خالقان، سازندگان، توسعه دهنگان و طراحان، همان کسانی هستند که بازیهای ویدیویی را برای ما به ارمغان میآورند. آن هنگامی که در حال تجربه بازی مورد علاقه خود هستید، شاید خیلی به فکر کارگردان، تهیه کننده، آهنگساز یا انیماتور یک بازی نباشید اما زمانی که Credits یا تیتراژ پایانی رو به رویمان قرار میگیرد، تازه با کسانی که ساعتها ما را سرگرم و جادو کردهاند، آشنا میشویم. با این حال، در صنعت بازیهای ویدیویی به مانند دیگر مدیومها، نام برخی از بازیها یا بازیسازان، بیشتر به چشم میآید و به گوش میرسد. بازیسازانی وجود دارند که به خاطر خلق یک بازی ماندگار و ساختار شکن، سابقه و حرفه درخشان و طول و دراز و البته خلاقیت و ذوق هنری بی اندازهشان، مشهور شدهاند و به اصطلاح، در «تالار مشاهیر بازیسازان» قرار گرفتهاند.
ما در کالاسودا طی یک سری مطالب کوتاه، قصد داریم تا مشهورترین خالقان، توسعه دهندگان و طراحان در تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی را به شما معرفی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.
تتسویا نومورا
تاثیر گذارترین بازیها:
- Final Fantasy VI / VII / VIII / X
- Parasite Eve (سال 1998)
- Kingdom Hearts (سال 2002)
- Kingdom Hearts II (سال 2006)
تتسویا نومورا در تاریخ 8 ماه اکتبر سال 1970 در کشور ژاپن چشم به جهان گشود. علاقه او به هنر در همان سن کم خود را نشان داد و منبع الهام اصلی او در سالهای کودکی، پدر او محسوب میشود. پدرِ تتسویا که در کارهای هنری مهارت داشت، بازیهای رومیزی مانند Sugoroku را برای او تهیه تولید میکرد و تتسویا نیز با وارد شدن به مدرسه، بازیهای رومیزی خود را سر هم میکرد. با این حال، تتسویا نومورا در سنین کودکی، علاقه خاصی به کامپیوترها نداشت و بیشتر وقت خود را صرف بازی کردن بیسبال، ماهی گیری و تمرین شنا میکرد. پس از مدتی، دوره کامپیوترها و رایانهها از راه رسید و پدرِ تتسویا، برای او یک کامپیوتر خریداری کرد. نومورا برروی اولین کامپیوتر خود، بازی Legends of Star Arthur: Planet Mephius را تجربه کرد و خیلی زود علاقه خود را به برنامه نویسی و ساخت بازیهای دلخواه خود نشان داد. او ابتدا سعی کرد تا با الهام از محصولات و کارهای شرکت نینتندو، بازیهای تنیس و پینگ پنگ را روی کنسولهای TV Game پیاده سازی کند و در دوره دبیرستان، یک Family Camputer نیز اجاره کرده بود. در آن سالها، Dragon Quest عنوانی بود که تتسویا را غرق در خود میکرد؛ او با این بازی افسانهای و قدیمی شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix)، دریافت که چگونه داستان و عناصر آن وارد یک بازی میشوند. معلم هنر تتسویا نومورا در دوره دبیرستان، او را راهنمایی و به طراح بزرگ سری Final Fantasy، آقای Yoshitaka Amano معرفی کرد. نومورا پس از کشیدن چند طرح زیبا و طراحی چند مانگا (کتاب مصور ژاپنی) خود را به استادان خود نشان داد و در نهایت در شرکت Square (نام قدیم شرکت اسکوئر انیکس) استخدام شد.
در اوایل دهه 90 میلادی، نومورا به وسیله اسکوئر استخدام شد و در اولین فعالیت حرفهای خود در این شرکت، به عنوان دیباگر (کسی که باگهای بازی را شناسایی میکند) بازی Final Fantasy 4 انتخاب شد. پس از یک سری تغییرات در شرکت، نومورا به یکی از اعضای ثابت تیم توسعه دهنده سری Final Fantasy تبدیل شد و پس از طی کردن یک دوره تمرینی و آموزشی نزد Tetsuya Takahashi، هیولاهای Final Fantasy 5 را طراحی کرد. در آن زمان، هر کدام از توسعه دهندگان سری Final Fantasy، برنامهها و ایدههای خود را در یک دفترچه مینوشتند یا به صورت کامپیوتری طراحی میکردند. در همین بین، نومورا با نمایش ایدههای ناب خود به صورت طراحی دستی، نظر کارگردان و خالق افسانهای سری، یعنی Hironobu Sakaguchi را جلب کرد و همین کافی بود تا او به عنوان کارگردان گرافیکی بازی Fanal Fantasy 6 انتخاب شود. در اواخر دهه 90 و زمانی که نومورا نامی برای خود دست و پا کرده بود، برروی دو بازی Parasite Eve و Brave Fencer Musashi کار کرد و پس از آن، هیولاهای بازی Final Fantasy 8 را طراحی کرد که این کار خود را به عنوان استایل اصلی و مد نظر خود معرفی میکند. پس از این پروژهها، نومورا برروی بازیهای دیگر شرکت اسکوئر نیز کار کرد و خود را به عنوان یک فرد کاملا فعال، اثبات نمود.
پس از طراحی شخصیتها برای بازی The Bouncer، تتسویا نومورا باز هم به سری فاینال فانتزی بازگشت و در سال 2001، تمام شخصیتهای Final Fantasy X را طراحی کرد. با این حال، در همان اوایل دهه 2000، او یکی از تاثیر گذارترین پروژههای خود را کلید زد و به عنوان کارگردان بازی جدیدی به نام Kingdom Hearts کار کرد. هدف نومورا از خلق بازی Kingdom Hearts بسیار جالب بود و او سعی داشت با ترکیب دنیای فاینال فانتزی با دنیای بزرگ دیزنی (Disney)، یک اثر منحصر به فرد و پر سر و صدا خلق کند و برای انجام این کار، یک تیم 100 نفره متشکل است از افراد اسکوئر انیکس و دیزنی ایجاد کرد. نومورا پس از بحثهای فراوان، سرانجام دیزنی را متقاعد کرد که شخصیت های اریجینال را قرض گرفته و از آنها در بازی خود استفاده کند و نتیجه کار هم خلق شخصیتهای دوست داشتنی مانند Sora و ترکیب فوقالعاده آنها با شخصیتهای محبوب دیزنی مانند میکی ماوس شد. نومورا پس از انجام این پروژه، باز هم به سری فاینال فانتزی بازگشت و برروی Final Fantasy XI و Final Fantasy X-2 کار کرد.
خلق شدن عنوان Kingdom Hearts سبب شد تا با یک سری دنباله دار و تمام نشدنی طرف باشیم. پس از ساخت نسخه دوم بازی که برروی کنسول پلیاستیشن 2 عرضه شد، علاقه بسیار طرفداران برای تجربه این بازی، به خصوص روی کنسولهای دستی، سبب شد تا نومورا و تیم او، نسخههای فرعی پر تعدادی را از Kingdom Hearts بسازند و عرضه کنند و همین موضوع سبب شد تا فاصله زمانی زیادی بین نسخه دوم و نسخه سوم بازی ایجاد شود. پس از آن، نومورا به عنوان کارگردان فیلم CGI و محبوب Final Fantasy VII: Advent Children انتخاب شد؛ این فیلم CG که در ایران به «نجات کودکان» مشهور بود، داستانی حول محور Final Fantasy 7 تعریف میکرد و از جذابیتهای خاصی برخوردار بود. با این حال، نومورا همچنان در فکر Kingdom Hearts بود و قصد داشت تا از پتانسیلهای فراوان این سری، نهایت استفاده را ببرد. پس از مذاکرات پیچیده با دیزنی، نسخههای فرعی دیگری از Kingdom Hearts برای کنسولهای دستی (مانند DS) و موبایل ساخته و عرضه شدند. البته Kingdom Hearts تنها عنوانی نبود که نومورا در طول دهه 2000 میلادی روی آن کار میکرد. تتسویا نومورا تقریبا در تمام پروژههای اسکوئر اینکس، مخصوصا سری فاینال فانتزی حاضر بود و همیشه کارهای خاصی (حتی اگر کوچک و ناچیز) را انجام میداد؛ از طراحی شخصیتهای NPC بگیرید تا طراحی شنل Lightning و طراحی شخصیتهای بازی Dissidia Final Fantasy، تتسویا را مشغول خود کردند و او خیلی راحت به عنوان آچار فرانسه اسکوئر انیکس شناخته میشد.
در سال 2010، اسکوئر انیکس بازی Kingdom Hearts Birth By Sleep را عرضه کرد که یک پیش درآمد کلی بر اولین نسخه از سری بود و باز هم نومورا در راس پروژه فعالیت میکرد. Dissidia 012 Final Fantasy، ابداع دیگری از نومورا بود که شخصیتهای نسخههای مختلف سری فاینال فانتزی را گرد هم میآورد و یک سری ایدههای خاص نومورا را در خود جای میداد. پس از کار برروی Final Fantasy XIII-2 و عرضه نسخههایی از سری Kingdom Hearts، فعالیتهای نومورا روند کند و عجیبی به خود گرفت! در سال 2012، نومورا پس از اعلام این که در حال کارگردانی نسخه جدیدی از سری Kingdom Hearts است، کارگردانی بازی Final Fantasy 15 را به عهده گرفت؛ عنوانی که از سال 2006 و با نام Final Fantasy Versus XIII در حال توسعه بود و دلایل خاصی باعث شدند تا با تاخیرهای غیر معمول و طولانی رو به رو شود. زمان زیادی نگذشت که دریافتیم نومورا پس از یک سری تغییرات ساختاری، دیگر کارگردان Final Fantasy 15 نیست و با آغاز روند ساخت Final Fantasy 7 Remake، کارگردانی آن پروژه را بر عهده گرفته است. نومورا در حالی که کارگردانی Kingdom Hearts 3 و Final Fantasy 7 Remake را در دست داشت، وارد دوره پیچیدهای شد و تاخیرهای پشت سر هم برای این دو بازی، باعث نارضایتی بازیبازان و طرفداران شد. سرانجام، بازی Kingdom Hearts 3 در اوایل سال جاری میلادی (2019) عرضه شد و حالا تمرکز نومورا و تمام تیم او برروی ساخت و توسعه Final Fantasy 7 Remake قرار گرفته است.
تتسویا نومورا در طول فعالیت خود در شرکت اسکوئر انیکس، برروی بازیهای پرشماری کار کرده و همیشه به عنوان یک طراح خلاق، خوش ذوق و فعال شناخته میشود. او حدودا 30 سال به صورت حرفهای در اسکوئر اینکس کار میکند و هنوز هم از کار و علاقه خود خسته نشده است. تتسویا نومورا تا به حال جایزه Excellence in Visual Arts را از انجمن بازیسازان جهانی دریافت کرده (به خاطر کار برروی نسخه اول Kingdom Hearts) و همچنین در فهرست 100 بازیساز و طراح برتر تاریخ، در رده 84 قرار گرفته است.
لینک کوتاه: