2020؛ سال مرگ و زندگی برای واقعیت مجازی خواهد بود؟

0
1777

در طول 4 سال گذشته که هدست‌های Oculus Rift و HTC Vive عرضه شده اند، تکنولوژی واقعیت مجازی VR از یک دستگاه خلاقانه که با هدف دگرگون کردن دنیای دیجیتال و اینترنت عرضه شده بود، به دستگاهی غیر ضروری برای بازی کنان خاص و پولدار تبدیل شده است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از انگجت، ضمن ورود و خروج مدل‌های مختلفبه بازار، تکنولوژی VR Mobile با قیمت ارزان برای مدتی محبوب شد و سپس محو شد و ما اکنون حتی دستگاه‌های مخصوص واقعیت مجازی را هم داریم.

با در نظر داشتن همه‌ی این تحولات، مشخص است که VR پیشرفت‌هایی داشته است، اما به نظر می‌رسد با جایی که باید باشد، خیلی فاصله دارد.

به طور مثال اپلیکیشن انقلابی VR کجاست؟ وعده دستگاهی ارزان و مقرون به صرفه کجا است؟ توسعه دهندگان بازی چطور می‌توانند بدون عرضه‌ی بی وقفه‌ی بازی های پر از زامبی، بازی بازان را به خود جذب کنند؟ اینها فقط چند مورد از نکاتی هستند که به نظر می‌رسد تکنولوژی VR تا الان روی آنها تمرکز نداشته است.

با این حال به نظر می‌رسد سال 2020، سالی باشد که VR در آن واقعا خواهد درخشید. قرار است Valve در سال 2020 بازی Half-Life: Alyx را اختصاصا برای VR عرضه کند.

با اینکه این موضوع خیلی از طرفداران Half-Life را خشمگین کرده است و به نظر می‌رسد این حرکت Valve، برای خود شرکت زیان مالی به دنبال خواهد داشت، نکته‌ی مهم این است که Valve با این اقدام قصد دارد یک تنه تکنولوژی VR را به جلو هل داده و بالاخره بازی بازان را مجاب به خرید هدست‌های واقعیت مجازی کند.

در شرایط فعلی تکنولوژی VR واقعا آن ابهت آغازین را ندارد.

وقتی هدست‌های Vive و Rift در سال 2016 عرضه شدند، به علت ظهور تکنولوژی AR، هدست Microsoft HoloLens و بازی Pokemon Go، چندان مورد توجه قرار نگرفتند.

یک سال بعد، شرکت Oculus تازه شروع به ایده پردازی در مورد دنیای بیرون VR کرد، در حالی که عینک‌های واقعیت افزوده/ AR قادر بودند کل نمایشگر را فراگرفته و تجربه ای مشابه VR را به همراه AR، یکجا به شما ارائه دهند.

امروزه هدست های VR هنوز مثل گذشته گران قیمت هستند و شما علاوه بر خود هدست ها، نیاز به یک سخت افزار قدرتمند مثل یک کامپیوتر گیمینگ و یا PS4 دارید.

با این حال با ظهور Oculus Quest، کورسوی امیدی برای تکنولوژی VR به چشم می‌خورد.

این هدست جدید با موتور پردازش و سنسور های داخلی خود، هیچ نیازی به سخت افزار مجزا ندارد و شما نیازی به نصب هیچ تجهیزات اضافه ای در اتاق خود ندارید.

پس شما می‌توانید هدست را روی سرتان گذاشته و در یک فضای باز و هر جا که دلتان بخواهد، مشغول بازی شوید.

Oculus همچنین در حال کار کردن روی تکنولوژی ردیابی دست است تا بتوانید بدون نیاز به کنترل‌های آن، از این تکنولوژی استفاده کنید.

گفته می‌شود مدل Rift S هم به عنوان نسخه‌ی قدرتمندتر از Quest قرار است عرضه شود و ویژگی‌های بسیار بیشتری از جمله ردیابی چشم و یک نمایشگر با نرخ Refresh بالاتر را ارائه خواهد داد.

در سال آینده، ما شاهد از راه رسیدن کسنول‌های Xbox X و PS5 خواهیم بود که با سخت افزار بسیار قدرتمندشان، به خودی خود یک سکوی پرتاب دیگر برای VR محسوب می‌شوند.

البته شاید برای قضاوت در مورد VR روی کنسول ها زود باشد، اما باید بگوییم که تجربه‌ی Playstation VR واقعا تجربه‌ی عالی بود و سونی اعلام کرده است که PS5 از این هدست پشتیبانی خواهد کرد.

با موفقیت این هدست، شانس این هم وجود دارد که ما شاهد نسل بعدی آن باشیم.

از آن سو، مایکروسافت گفته است Xbox X هیچ تمرکزی روی VR نخواهد داشت، تا جایی که حتی شخص فیل اسپنسر به صراحت گفته “ما همیشه به تقاضای کاربرانمان احترام می‌گذاریم و تا اینجای کار، هیچ کدام از کاربران ما تقاضایی در مورد VR نداشته اند!”

با این حال سخت افزار سری X به حدی قدرتمند است که مایکروسافت بتواند نظر خود را هر وقت خواست در مورد VR تغییر دهد.

فعلا خبری از افول بازار VR نیست و موسسه تحقیقاتی  Fortune Business Insights پیش‌بینی  کرده است بازار VR به 120.5 میلیون دلار در سال 2026 برسد.

با وجود اینکه ممکن است کاربران این تکنولوژی در یک برحه از زمان از کمبود محتوا روی این پلتفرم خسته شوند، نباید فراموش کنیم که ایده‌ی این تکنولوژی از سال 1970 در حال پیشرفت بوده است و همیشه به عنوان کلید ورود به دنیای آینده محسوب می‌شده است.

با این حال این تکنولوژی در عصر فعلی از بازار فروش داخلی دست کشیده و تمام تمرکز خود را روی بازی‌ها گذاشته است. پس از چندین دهه شروع ناموفق، طبیعی به نظر می‌رسد که VR فروش چندان موفقی در بازار خانگی و برای مصرف کنندگان عمومی نداشته باشد.

در وضعیت فعلی، شما برای تجربه‌ی یک دنیای مجازی، مجبور هستید یک هدست بزرگ و سنگین را روی سر خود گذاشته، دید خود را به دنیای واقعی بسته و فقط امیدوار به آینده باشید.

همین موارد، پیشنهاد VR را به کاربران سخت‌تر می‌کند، اما قطعا می‌توان گفت این شرایط در سال 2020 دچار دگرگونی خوهد شد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها