انیمیشن‌های خارق‌العاده بازی The Last of Us Part 2 چگونه روی پلی‌استیشن 4 اجرا می‌شوند؟

0

بازی The Last of Us Part 2 قطعا یکی از مورد انتظاترین بازی‌های انحصاری سونی و البته یکی از مورد انتظارترین باز‌ی‌های ویدیویی پیش رو است. استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) در اواخر نسل هفتم کنسول‌ها، توانست با ساخت نسخه اول این بازی، یک استاندارد جدید را برای بازی‌‌های ماجرایی و روایت محور به وجود آورد و حالا با The Last of Us Part 2 قصد دارد تا این استانداردها را به مرحله جدیدی سوق دهد. قطعا بزرگترین نقطه قوت بازی The Last of Us، روایت داستان شگفت انگیز و مسحور کننده آن بود که می‌توانست هر کسی را میخکوب کند. همچنین گیم‌پلی سبک بقا و مخفی کاری باعث می‌شد تا در هنگام تجربه بازی، چشم از روی صفحه نمایشگر برندارید. اما این بازی قطعا در زمینه‌های دیگری نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت. یکی از همین زمینه‌ها، بحث فنی و بصری است. حتی در همان زمانی که The Last of Us برای کنسو پلی‌استیشن 3 منتشر شد، همه از کیفیت بصری این عنوان شگفت زده شدند و باور نمی‌کردند که سخت افزار سالخورده و قدیمی پلی‌استیشن 3 توانایی اجرای یک بازی به این زیبایی را داشته باشد. حال، به نظر می‌رسد که با بازی The Last of Us Part 2 نیز دقیقا باید همین حرف را در مورد کنسول پلی‌استیشن 4 تکرار کنیم!

طبق نمایش‌هایی که از بازی The Last of Us Part 2 مشاهده کرده‌ایم، پیشرفت ها از هر نظر نسبت به نسخه اول، دیوانه کننده‌ بوده‌اند. اولین نکته‌ای که نظر ما را جلب می‌کند، دنیای بزرگتر و پر جزئیات تر نسخه دوم است که می‌تواند آزادی عمل بیشتری به پیشروی به بازی‌باز بدهد و البته جست و جو در محیط را لذت بخش تر کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی دشمنان که در زمان The Last of Us نیز زبانزد بود، حالا به شکل ترسناکی واقع گرایانه شده است و دشمنان در تمام طول نقشه با هوشمندی کامل به دنبال شما می‌آیند. با این حال، در زمینه بصری و گرافیکی، علاوه بر موارد پیشرفته و خیره کننده، انیمیشن‌های بازی به شدت خودنمایی می‌کنند. در میان پرده‌های بازی The Last of Us Part 2، مانند نسخه قبلی از تکنیک موشن کپچر (این بار با جزئیات بیشتر) استفاده شده تا انیمیشن صورت و بدن شخصیت‌ها دقیقا به مانند واقعیت باشند اما انیمیشن‌های بی نظیر شخصیت‌های اصلی یا حتی دشمنان در بخش گیم‌پلی نیز وجود دارند که ما را نسبت به برخی از موارد کنجکاو می‌کند.

به نظر می‌رسد که اعضای فنی استودیوی ناتی داگ، زمان بسیاری را برروی طراحی انیمیشن‌ شخصیت‌ها سپری کرده‌اند و نگاه ویژه‌ای به آن داشته‌اند. به تازگی مصاحبه جدیدی با یکی از کارگردانان بازی، آقای Anthony Newman انجام شده و در این مصاحبه در مورد انیمیشن‌های خارق العاده بازی The Last of Us Part 2 و البته چگونگی اجرای آن روی سخت افزار سالخورده و قدیمی پلی‌استیشن 4 سوالاتی پرسیده شده است. درست است که The Last of Us Part 2 قرار است برای پلی استیشن 4 پرو، با سخت افزاری قدرتمند تر نیز عرضه شود اما فراموش نکنید که ناتی داگ، در نگاه اول، کنسول پلی‌استیشن 4 استاندارد و پایه را مد نظر قرار می‌دهد و بازی آن ها باید بدون نقص و ایراد، روی کنسول پایه اجرا شود. با پاسخ آقای کارگردان، همه چیز برای ما روشن شد. آقای آنتونی نیومن در ابتدا این گونه توضیح می‌دهد:

طیف وسیعی از این موارد، چیزهایی نیستند که شما با قدرت بیشتر به آن دست یابید و تنها پالیگان (چند ضلعی)‌های بیشتری را در صفحه قرار دهید. بیشتر این موارد که چشم‌ها را خیره می‌کنند، از تکنیک‌های جدید به دست آمده‌اند؛ تکنیک‌های جدیدی که الزاما پرتقاضاتر و گران‌تر نیستند اما هوشمندی الگوریتمی را نشان می‌دهند که آن‌ها را بسیار جالب جلوه می‌دهند.

اما استودیوی ناتی داگ و افراد بخش فنی این استودیو از چه تکنیک و روش خاصی استفاده می‌کنند که می‌تواتیم چنین انیمیشن‌های خارق‌العاده‌ای را درون گیم‌پلی و به صورت Real Time مشاهده کنیم؟ تکنیکی که آقای نیومن در مورد آن هیجان زده است، Motion Matching نامیده‌ می‌شود اما Motion Matching دقیقا چیست؟

یکی از تکنیک های بزرگ که در مورد آن هیجان زده هستم، motion matching نامیده می‌شود و به صورت یک الگوریتم است. در حالت معمولی در سیستم راه رفتن و حرکت بازی‌باز، این سیستم به صورت کامل حرکات الی (Ellie) و NPC (شخصیت‌های غیر قابل بازی) ها را در فضا کنترل می‌کند. طبیعتا این به گونه‌ای برنامه ریزی می‌شود که اگر کلید جلو را فشار دهید، انیمیشنِ حرکت به سمت جلو نمایش داده می شود، اگر کلید حرکت به سمت چپ را فشار دهید، انیمیشن رفتن به سمت چپ نمایش داده می شود و…

اما در motion matching با مجموعه‌ ای از انیمیشن‌ها طرف هستیم. با این تکنیک، زمانی که شخصیت‌ها در محیط می‌دوند و می‌چرخند، انیمیشن حرکات آن ها به تکه‌های بسیار ریز و کوچک تقسیم می‌شود. بسته به کلیدی که ‌می‌زنید و سرعتی که در فضا حرکت می‌کنید، سه یا چهار انیمیشن از آن بیرون کشیده می‌شود و با راهی درست، پشت سر هم قرار می‌گیرند و به یکدیگر متصل می شوند تا حرکتی بی نقص را به شما ارایه دهند.

آقای نیومن نسبت به تکنیک motion matching بسیار خوشبین است و فکر می‌کند که این فناوری و روش جدید در گیم‌پلی، می‌تواند یک عامل نسل بعدی و یک جهش بصری حداقل در زمینه انیمیشن و حرکت باشد. نکته جالب در مورد تکنیک motion matching این است که بدون تقاضای اضافی از سخت افزار کنسول پلی‌استیشن 4 یا پلی‌استیشن 4 پرو، انیمیشن‌های واقعی تر و نرم تری را به مخاطب ارایه می‌کند که می‌تواند بیش از پیش ما را مخکوب و خیره کند. هوشمندی برخی از استودیو‌های فرست پارتی و البته برخی از استودیو‌های ترد پارتی باعث می‌شوند تا با خلق چنین تکنیک‌های فوق‌‌العاده‌ای، از سخت افزارهای سطح پایین و قدیمی نیز جلوه‌های بصری خیره کننده به دست آید و این خارق‌العاده است.

بازی The Last of Us Part 2 در تاریخ 21 ماه فوریه سال 2020 به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن 4 منتشر خواهد شد. اگر می‌خواهید بیشتر با بازی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تریلر جدید آن را از اینجا تماشا نمایید.

نظر شما در مورد بازی The Last of Us Part 2 و تکنیک جدیدی که ناتی داگ برای انیمیشن‌های خارق‌العاده شخصیت‌ها به کار برده چیست؟

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از