5 فناوری نوین در پژوهشگاه صنعت نفت

0
1197
5 فناوری نوین در پژوهشگاه صنعت نفت

پژوهشگاه صنعت نفت ایران به 5 فناوری نوین دست یافت.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، تکیه بر فناوری در صنعت نفت نیز کارایی فراوانی یافته از این رو پژوهشگاه صنعت نفت هم به دنبال دستیابی به جدیدترین فناوری های روز در این زمینه است.

در همین رابطه اخیرا 5 فناوری دستیافته این پژوهشگاه رونمایی شده است.

فناوری‌های طراحی و توسعه سامانه MICRO CHP، تجاری‌سازی سنسورهای گازی، آب، خاک، روغن کمپرسور هواSSR Ultra Coolant، کاتالیست واحد RCD پالایشگاه اراک و سیلیس کروی توخالی فناوری هایی هستند که پژوهشگاه صنعت نفت ایران به آن ها دست یافته است.

سامانه MICRO CHP بر مبنای موتور گازسوز داخلی با استفاده از توان داخلی و مشاوره شرکت خارجی به نتیجه رسیده است. با استفاده از این سامانه می‌توان در نیروگاه‌هایی با کیلووات مشابه تا سه برابر برق بیشتر با همان مقدار گاز مصرفی تولید کرد.

در طراحی سامانه MICRO CHP با همکاری یک مشاور آلمانی انجام شده است. این پروژه علاوه بر تولید برق سه‌ برابری سبب کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست می‌شود.

تجاری‌سازی سنسورهای گازی، آب، خاک سبب کاهش واردات و خوداتکایی در کشور می‌شود. این سنسورها در شرکت نفت فلات قاره و شرکت پایانه‌های نفتی ایران در جزیره خارک به‌صورت پایلوت استفاده شده است.

17 نوع سنسور پرتابل در سنسورهای گازی، آب، خاک استفاده شده است. در این پروژه به‌صورت شبکه‌ای با مراکز دانشگاهی کار شده است و تلاش می‌شود که امسال این پروژه تجاری‌سازی شود.

روغن کمپرسور هوا SSR Ultra Coolant جزو موارد مصرفی وارداتی صنعت انتقال گاز است که اگر در کشور در دسترس نباشد کمپرسورها دچار مشکل می‌شوند.

دانش فنی روغن کمپرسور هوا SSR Ultra Coolant در پژوهشگاه صنعت نفت کسب شده است. تأمین کل نیاز شرکت انتقال گاز ایران از این محصول به پژوهشگاه واگذار شده است.

کاتالیست واحد RCD نیز در صنعت پالایش استفاده می‌شود. برای نمونه، مصرف این کاتالیست در پالایشگاه اراک سالانه 1500 تن است که تا پارسال به‌طور کامل وارد می‌شده است.

این کاتالیست به‌منظور افزایش بهبود کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود که با حمایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دانش فنی این کاتالیست کسب شد و تجاری‌سازی آن به یک شرکت داخلی واگذار شده است.

سیلیس کروی توخالی نیز کاربرد فراوانی در صنعت دارد. این سیلیس اثربخشی بالایی در عایق کردن سطوح، روانکاری در صنایع بالادست و صنعت حفاری دارد.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها