بازار ارائه کردیم(سال ۲۰۱۶) تعداد اپلیکیشن های موجود به شدت کم و رنک برنامه ما بالا بود .

چالش ها و مشکلات پیش روی شما چه بود ؟

متاسفانه همانطور که اشاره کردم ما جزو اولین ها بودیم اما بخش سنتی و دولتی از ما حمایت های لازم را به عمل نیاوردند . تفکرات قدیمی بسیاری از استارتاپ ها و مشاغل را محدود کرده اند . بدنه عظیمی از جامعه ما ساختار دولتی /شبه دولتی / تفکرات سنتی دارد . تفکرات مدیریتی که در دنیای روز جایگاهی ندارد. گرچه برخی بیزینس ها به طور کامل دگرگون شده اند و بیشترین درامد دنیا به استارتاپ ها مرتبط است، استارتاپ هایی که کار خود را از پایین ترین سطح جامعه آغاز کردند و این در حالیست که بسیاری از شرکت های مطرح این روزها مثل آمازون کار خود را صفر شروع کرده اند و به اینجا رسیده اند. همینطور استیو جابز که کار خود را از خانه شروع کرد.

آیا می توان به آینده امیدوار بود ؟

اکنون فضا در حال بهبود است و می توان امیدوار بود فضا طی سال های آتی رشد کند. البته مشروط بر آن که، فضایی رقابتی و منصفانه باشد. متاسفانه ما در بحث فرهنگ سازی مشکلاتی داریم . چرا که برخی فرهنگ ها در سطح جامعه تعریف نشده اند و در نتیجه هر نوع اتفاق جدیدی مشکل ساز می شود .

بنابراین در یک فضای رقابتی بسیاری از ایده ها می توانند وارد شده و رشد کنند. این کمک می کند که همه ایده ها منصفانه در کنار یکد یگر رشد کنند.

در حال حاضر رقیبی دارید ؟

در حال حاضر افراد زیادی وارد این حوزه شده اند، اما تعداد افرادی که تخصصی کار می کنند  زیاد نیست . اما جا برای حضور تعداد افراد بیشتر وجود دارد . زمانی که ما این فرایند را شروع کردیم، این نوع فعالیت ها گمنام و ناشناخته بود.

آدرس سایت اینوما :www.enuma.ir