۵ اشتباه بزرگ و تاریخی شرکت سگا

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

سگا (SEGA) شرکت بزرگ و تاثیر گذاری در طول تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. این شرکت با عرضه کنسول های نوآور و پر طرفدار، توانست استانداردهای جدیدی را تعریف کرده و طرفداران بی شماری را به دست آورد. شرکت سگا هم‌اکنون به عنوان یکی از ناشرهای شناخته شده در صنعت فعالیت می‌کند که بازی‌های محبوبی مانند Sonic و Yakuza را عرضه می‌کند اما این شرکت زمانی یکی از قطب های بی چون و چرای صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شد و با عرضه کنسول‌‌های بازی، تاثیر بسیار زیادی روی آن می‌گذاشت. با این حال، سگای امروز قطعا آن شرکت بزرگ و پر آوازه دهه‌های گذشته نیست و دلیل آن، قطعا اشتباهات تاریخی و بزرگی است که مدیران این شرکت مرتکب شده‌اند. در این مطلب قصد داریم تا به ۵ اشتباه بزرگ و تاریخی شرکت سگا بپردازیم؛ اشتباهاتی که باعث شدند سگا از یکی از قطب‌های صنعت، به یک ناشر روزمره تبدیل شود. با ما همراه باشید.

 عرضه Sega 32X

اوج فروغ شرکت سگا زمانی بود که دو کنسول Sega Mega Drive و Sega Genesis منتشر شدند. این دو کنسول که در عصر طلایی بازی‌های ۱۶ بیتی پا به عرصه گذاشتند، آن قدر پر طرفدار و تاثیر گذار ظاهر شدند که سگا را به یکی از قطب های صنعت بازی تبدیل کردند و همه برای‌ کنسول‌های این شرکت هیجان داشتند. زمان خیلی سریع حرکت کرد و وارد دوره‌ای شدیم که بازی‌های ۳۲ بیتی، آهسته آهسته جایگاه بازی های ۱۶ بیتی را تسخیر می‌کردند. با ورود به چنین دوره‌ای، مدیران سگا تصمیم گرفتند تا با عرضه کردن یک افزونه یا Add-on به کنسول ۱۶ بیتی سگا جنسیس که Sega 32X نام داشت، امکان تجربه بازی‌های ۳۲ بیتی را به بازی‌بازان و مردم بدهند. عرضه یک سخت افزار اضافه شونده نه تنها هم‌اکنون یک ایده مسخره به نظر می‌رسد، بلکه در آن زمان نیز اصلا عقلانی به نظر نمی‌رسید و از جهات مختلفی مشکل و ضعف داشت. بزرگترین ضعف Sega 32X این بود که به دلیل عجله در عرضه، معمولا درست کار نمی‌کرد و تجربه ۳۲ بیتی بازی‌ها را خراب کرد. دومین ضعفِ بزرگ Sega 32X این بود که کنسول Sega Saturn مدتی بعد عرضه شد و مردم با آن کنسول طعم واقعی بازی های ۳۲ بیتی را با معرفی CD (به جای کارتریج) چشیدند. Sega 32X یک تصمیم نابخردانه از طرف سگا بود که خیلی ساده شکست خورد!

بازاریابی Sega Saturn

با کنسول سگا سترن، سگا به صورت رسمی (و نه با افزونه‌هایی مانند Sega 32x و Sega CD) وارد دوره ۳۲ بیتی شد. با این که سگا سترن عملا کنسول بدی نبود و پتانسیل های بسیاری داشت، اما بازایابی و مارکتینگ بد این کنسول، مخصوصا در منطقه ایالات متحده آمریکا باعث شد تا از آن به عنوان یکی از اشتباهات سگا یاد کنیم. از آن جایی که سگا سترن هم‌ دوره کنسول محبوب و فوق‌العاده‌ای مانند پلی‌استیشن ۱ بود، بازاریابی می‌توانست آن را در مقابل رقیب، بالا نگه دارد و رقابتی فوق‌العاده را بسازد اما سگا سترن یکی از بدترین کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی را در طول تاریخ کنسول‌های بازی داشت! شرکت سگا در قدم اول تصمیم گرفت تا کنسول سگا سترن را چند ماه پیش از عرضه کنسول پلی‌استیشن ۱ معرفی کند و به همین خاطر پیش از E3 1995 (جایی که سونی پلی‌استیشن ۱ را معرفی کرد)، سگا سترن با قیمت ۳۹۹ دلار معرفی شد. این کنسول همچنین چند ماه پیش از زمان تعیین شده عرضه شد که هم خرده فروشان و هم بازی‌بازان و مردم را غافلگیر کرد. نکته جالب این جا است که سگا در مطلع کردن خرده فروشان ایالات متحده ناموفق عمل کرد و بسیاری از فروشگاه ها با کمبود محصول رو به رو شدند! برنامه‌های بازاریابی سگا برای سترن زمانی به طور کلی خراب شد که سونی در E3 1995 کنسول پلی‌استیشن را با قیمت ۲۹۹ دلار معرفی کرد.

زدن دست رد به سینه سونی

قیمت پایین پلی‌استیشن ۱ سبب شد تا توجه‌های بسیاری نسبت به کنسول نسل پنجمی سونی جلب شود و E3 1995 یک صحنه تاریخی برای این شرکت لقب بگیرد. سونی با این که به نظر در مرحله اول رقابت پیروز شده بود، اما در آن زمان تجربه زیادی در ساخت کنسول و همچنین عرضه محتوا برای آن نداشت. همین موضوع سبب شد تا سونی آمادگی خود را برای همکاری با شرکت‌های نینتندو و سگا اعلام کند. پس از این که مذاکرات با شرکت نینتندو به نتیجه نرسید، سونی به سراغ سگا رفت تا از آن ها برای ساخت یک کنسول مبتنی بر CD کمک بگیرد. Tom Kalinske از سگا آمریکا با مدیران سونی (Ken Kutaragi) دیدار کرد و با این که همه چیز به نظر خوب پیش می‌رفت، نتیجه ای بین آن‌ها حاصل نشد و کادر مدیریتی و مدیر کل سگا به این همکاری جواب منفی دادند و آن را یک ایده احمقانه دانستند. پس از این که سگا دست رد به سینه سونی زد، شرکت سونی به تنهایی کنسول پلی‌استیشن ۱ را طراحی کرده و به بازار عرضه کرد و بقیه داستان را همه ما می دانیم!

Sega Dreamcast

با پیش رفتن زمان، همه چیز برای سگا سخت و سخت تر شد. از طرفی شرکت سونی با عرضه پلی‌استیشن ۲ توانست قدرت خود را خیلی بیشتر از گذشته ثابت کند و از طرف دیگر، اشتباهات ساده و بد اقبالی‌های فراوان گریبان گیر سگا شدند. شرکت سگا با کنسول دریم کست پا به دوره ۶۴ بیتی گذاشت و با این که دریم کست می‌توانست یک نقطه قوت بزرگ دیگر برای سگا لقب بگیرد، باعث شد تا این شرکت از ساخت سخت افزار و کنسول کناره گیری کند! دریم کست که سخت افزاری خوب و قدرتمند داشت، با بازی های فرست پارتی و انحصاری پشتیبانی می‌شد اما در پشتیبانی بازی های ترد پارتی به شدت ضعف داشت. در طرف دیگر، دریم کست فاقد درایو DVD و بود و تنها با GD-ROM کار می‌کرد که می‌توانستند ۱ گیگابایت دیتا را در خود ذخیره کنند. شکست خوردن کامل دریم کست زمانی علنی شد که سگا اعلام کرد در سال ۲۰۰۰، یعنی تنها یک سال پس از عرضه دریم کست در غرب، حدود ۴۰۰ میلیون دلار ضرر کرده است. در ماه مارچ سال ۲۰۰۱، ساخت و تولید کنسول دریم کست به صورت کلی و فقط پس از گذشت ۱۸ ماه از عرضه‌اش متوقف شد و شرکت سگا از آن به بعد، دیگر به سراغ ساخت کنسول و طراحی سخت افزار نرفت. نگاه کردن به واقعیت های تاریخی و سرگذشت شرکت‌های بزرگ، واقعا هیجان انگیز و جالب است.

Sonic the Hedgehog 2006

بهتر است کمی از اشتباهات سخت افزاری شرکت سگا فاصله بگیریم و کمی هم به اشتباهات بسیاری نرم افزاری این شرکت بپردازیم. همه ما می‌دانیم که Sonic همیشه یک شخصیت و سری بازی افسانه ای برای کنسول های سگا بوده و این خارپشت آبی دوست داشتنی ما همیشه باعث فروش خوب کنسول‌های سگا شده است. با این حال، با تصمیمات اشتباه، حتی Sonic نیز روزهای خوبی را به خود نمی‌بیند. از زمان کنسول دریم کست و سه بعدی شدن، سونیک همیشه در حال افت بوده است. پس از موفقیت بازی‌های Sonic Adventure 1 و ۲ سگا باز هم دست به دامن این سری شد و نسخه‌های مختلفی مانند Sonic Heroes را عرضه کرد که نتوانستند به موفقیت برسند. با این حال، دوره تاریک تری در انتظار سونیک بود و در سال ۲۰۰۶، یک سونیک تمام سه بعدی و HD توسط استودیوی Sonic Team برای کنسول های ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳ منتشر شد که Sonic the Hedgehog نام داشت. این بازی نه تنها یکی از بدترین بازی ها در سری Sonic، بلکه یکی از بدترین بازی ها در تاریخ بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. داستان، گیم‌پلی، عملکرد (نرخ فریم و مشکلات فنی)، کنترل کیفیت و بسیاری از موارد دیگر در بازی نادیده گرفته‌ شده‌ بودند. پس از این دوره مدرن، بازی های پر شمار دیگری از Sonic منتشر شدند که الزاما همه آن‌ها (مانند Sonic Generations) بد نبودند اما قطعا شکوه و قدرت سونیک در دهه ۹۰ میلادی را با خود به همراه نداشتند. سگا حتی برای جذب دوباره طرفداران قدیمی، مجبور به عرضه بازی Sonic Mania شد که به نوعی مراحل قدیمی نسخه‌های اولیه را بازسازی کرده بود.

همان طور که گفته شد، سگا با تصمیمات و سیاست های غلطی که در طول تاریخ اتخاذ کرد، از یکی از قطب های بزرگ صنعت بازی های ویدیویی به یک ناشر معمولی تبدیل شد. اشتباهات شرکت سگا نه تنها در دوره و زمانه امروزی، بلکه در همان زمان نیز کاملا علنی و مشخص بود اما مدیران این شرکت نمی‌توانستند آن‌ها را ببینند و از وقوع آن‌ها جلوگیری کنند. لازم است یادآوری کنیم که این ۵ مورد، تنها اشتباهات سگا در طول تاریخ نبوده و اشتباهات فراوانی رخ داده که در این جا تنها به ۵ مورد مهم آن پرداختیم.

نظر شما در مورد شرکت سگا و اشتباهات تاریخی این شرکت چیست؟

قبلی
بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

لیست قیمت محصولات در کالاسودا

اخبار