دانلود ها

هوش مصنوعی در تشخیص سرطان شکست خورد

کالاسودا_هوش مصنوعی در تشخیص سرطان بسیار قوی عمل می کند. اما به نظر می رسد اخیرا هوش مصنوعی در تشخیص بیماری ها شکست خورده است.

نرم افزاری که مرتب شکست می خورد

استفاده از برخی از نرم‌افزارها در بیمارستان ها بسیار رایج است. اما متاسفانه در بسیاری از بیمارستان ها استفاده از نرم افزارها با مشکلاتی مواجه می شود. برای مثال اخیرا نرم افزاری موسوم به Watson متعلق به آی‌بی‌ام در بخش انکولوژی اغلب تشخیص نادرست می‌دهد و به گفته کارشناسان خیلی زود است که بتواند جای پزشکان را در این بخش بگیرد.

آی بی ام چه می گوید؟

در این خصوص شرکت آی‌بی‌ام گفته است بازخورد منفی را دریافت کرده ولی کاربران باید بدانند هوش مصنوعی درون واتسون در حال یادگیری است و قضاوت درباره آن زود است.البته هیچ مریضی با واتسون دچار مشکل جسمانی نشده و با ورود به‌موقع متخصصان، کار به جلو رفته است.

مدیران بیمارستان چه می گویند؟

اما مدیران بیمارستان در این خصوص سکوت نکرده اند. «اندرو نوردن» مدیر قبلی بخش سلامت در آی‌بی‌ام با نمایش پرزنتیشنی تائید کرد که دریکی از موارد، برای بیمار ۶۵ ساله سرطان ریه تشخیص داده و تأکید کرد بیمار باید شیمی‌درمانی شده و از داروی Bevacizumab استفاده کند. استفاده از این دارو منجر به خونریزی شدید می‌شود و پزشکان متوجه تشخیص نادرست شدند.

آیا باید از هوش مصنوعی قطع امید کرد؟

نمی توان گفت باید از هوش مصنوعی قطع امید کرد. متأسفانه سیستم هوش مصنوعی واتسون به‌جای استفاده از داده‌های واقعی بیماران، از داده‌های فرضی بهره می‌برد. در بحث مربوط به سرطان اغلب پزشکان از توصیه‌های همکاران استفاده می‌کنند، اما متخصصان در دانشگاه ژوپیتر اگر به نتیجه واحد نرسیدند، از سوپرکامپیوتر برای معالجه بهره می‌برند.

در حال حاضر ۲۳۰ بیمارستان در سراسر جهان برای ۸۴ هزار بیمار،از هوش مصنوعی واتسون در درمان سرطان استفاده می‌کنند.

بزرگ ترین هوش مصنوعی پزشکی جهان

شرکت گوگل به عنوان بزرگ‌ترین مرکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی جهان قراردادی را با بیمارستان مرکزی لندن منعقد کرده است تا به موجب آن سرویس هوش مصنوعی DeepMind را در این مرکز ارائه دهد.

گوگل در این اقدام پرونده پزشکی مربوط به CT Scan و MRI بیش از ۷۰۰ بیماری که به این مرکز مراجعه کردند را در اختیار گرفته است و از این طریق می‌کوشد الگوریتمی را ارائه دهد تا فرآیند تشخیص و درمان بیماری‌ها سرعت یابد.

این پروژه با همکاری بنیاد دانشگاه وابسته به بیمارستان لندن انجام می‌شود و بر اساس آن فناوری گوگل برای تشخیص بافت‌های سرطانی از بافت های سالم بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پیش‌بینی شده است این پروژه زمان لازم برای درمان‌های رادیوتراپی را از چهار ساعت به یک ساعت کاهش دهد.

اسکن‌های مربوط به بیماران مذکور بدون هرگونه نام و نشان در اختیار گوگل قرار گرفته‌اند و بر این اساس نمی‌توانند به عنوان اطلاعات شخصی به مرکز داده گوگل اضافه شوند. این اسکن‌ها به صورت ویژه فقط در دفتر مرکزی گوگل در کالیفرنیا تحلیل می‌شوند و پس از آن به بیمارستان لندن پس داده می‌شوند.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید

مطالب اخیر

شرکت آمریکایی جلوی فروش محصولات لنوو و موتورولا در آلمان را گرفت

اختلاف نظر بر سر پرداخت حق امتیاز باعث شد تا دادگاهی در آلمان علیه لنوو…

1 روز پیش

ساخت آیفون تاشو اپل با کمک سامسونگ

سامسونگ در توسعه آیفون تاشو اپل مشارکت دارد. به گزارش کالاسودا، گزارش‌های مربوط به ورود…

2 روز پیش

آلفارومئوهای جدید و کمیاب در خدمت پلیس دبی

ناوگان گشت زنی پلیس دبی پذیرای دو خودروی جدید و کمیاب آلفارومئو شده است. به…

3 روز پیش

آیفون ۱۵ پرو مکس پر فروش ترین گوشی شد

آیفون ۱۵ پرو مکس اپل پر فروش ترین گوشی فصل اول ۲۰۲۴ شد. به گزارش…

5 روز پیش

چیپست ۳ نانومتری جدید سامسونگ مجهز به هوش مصنوعی

سامسونگ اولین چیپست ۳ نانومتری خود را برای موبایل رونمایی کرد. به گزارش کالاسودا،این رونمایی…

1 هفته پیش

هر ۴ مدل آیفون ۱۶ کنار هم

اپل هنوز هیچ جزئیاتی در مورد گوشی هوشمند آینده خود فاش نکرده است، اما یک…

1 هفته پیش