علائم خرابی شمع خودرو و زمان تعویض آن

1
4584
علائم خرابی شمع خودرو و زمان تعویض آن

خرابی شمع خودرو یکی از مواردی است که همواره باید به آن توجه کرد و در صورت بروز مشکل در این بخش آن را تعویض کنیم. شمع یکی از قطعات پیشرانه خودرو به شمار می رود که وظیفه آن تولید جرقه و ایجاد اشتعال در داخل محفظه سیلندر است.امروز قصد داریم به بررسی علائم خرابی شمع خودرو و زمان تعویض آن بپردازیم.

در محفظه سیلندر مخلوط متراکم شده هواو و سوخت توسط جرقه ای که شمع ایجاد می کند اشتعال پیدا می کند و انرژی حاصل از آن به نیروی محرکه خودرو تبدیل می شود. از این رو شمع خودرو تاثیر بسیاری روی عملکرد خودرو دارد. دلیل این تاثیر را باید اینگونه توصیف کرد که این قطعه از پیشرانه به طور مستقیم با تولید نیرانه محرکه خودرو ارتباط دارد. به همین دلیل برای اینکه ترکیب بنزین و هوا به شکل مناسبی مشتعل شود نیاز به جرقه صحیح خواهد بود که از طریق سالم بودن شمع ها صورت می گیرد.در کنار این موضوع اشتعال خوب باعث می شود که مصرف سوخت خودرو کاهش پیدا کند و راننده نیاز به گاز دادن بیش از حد نخواهد داشت.برای نقد و بررسی کامل مشخصات بسترن B30 در این بخش کلیک کنید.

علائم خرابی شمع خودرو

در ابتدا باید به بررسی وظیفه شمع خودرو و همچنین وظایف آن پرداختیم. در این بخش قصد داریم به بررسی موضوعاتی که منجر به خرابی شمع خودرو می شود بپردازیم. زمانی که شمع خودرو با مشکل رو به رو شود روش های مختلفی وجود دارد تا بتوانیم متوجه شویم که شمع خودرو با مشکل مواجه شده است.

از نظر ظاهری سیاه شدن شمع خودرو خبر از خرابی آن می دهد. از این رو می توانید شمع خودرو را با نمونه های نو آن مقایسه کنید و در صورت سیاه بودن می توان اعلام کرد که این شمع خراب شده است. البته موضوعی که باعث می شود شمع خودرو را بررسی کنید  را باید درست کار نکردن موتور خودرو دانست که منجر به تولید آلودگی بیش از حد مجاز می شود.علت لرزش پدال ترمز هنگام ترمز گیری چیست؟

علائم خرابی شمع خودرو

همانطور که بیان شد سلامت شمع باعث می شود که خودرو عملکرد بهتری داشته باشد و برای رسیدن به سرعت مورد نیاز به گاز دادن بیش از حد نخواهید داشت. از این رو در صورت خراب بودن شمع ها در هنگام گاز دادن ممکن است صداهایی را احساس کنید که بدون شک برای راننده و مالک خودرو ناراحت کننده خواهد بود.

موضوع دیگری که می تواند خبر از خرابی شمع خودرو دهد را باید ایجاد مشکل در هنگام استارت زدن خودرو دانست که پس از روشن شدن خودرو که مشکلاتی به همراه دارد شاهد لرزش خودرو نیز هستیم. این موضوعات بیشتر در هنگامی که موتور خودرو سرد شده است به خصوص در هوای بسیار سرد شاهد خواهیم بود.

در کنار موارد یاد شده اگر احساس کردید که یکی از سیلندر های خودرو شما کار نمی کند، اطمینان داشته باشید که شمع خودرو شما خراب شده و باید آن را به طور کلی تعویض شود.

آخرین موضوعی که می تواند خبر از خراب شدن شمع خودرو دانست را روشن شدن چراغ چک خودرو دانست، اگر به صدای خودروی خود اهمیت خاصی نمی دهید یا هیچکدام از موارد یاد شده را در خودرو مشاهده نکردید روشن شدن چراغ چک خودرو می توانید خبر از خرابی یکی از قطعات خودرو دهد که در این میان شمع خودرو نیز احتمال خرابی دارد.

در کنار موارد یاد شده اگر احساس کردید که یکی از سیلندر های خودرو شما کار نمی کند

زمان تعویض شمع خودرو

در نظر داشته باشید که شمع خودرو یکی از قطعاتی است که نیاز دارد توجه خاصی به آن داشته باشید. به طور کلی زمان تعویض شمع خودرو هر 50 هزار کیلومتر عنوان می شود، البته شمع خودرو دسته بندی های مختلفی دارد و برخی از آن ها عمری تا حدود 145 کیلومتر دارند با این وجود شمع هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد بهتر است پس از 20 هزار کیلومتر بررسی شوند و معمولا پس از 50 هزار کیلومتر آن را تعویض کنید.البته این احتمال وجود دارد که با علت زیاد بودن رسوب در سر الکترودها یا جرقه زدن در زمان اشتباه شمع زودتر از زمان یاد شده تعویض شود و نمی توان اعلام کرد که قبل از 50 هزار کیلومتر مشکلی نخواهد داشت.

به این موضوع توجه داشته باشید که اگر شمع ها در زمان یاد شده بررسی نشوند و با مشکل رو به روشوند این احتمال وجود دارد که ایرادات بیشتری را به وجود آورند و حتی تعویض آن ها نیز بسیار دشوار شود.از این رو سرویس و نگه داری شمع خودرو اهمیت بسیاری دارد.

زمان تعویض شمع خودرو

به طور کلی پیشنهاد می کنیم که در کنار زمان تعویض یاد شده برای شمع های خودرو هر زمان که خودروی شما با مشکلی رو به رو شد آن را به مرکز خدمات برده و تعمیرات آن را آغاز کنید، بسیاری از قطعات خودرو مانند شمع خودرو می توانند به بخش های دیگر خودروی شما آسیب زند و هزینه های بیشتری را در مقایسه با خرید و تعویض خودرو که تقریبا یک قطعه ارزان قیمت در مقایسه با سایر قطعه ها به شمار می رود را متحمل شوید.

در نظر داشته باشید که شمع های خودرو در نوع های مختلفی در بازار وجود دارد و قبل از خرید شمع مورد نظر باید از نوع دقیق شمع خودروی خود اطمینان حاصل کرده و سپس نسبت به خرید این قطعه اقدام کنید.

تقریبا یک قطعه ارزان قیمت در مقایسه با سایر قطعه ها به شمار می رود را متحمل شوید

عضویت
مطلع شدن از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
حامد
4 سال پیش

عالی بود ممنون از سایت خوبتون