راه های مشاهده و کنترل دمای پردازنده

0
2314

آیا دمای کامپیوتر یا لپ تاپ شما داغ تر از همیشه است؟ صدای آلارم مربوط به بالا بودن دما را می شنوید؟

پس باید با دقت بیشتری پیگیر موضوع باشید و علت آن را بیابید. در هر حال داغ شدن سیستم ها علت اصلی خرابی و کم شدن طول عمر آن ها است.

ما در این نوشته قصد داریم به شما بگوییم چطور می توانید دمای پردازنده و کارت گرافیک خود را ببینید و همچنین راه های پایین آوردن دمای آن ها چیست.

ابتدا به ابزارهایی می پردازیم که می توانید با آن ها دمای پردازنده ها را ببینید.

BIOS

ساده ترین راه برای چک کردن دمای پردازنده از طریق بایوس مادربوردتان می باشد. برای اینکه به تنظیمات بایوس دسترسی پیدا کنید کافیست وقتی سیستم را روشن کردید، به محض اینکه صدای بیپ را شنیدید کلید Delete بر روی کیبورد را فشار دهید، این کار را تا زمانی که به صفحه بایوس منتقل شوید ادامه دهید.

البته هر بایوسی تنظیماتش با دیگری فرق دارد، مخصوصا در خصوص مادربوردهای گیمینگ. اما در هر حال تمامی آن ها صفحه ای مربوط به تنظیمات CPU دارند.

در اینجا معمولا می توانید تنظیمات، ولتاژها و دماهای مربوط به پردازنده را مشاهده کنید. در مواردی ممکن است دمای پردازنده در این صفحه نباشد، در این حالت معمولا صفحه ای اختصاصی مربوط به سلامت دستگاه (PC Health Status) موجود می باشد که در آن نه فقط دمای پردازنده، بلکه دمای کلی سیستم و سرعت تمامی فن ها در آن جا نمایش داده می شود.

صفحه مربوط به بایوس برای بار اول ممکن است کمی سردرگمتان کند بنابراین همیشه به خاطر داشته باشید اگر موردی را اشتباهی در این صفحه عوض کنید تا زمانی که تغییرات را ذخیره نکرده اید و خارج نشده اید آن مورد عملی نمی شود، پس از گزینه Exit Without Saving یا چیزی شبیه به این استفاده کنید تا تنظیمات به حالت اول برگردد.

تنها مشکل استفاده از این روش اینست که برای هر بار مشاهده دمای پردازنده شما مجبورید سیستم را ریست کنید، پس اگر نیاز دارید که این کار را زیاد انجام دهید در ادامه همراه ما باشید.

CPU Utility

هر دو برند Intel و AMD نرم افزارهای مخصوص به خودشان را برای کنترل و اورکلاک کردن پردازنده هایشان دارند، Extreme Tuning Utility و Ryzen Master.

هر دو این نرم افزارها علاوه بر نشان دادن دمای پردازنده، امکان تغییر در تنظیمات پردازنده را نیز دارند، پس اگر نمی دانید این تنظیمات چیست به آن ها دست نزنید زیرا ممکن است دمای پردازنده را بالاتر نیز ببرید.

GPU Utility

درست مثل پردازنده ها، AMD و Nvidia هم ابزار مخصوص به خودشان را برای کنترل کارت های گرافیکی دارند به این معنی که می توانید دمای هسته کرافیکی خود را نیز مشاهده کنید، AMD Control Center و Nvidia Control Panel. این نرم افزارها هر دو هنگام نصب درایورهای مربوطه نیز نصب می شوند.

همچنین تولید کننده های کارت گرافیک مانند Gigabyte،MSI و … نیز هرکدام نرم افزار مربوط به خود را برای اورکلاکینگ و مشاهده اطلاعات کارت گرافیک دارند. این نرم افزارها بر روی CD ای که به همراه کارت گرافیم ارائه می شود موجود است.

و در نهایت به خاطر داشته باشید الزاما نیازی نیست که برای یک کارت گرافیک خاص حتما از برنامه مربوط به آن سازنده استفاده کنید. مثلا می توانید از برنامه MSI Afterburner بر روی کارت های گرافیک ایسوس که برنامه آن ها Asus GPU Tweak است استفاده کنید و بالعکس.

Open Hardware Monitor

این نرم افزار رایگان با اینکه هنوز در مراحل آزمایشی و بتا قراردارد اما اطلاعات تقریبا کامل و بسیار مفیدی را از پردازنده و کارت گرافیک ارائه می دهد. این نرم افزار به صورت رسمی تمام پردازنده های اینتل تا سری Kaby Lake و AMD تا قبل از سری Zen را پشتیبانی می کند. البته به خاطر داشته باشید ممکن است با سری هایی هم که به صورت رسمی اعلام شده است پشتیبانی می شوند نیز به مشکل بر بخورید چون همانطور که گفته شد این برنامه هنوز در مرحله آزمایشی قرار داد.

اما نقطه های قوت این نرم افزار رایگان بودن، سبکی و سادگی آن است و امکان کنترل دمای پردازنده، کارت گرافیک و سیستم را به صورت یکجا به شما می دهد.

علت دمای بالا

اولین و مهمترین علت دمای بالای پردازنده ها وجود گرد و غبار در سیستم خنک کننده است.

گرد و غبار بیشتر از آن چیزی که فکرش را می کنید دمای سیستم را بالا می برد و مشکل وقتی بدتر می شود که مثلا وقتی پردازنده بیش از حد داغ شود این گرما به کل سیستم اشاعه پیدا می کند و کارت گرافیک را داغ می کند.

یادم هست یک بار فن دستگاه پاور سوخته بود و من متوجه این موضوع نشده بودم، اما با هشدار دمای بالای پردازنده مواجه شدم، بعد از چک کردن سیستم متوجه این موضوع شدم و بعد از تعویض آن، به جای آنکه مستقیما برق را از پاور بگیرم از مادربورد گرفتم، مزیت اینکار اینست که در این صورت سرعت فن در نرم افزارها و موارد بالا که گفته شد نشان داده می شود.

مورد بعدی که باعث داغ تر شدن می شود پایین بودن راندمان سیستم خنک کننده می باشد، به عنوان مثال سیستم خنک کننده اصلی اینتل تا یک زمان مشخص و بدون اورکلاک کردن می تواند دمای پردازنده را کنترل کند، پس از آن شما نیاز دارید تا فن را با یک فن قوی تر تعویض یا سرعت پردازنده را پایین تر بیاورید.

همیشه به یاد داشته باشید که نصب درست سیستم خنک کننده بسیار مهم است، کوچکترین فاصله میان پردازنده و هیت سینک سیستم خنک کننده که حتی شما ممکن است با چشم قادر به تشخیص آن نباشید باعث افزایش دمای بیش از حد انتظار آن شود.

و آخرین مورد تعویض خمیر سیلیکون بعد از حدودا 1 تا 2 سال استفاده می باشد.

خمیر سیلیکون مانند یک کاتالیزور عمل می کند و باعث انتقال حرارت بهتر بین پردازنده و هیت سینک می شود. معمولا سیستم های خنک کننده از قبل آغشته به این خمیر هستند مانند سیستم اصلی خنک کننده اینتل یا آن را به صورت جدا در بسته بندی ارائه می دهند که خود شما باید پردازنده را به آن آغشته کنید. اگر هیچ کدام از این موارد نبود باید این خمیر را به صورت جداگانه تهیه کنید.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها