تاریخ عرضه و اطلاعات جدیدی از پلی‌‌استیشن ۵ منتشر شد

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

همه ما می‌دانیم که دیگر زمان زیادی تا آغاز نسل نهم کنسول‌ها باقی نمانده است. کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس اسکارلت در راه هستند و بازی‌بازان و مردم هم‌اکنون دوست دارند تا اطلاعات بیشتر و بیشتری را نسبت به این دو کنسول به دست آورند. به تازگی تاریخ انتشار و اطلاعات هیجان انگیز و جالبی از کنسول نسل آینده سونی، یعنی پلی‌استیشن ۵ منتشر شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

پیش از این آقای مارک سرنی در مورد ساختار سخت افزاری کنسول پلی‌استیشن ۵ صحبت هایی کرده بود و حالا یک سری اطلاعات کامل تر منتشر شده است. در واقع نحوه ارایه اطلاعات توسط سونی بسیار جالب و البته غیر منتظره است. این شرکت به جای ارایه اطلاعات در رویدادهای مختلف مانند E3 و PSX، اطلاعات را با رسانه‌ها به اشتراک می‌گذارد. طبق اطلاعاتی که سونی منتشر کرده، کنسول پلی‌استیشن ۵ در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ منتشر خواهد شد و همچنین دارای یک فضای ذخیره سازی SSD است که سرعت لودینگ و بارگذاری بازی‌ها را بیشتر می‌کند. پس هم‌اکنون می‌توانیم بگوییم که نسل نهم کنسول های بازی رسما از تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ با عرضه دو کنسول ایکس‌باکس اسکارلت و پلی‌استیشن ۵ آغاز می‌شود. علاوه بر این، گفته شده که قابلیت Ray Tracing که یکی از ویژگی‌های کنسول جدید سونی محسوب می شود، به صورت سخت افزاری و مبتنی بر سخت افزار کنسول است و با شتاب دهنده GPU می‌توانند به این مهم دست پیدا کنند. با این حال، پیش از این پیش بینی می‌شد که Ray Tracing کنسول پلی‌استیشن ۵ به صورت نرم افزاری است و از توان سخت افزار استفاده چندانی نمی‌کند.

طبق اطلاعات رسمی، مشخص شده که کیت توسعه یا Dev Kit کنسول پلی‌استیشن ۵ به همراه کنترلر جدید این کنسول هم‌اکنون در دسترس استودیوها و شرکت‌های بازی‌سازی قرار گرفته است. بازی‌ها برروی درایو SSD کنسول نصب می‌شود اما نحوه نصب این عناوین نسبت به پلی‌استیشن ۴ متفاوت است. آقای مارک سرنی می‌گوید به جای این که با بازی‌ها به عنوان یک داده بزرگ رفتار شود، ما اجازه دسترسی بهتری را به داده می‌دهیم. مردم و رسانه‌ها حدس می‌زنند این صحبت آقای مارک سرنی به این معنی است که شما می‌توانید بخش های مختلف بازی را به انتخاب خودتان نصب کنید و به عنوان مثال، فقط سراغ بخش تک نفره یا چند نفره بازی بروید.

رابط کاربری کنسول پلی‌‌استیشن ۵ با تعییرات زیادی به مردم معرفی می‌شود و به عنوان مثال، فعالیت های چند نفره در هر زمان می‌توانند برای شما به نمایش دربیایند. آقای مارک سرنی در ادامه این چنین توضیح می‌دهد:

با این که بوت کردن بازی‌ها با سرعت بسیاری انجام می‌شود اما ما از بازی‌باز نمی‌خواهیم تا بازی را بوت کند تا ببیند چه اتفاقی رخ می‌دهد. سرورهای چند نفره بازی باعث می‌شود به صورت همزمان فعالیت های لذت بخشی برای کنسول فراهم شود. بازی‌های تک نفره، اطلاعاتی مانند مراحلی که باید کامل کنید و پاداش های که می‌توانید دریافت نمایید را در اختیارتان قرار می‌دهد و تمام آن انتخاب ها در رابط کاربری قابل مشاهده است. به عنوان یک بازی‌باز، شما خیلی ساده به درون چیزی می‌پرید که دوست دارید.

علاوه بر این با توجه به اطلاعات به دست آمده، بازی‌های فیزیکی پلی‌استیشن ۵ از دیسک‌های نوری ۱۰۰ گیگابایتی استفاده خواهند کرد. همچنین درایو نوری پلی‌استیشن ۵ به عنوان پخش کننده‌ی بلوری نیز عمل می‌کند

اما این تمام اطلاعاتی نیست که از کنسول پلی‌‌استیشن ۵ منتشر شده است. سونی طی اطلاعاتی که منتشر کرده، در مورد کنترلر جدید کنسول پلی‌‌استیشن ۵ صحبت کرده است. در مورد کنترلر پلی‌‌استیشن ۵، همه ما فکر می‌کنیم که این کنترلر جدید قرار است به رسم نسل‌های گذشته سونی، DualShock 5 نام بگیرد اما سونی هنوز به صورت رسمی از نام اصلی کنترلر نسل جدید خود پرده بردای نکرده است. البته مهم تر از نام کنترلر، سخت افزاری است که درون آن قرار گرفته و قابلیت‌هایی که برای ما به ارمغان می‌آورد، محسوب می‌شود که البته می‌توانیم بگوییم سونی نوآوری‌های بسیاری را با خود به همراه آورده است.

سونی در کنترلر کنسول پلی‌‌استیشن ۵ دو نوآوری بزرگ و جالب را به وجود آورده است. اولین نوآوری، تریگرهای سازگار یا Adaptive Triggers است. دو تریگر یا کلید L2 و R2 در کنترلر پلی‌‌استیشن ۵ به این صورت عمل می‌کنند که بسته به نوع محتوا یا بازی ویدیویی، مقاومت آن ها تغییر می کند و برای فشار دادنشان در هر صحنه به قدرت متفاوتی نیاز دارید که به نظر فوق‌العاده می‌رسد. این طور که اعلام شده، برنامه نویسان و بازی سازان می‌توانند میزان مقاومت این تریگرها را به دلخواه تعیین نمایند و این گونه، درگیری و حس و حال بازی‌ها را بیشتر و بیشتر سازند. به عنوان مثال، فرض کنید در یک بازی اتومبیلرانی، در حال بالا رفتن از یک مسیر سربالایی یا شیب دار هستید یا روی یک سطح سنگلاخی و سخت راه می‌روید که در این صورت باید تریگر را به همان نسبت فشار دهید.

دومین نوآوری بزرگی که در کنترلر پلی‌‌استیشن ۵ ایجاد شده، بازخورد لمسی یا haptic feedback نامیده می‌شود که جایگزین Rumble هایی شده‌اند که سال ها در کنترلر‌های مختلف شاهد حضور آن ها بودیم. بازخورهای لمسی باعث می‌شوند تا سازندگان هر طور که می‌خواهند برای آن برنامه نویسی کنند تا مخاطب از کنترلر، بازخوردهای بیشتری دریافت کند. به عنوان مثال، اشاره شده زمانی که در حال تجربه یک بازی اتومبیلرانی یا مسابقه‌ای هستید، کوباندن ماشین در دیوار، حس بسیار متفاوتی نسبت به تکل زدن در یک بازی فوتبال به شما می‌دهد. حتی در بازی های دیگر زمانی که روی سطوح با بافت‌های مختلف مانند علف و گل و … راه می‌روید، بازخورد این حسگرهای جدید تغییر می کنند.

علاوه بر این، تایید شده که اسپیکر یا بلندگوی کنترلر کنسول پلی‌استیشن ۵ نسبت به کنترلر کنسول پلی‌استیشن ۴، بهبودهای بسیاری پیدا کرده است. طبق صحبت‌های آقای جیم رایان، تمام این پیشرفت ها و بهبود ها به این خاطر انجام شده‌اند که یک تجربه قدرتمند و بهتر برای شبیه سازی حرکات و اعمال مختلف به مخاطب القا شود. همان طور که پیش از این نیز گفته شد، بازی‌سازان و توسعه دهندگان هم‌اکنون مدل های اولیه این کنترلر را در اختیار دارند تا نحوه استفاده و برنامه ریزی روی آن را بیاموزند و با آن به بهترین شکل آشنا شوند.

قطعا اطلاعات منتشر شده از کنسول پلی‌استیشن ۵ و کنترلر هیجان انگیز این کنسول، فوق‌العاده است و انتظار ما برای آغاز نسل نهم کنسول ها را سخت تر می‌کند. همه این‌ها در حالی است که مایکروسافت نیز می‌تواند با ارایه اطلاعات مختلف از کنسول ایکس‌باکس اسکارلت، هیجان ماجرا را بیشتر کند و همچنین نبرد جدیدی آغاز گردد.

نظر شما در مورد اطلاعات منتشر شده از کنسول پلی‌استیشن ۵ و کنترلر آن چیست؟

قبلی
بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

لیست قیمت محصولات در کالاسودا

اخبار