کالاسودا- یکی از بزرگترین رویداد های سال که در ایران برگزار می شود امروز آغاز شد. رویداد Tehran Game Convention 2018 که مطابق انتظار یکی از برترین دوره های این کنفرانس خواهد بود با حضور بیش از ۱۳۰۰ شرکت کننده که از طریق وب سایت ثبت نام کرده اند و ۴۶ سخنران خارجی و ۲۶ سخنران داخلی، ۲۴ ناشر خارجی و ۱۰ها شرکت بازیساز ایرانی و خارجی رسما از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد.
افتتاحیه این رویداد توسط دو فرد سرشناس در این حیطه آغاز شد و Kate Edwards مدیر سابق اتحادیه تولیدکنندگان بازی جهان (IGDA) و حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای این کنفرانس را با سخنرانی های خود آغاز کردند.
در قسمت بعدی این رویداد و در قسمت Pitch Fest نامزد های دریافت جایزه گیمیستان بازی های خود را برای ناشران و سرمایه گذاران و حتی شرکت کنندگان که از گیمر های حرفه ایی و علاقه مندان این حوزه بودند به نمایش گذاشتند. البته این بخش در کنار پژوهش های سال قبل روند جالبی را رقم خواهد زد. زیرا پس از برگزاری مراسم سال گذشته تیمهای بازیسازی مختلفی پروژههای بینالمللی خود را آغاز کردهاند و رویداد امسال فرصتی طلایی برای آنها در جهت مذاکره با ناشران خارجی محسوب میشود.
به توجه به صحبت های انجام شده در روز های اخیر از طرف بنیاد ملی بازی های رایانه ایی اهداف و تمرکز در مورد توسعه دانش بازیسازان ایرانی و صادرات بازیهای کشورمان به بازارهای جهانی خواهد بود.
در این مراسم صحبت های حسن قدوسی بسیار امید دهنده بود در این سخنرانی وی بیان کرد که سه استراتژی بنیاد برای موفقیت بازیهای ایرانی وجود دارد و به تشریح آن ها پرداخت.
کریمی با بیان این که در پیمایش انجام شده در سال ۱۳۹۶ آخرین آمارهای صنعت بازیهای رایانهای استخراج شده و آمار اولیه آن منتشر شده است گفت: در ماههای آینده تحلیلهای بیشتری از این گزارش ارایه میشود تا بازیسازان انتخابهای هوشمندانهتری در ساخت بازی داشته باشند.
وی استراتژی دوم بنیاد را بینالمللی کردن صنعت بازیهای رایانهای در کنار حفظ هویت بومی دانست . مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای استراتژی سوم را محافظت از بازارهای داخلی دانست و گفت: ما وظیفه داریم برای بازیسازان داخلی در رقابت با بازیهای خارجی مزیت رقابتی ایجاد کنیم.
در بخش دیگر وی بیان کرد بازیهای رایانهای بدون مرز و بدون محدودیت هستند و هر چقدر که کشورهای مختلف تلاش کنند تا آن را محدود کنند، باز هم این صنعت به سمت تکامل پیش خواهد رفت.
او با بیان این که بازیسازی در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست ادامه داد: امروز میتوانیم با افتخار سرمان را بالا بیاوریم و اعلام کنیم که با وجود همه محدودیتهای سالهای اخیر، بزرگترین بازیگر این صنعت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: موفقیتهای صنعت بازیهای رایانهای در کشور را مدیون بازیسازانی هستیم که با زبان بازی با مردم کشورشان صحبت کردند و امروز با همین زبان آماده صحبت با سایر کشورهای دنیا هستند.
او همچنین برخی از صحبت های خود را به بازیسازان اختصاص داد و گفت : در این راه تنها نیستید. افقی که بنیاد با کمک شما تصویر کرده، روشن است و میخواهیم سهم حداکثری از بازار داخل و بازارهای جهانی داشته باشیم و موقعیت خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده بازی در خاورمیانه و شمال آفریقا حفظ کنیم.
همچنین نکته قابل توجه صحبت های روز گذشته مجتبی رجبی، استاد مسترکلاس TGC2018 بود که به شرح زیر است:
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مجتبی رجبی که روز گذشته مسترکلاس Performance optimization and final build file size reduction in Unity3D را برگزار کرد، درباره این کلاس توضیح داد: تلاش کردم با توجه به تجربهای که در ۸ سال گذشته در کار با Unity دارم، نکات مفیدی درباره بهینهسازی و کاهش حجم فایل نهایی ساخته شده را به شرکت کنندگان بگویم.
وی که آخرین پروژهاش ساخت بازی «ماشین آنلاین» بوده است گفت: بازیسازان ایرانی به خوبی در حال رشد هستند و خوشحالم از این کلاس نیز استقبال خوبی شد.
رجبی که دومین سال است در TGC حضور دارد گفت: نباید از این رویداد انتظار معجزه داشته باشیم و بگوییم از فردا باید ۲۰ بازی ایرانی صادر شود. خیلی از بازیها به حدی نرسیده که بتوانند در بازارهای خارجی حضور یابند و حتی برخی از بازیسازها قواعد معرفی بازی را نمیدانند.
وی تاکید کرد: TGC باید با قدرت ادامه یابد و با حضور اساتید خارجی و افزایش تعاملات بینالمللی، به تدریج سهم بیشتری از بازارهای بینالمللی را به دست آوریم.
رویداد Tehran Game Convention 2018 از امروز صبح آغاز شد و فردا نیز روز اختتامیه این کنفرانس بسیار مهیج خواهد بود
لینک کوتاه: