آشنایی با دستورات پرکاربرد cmd

0
859
آشنایی با دستورات پرکاربرد cmd

Cmd به معنای خط فرمان و مخفف کلمه Command Prompt است و رابط کاربری متنی در ویندوز به‌حساب می‌آید. Command Prompt یکی از قدرتمندترین ابزارها در نسخه ویندوز می‌باشد. شما با تایپ کردن دستورات در محیط Command Prompt می‌توانید دستورالعمل‌های خود را اجرا کنید. در این مطلب به دستورات پرکاربرد cmd و روش‌های دسترسی به محیط آن می‌پردازیم.

روش های دسترسی به محیط cmd

دسترسی به محیط cmd از طریق منو Start (در ویندوز 10، 7 و 8.1)

دسترسی به cmd از طریق منو Start در ویندوز 10

در ویندوز 10 ابتدا استارت را بازکرده و به پوشه میانبر Windows System بروید؛ در این قسمت می‌توانید میانبر Command Prompt را مشاهده کرده و از این طریق به محیط cmd دسترسی داشته باشید.

روش‌های دسترسی به محیط cmd از طریق منو Start در ویندوز 10

اگر می‌خواهید cmd به‌صورت administrator اجرا کنید؛ بر روی صفحه‌نمایش راست کلیک کرده یا روی میانبر آن ضربه بزنید و نگه‌دارید، سپس زیر منوی More را باز کنید و در آخر، بر روی “Run as administrator” کلیک کنید.

cmd به‌صورت administrator اجرا کنید

 دسترسی به محیط cmd از طریق منو Start در ویندوز 7

اگر از Windows 7 استفاده می‌کنید، منوی Start را بازکرده و به All Programs بروید. سپس، گزینه Accessories را بازکرده و روی میانبر Command Prompt کلیک کنید.

گزینه Accessories را بازکرده و روی میانبر Command Prompt کلیک کنید.

برای اجرای آن به عنوان administrator، بر روی میانبر آن کلیک راست کرده و سپس “Run as administrator” را انتخاب کنید.

بر روی میانبر آن کلیک راست کرده و سپس "Run as administrator" را انتخاب کنید.

 دسترسی به محیط cmd از طریق منو Start در ویندوز 8.1

در ویندوز 8.1 به صفحه Start بروید. روی All apps کلیک کنید یا روی آن ضربه بزنید و به سمت راست حرکت کنید؛ تا زمانی که پوشه Windows System را پیدا کنید. در آنجا، روی میانبر Command Prompt کلیک کرده یا روی آن ضربه بزنید.

روش‌های دسترسی به محیط cmd از طریق منو Start در ویندوز 8.1

روش‌های دسترسی به محیط cmd از طریق جستجو (تمام نسخه‌های ویندوز)

در ویندوز 10 یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای دسترسی به محیط Command Prompt استفاده از جستجو است. در قسمت جستجوی نوار وظیفه خود، دستور cmd را وارد کنید. سپس بر روی نتیجه Command Prompt کلیک کرده یا روی آن ضربه بزنید.

سپس بر روی نتیجه Command Prompt کلیک کرده یا روی آن ضربه بزنید.

درصورتی‌که می‌خواهید Command Prompt را به‌صورت administrator باز کنید. بعد از آنکه عبارت cmd را جست‌وجو کردید؛ بر روی نتیجه جست‌وجو یعنی Command Prompt راست کلیک کرده و گزینه Run as administrator” را انتخاب کنید.

راست کلیک کرده و گزینه Run as administrator" را انتخاب کنید.

روش جست‌وجو برای دستیابی به محیط cmd در ویندوز 7 نیز کارساز است و دسترسی را به‌سرعت فراهم می‌کند. برای این کار منو استارت را بازکرده و دستور cmd را در قسمت جست‌وجو تایپ کنید؛ سپس اینتر را بزنید تا محیط cmd باز شود.

روش جست‌وجو برای دستیابی به محیط cmd در ویندوز 7 نیز کارساز است و دسترسی را به‌سرعت فراهم می‌کند.

برای اجرای Command Prompt به‌صورت administrator بر روی نتیجه جست‌وجو راست کلیک کرده و از منوی متنی گزینه “Run as administrator” را کلیک کنید.

همین روال در ویندوز 8.1 نیز انجام می‌شود.

 دسترسی به محیط cmd با استفاده از Cortana (فقط ویندوز 10)

اگر از ویندوز 10 استفاده می‌کنید و در رایانه یا دستگاه خود میکروفن نصب کرده‌اید، می‌توانید از کورتانا برای دسترسی به محیط cmd استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از عبارت “Hey Cortana” استفاده کرده و خواسته خود را در میان بگذارید. بر روی نماد میکروفن در قسمت جست‌وجو نوار وظیفه خود کلیک کرده و سپس از کورتانا بخواهید “Command Prompt” را راه‌اندازی کند. برای این دستور می‌توانید از عبارت launch Command Prompt استفاده کنید.

روش‌های دسترسی به محیط cmd با استفاده از Cortana (فقط ویندوز 10)

 دسترسی به محیط cmd با استفاده از پنجره Run (تمام نسخه‌های Windows)

یکی از سریع‌ترین راهکارهای دسترسی به Command Prompt، استفاده از پنجره Run است. یک راه سریع برای راه‌اندازی این پنجره فشار دادن کلیدهای Win + R روی صفحه‌کلید می‌باشد. سپس cmd را تایپ کرده و Enter یا OK را بزنید.

روش‌های دسترسی به محیط cmd با استفاده از پنجره Run (تمام نسخه‌های Windows)

 

 ایجاد میانبر Command Prompt در دسکتاپ (تمام نسخه‌های ویندوز)

اگر ترجیح می‌دهید از میانبر استفاده کنید می‌توانید میانبر Command Prompt را در دسکتاپ به وجود آورید. ایجاد میانبر برای Command Prompt، همانند ایجاد میانبر برای برنامه‌ها، فایل‌ها، پوشه‌ها و صفحات وب در ویندوز است.

 ایجاد میانبر Command Prompt در دسکتاپ (تمام نسخه‌های ویندوز)

پین کردن Command Prompt به نوار وظیفه و منو استارت (تمام نسخه‌های ویندوز)

اگر به میانبر علاقه‌ای ندارید و دوست دارید دسکتاپ تمیزی داشته باشید می‌توانید Command Prompt را به نوار وظیفه و استارت پین کنید.

برای باز کردن Command Prompt در منوی شروع Windows 10، روی گزینه Start کلیک کنید، روی لیست برنامه‌ها بروید و پوشه Windows System را باز کنید. بر روی میانبر Command Prompt راست کلیک کنید و در منوی باز شده، گزینه‌های “Pin to Start” را برای منوی شروع و گزینه More برای موارد دیگر را انتخاب کنید. وقتی گزینه More را انتخاب می‌کنید، گزینه “Pin to the taskbar” را هم مشاهده خواهید کرد.

پین کردن Command Prompt به نوار وظیفه و منو استارت (تمام نسخه‌های ویندوز)

در ویندوز 7، منوی Start را باز کنید، روی All programs کلیک کنید و پوشه Accessories را باز کنید و با کلیک راست روی میانبر Command Prompt در لیست نتایج کلیک راست کنید. در منو ظاهر شده گزینه “Pin to Start menu” و یا “Pin to Taskbar” را انتخاب کنید.

در منو ظاهر شده گزینه "Pin to Start menu" و یا "Pin to Taskbar" را انتخاب کنید.

همین روال در ویندوز 8.1 انجام می‌شود.

دستورات cmd

Ping

از دستور پینگ برای مشخص کردن داده‌های ردوبدل شده بین دستگاه و شبکه و عیب‌یابی شبکه استفاده می‌شود. شما می‌توانید دستور ping و به همراه ای پی موردنظر وارد کنید. در این صورت متوجه خواهید شد دستگاه موردنظر به‌درستی با کامپیوتر شما در ارتباط است یا خیر.

دستورات cmd

Tracert

شما با واردکردن دستور tracert و آی پی می‌توانید به مجموعه‌ای اطلاعات بیشتر دسترسی داشته باشید، در واقع این دستور در مسیر داده‌ها در شبکه تا زمان رسیدن به مقصد، اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

Pathping

دستور Pathping ترکیبی از دستور Tracert و Ping است و در صورتی استفاده می‌شود که بیش از یک اتصال و روتر به دستگاه وصل باشد. این دستور به بررسی Network Loss  و  Network Latency می‌پردازد.

Pathping

Ipconfig

این دستور برای مشخص و نشان دادن آی پی روتر استفاده می‌شود. فرمان‌ها ipconfig /release و ipconfig /renew نیز ویندوز را مجبور به ارائه آی پی جدید می‌کنند.

Netstat

این دستور مخفف Network statistics و برای بررسی وضعیت شبکه به کار برده می‌شود. شما می‌توانید از فرمان netstat –an برای مشخص کردن برنامه‌های که به کامپیوترتان وصل هستند استفاده کنید. این فرمان ارتباطات مشکوک را شناسایی کرده و برای مشخص کردن ویروس‌ها درون سیستم شما کارایی دارد.

Netstat

NSlookup

این دستور به عیب‌یابی مشکلات مربوط به دی ان اس می‌پردازد و دارای دو حالت می‌باشد. در بخش Interactive  شما باید وارد رابط NSlookup شوید و می‌توانید در حین اجرا از دستورات زیادی استفاده کنید. اما در NonInteractive  نیاز به وارد شدن به رابط نیست و دستور با استفاده از سوئیچ‌ها جداگانه وارد می‌شود.

Taskkill

این دستور همانند Task Manager کار کرده و می‌تواند برنامه موردنظر شما را متوقف کرده و ببندد. برای اجرا کافی است دستور taskkill –pid را به همراه شماره آی دی وارد کرده و مانع از اجرا یک برنامه شوید. علاوه بر این می‌توانید با واردکردن taskkill –im و واردکردن برنامه، برنامه را متوقف کنید.

Taskkill

Shutdown

از این دستور می‌توانید برای خاموش کردن سیستم استفاده کنید. مثلاً با دستور Shutdown ‎/S سیستم شما بعد از سی ثانیه به‌صورت خودکار خاموش می‌شود. Shutdown ‎/r عمل ری استارت را انجام می‌دهد. علاوه بر این شما با فرمان shutdown /r /o می‌توانید سیستم را ری استارت کرده و وارد Safe Mode شوید و به گزینه‌های مربوط به ریکاوری ویندوز دسترسی داشته باشید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها