دانلود ها

گفتگوی کالاسودا با محمود کریمیان، موسس جستجوگر دیدئو

روحیه تیمی، کلید موفقیت یک استارتاپ

گزارشگر : هدی رضایی

تماشای ویدئوهایی که محتوای ان مشکلی برای کاربر ندارد، اما از طرف مقامات دولتی فیلتر شده یا دسترسی به آن سخت شده است، یکی از مسائلی است که استارتاپ دیدئو دست روی ان گذاشته است. این جستجوگر ویدئویی کاربر را قادر میسازد که ویدئوهای با محتوای مناسب سایت یوتیوب و آپارات را بدون مشکل مشاهده کرده و به اشتراک بگذارد. محمود کریمیان، موسس و مدیر تیم دیدئو که دانشجوی دکتری هوش مصنوعی در دانشگاه شریف است، مهمان این هفته گفتگوی استارتاپی سایت ماست. با محمود کریمیان در مورد شکل گیری این استارتاپ و چالش، تجارب و موفقیتهایی که پیش رو داشته است گفتگو کردیم.

به عنوان سوال اغازین در خصوص این استارتاپ و نحوه شکل گیری ایده آن بفرمایید؟

دیدئو در واقع یک جستجوگر ویدئویی است که ویدئوها را از منابع ویدئویی بزرگ دنیا (یوتیوب و اپارات) در معرض دید مخاطبین می‌گذارد. اما در اینده نزدیک قرار است که از هر منبع ویدئویی دیگر نیز ویدئوها را در دسترس قرار دهیم. در حال حاضر، امکان دسترسی ۴-۵ میلیارد ویدئو در دیدئو فراهم شده است و امکان به اشتراک گذاری آن در تلگرام، سایت و… هم وجود دارد.

مشکلی که در ایران وجود دارد این است که کل سایت یوتیوب فیلتر است. اگر ۷-۸ میلیارد ویدئو در یوتیوب وجود داشته باشد، شاید نزدیک به ۴۰ میلیون از انها دارای مشکل محتوایی و مغایر با سیاستهای داخل کشور است. در حالیکه دسترسی به کل این محتوا سخت شده و برای ورود به ان نیاز به فیلترشکن دارید. باز هم اگر فردی با تمام این مشکلات بتواند وارد سایت شود، نمی‌تواند ویدئوهایش را به اشتراک بگذارد. ویدئوها در دیدئو قابلیت مشاهده و به اشتراک‌گذاری دارند و ما سعی کردیم روی افزایش کیفیت ویدئوها نهایت تلاشمان را بکنیم و همچنین سرعت لود آنها را افزایش دهیم. تمام تلاش ما این است که کیفیت پخش ویدئو در تلگرام، سایت‌ها و چه در هر کجای دیگر، با کیفیت بالا باشد.

مشتریان شما چه قشری از افراد را دربرمی‌گیرند؟

به طور کلی هر فردی در هر جایی که ویدئو تماشا می‌کند، می‌تواند جزو مخاطبان ما باشد. اگر بخواهیم نگاه کلان به این موضوع داشته باشیم، همه افراد چه کودک، چه جوان چه زن و مرد ویدئو تماشا می‌کنند. آمارهای جهانی نشان می‌دهند هر فرد به طور متوسط در روز، یک ساعت و ۵۵ دقیقه ویدئو می‌بیند. در این طبقه‌بندی، حضور افراد در  شبکه‌های اجتماعی در رده دوم پس از میزان تماشای ویدئو قرار دارد، به طوری که هر فرد یک ساعت و ۵ دقیقه از زمان خود را در روز به حضور در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهد. در یادگیری موضعات جدید، افراد ویدئو را به متن ترجیح می‌دهند و به نظر میرسد ویدئو ارزش اطلاعاتی بیشتری دارد. دیدن ویدئو یک تفریح رایج در ایران است و روز به روز میزان استفاده از ان بیشتر می‌شود.

مزیت کار ما استفاده از یک سرویس تشخیص محتوا‌ست که محتوای دیده شده را با سیاست‌های موجود در ایران مقایسه کرده و نمایش می‌دهد. ما در حال حاضر متمرکز بر بهبود دقت این سرویس هستیم. این سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی، خرد جمعی و گیمیفیکیشن (یا بازی گونگی) است.

در این راه چه مشکلات و چالش‌هایی پیش روی شما بوده یا هست؟ و آیا سازمان خاصی شما را مورد حمایت خود قرار داده است یا خیر؟

مهمترین مشکلی که اکثر استارتاپ‌ها دارند، به گردآوری تیم برمی‌گردد. تشکیل تیم، پرورش دادن افراد و اتفاقاتی که در یک تیم می‌افتد، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های یک استارتاپ‌ است. ما نیز از این قضیه مستثنی نبودیم و در حوزه تیم سازی و حفظ اعضای ارزشمند در حال کسب تجربه هستیم و این کار هم جذاب و هم سخت بوده است.

در خصوص حمایت نیز باید اضافه کنم که ما کارمان را با حمایت مرکز کارآفرینی شریف شروع کردیم و سپس وارد شتابدهنده شریف شده و در حال حاضر برنامه‌مان را از طریق مرکز رشد دانشگاه شریف پیش می‌بریم. شتاب دهنده شریف یک حمایت مالی کوچکی داشت و فضایی در اختیارمان قرار داد و ۶ ماه در آن مکان بودیم و اکنون در مرکز رشد به کارمان ادامه می‌دهیم. ما این کاررا ابتدا به صورت دو نفره با محمد فرزانه پور شروع کردیم و الان نزدیک به ۸-۹ نفر شده‌ایم. بر حسب نیاز و گسترش کسب و کار ممکن است تعداد این افراد بیشتر شود. در حال حاضر متمرکز بر توسعه دیدئو هستیم تا  بتوانیم به بازار ورود پیدا کنیم.

در خصوص تجربیاتی که هر یک از مدیران استارتاپی می‌تواند برای دیگر افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند بفرمایید.

خدا را شکر ما مشکلات تخصصی و فنی در این مسیر نداشتیم، اما نکته مهم در استارتاپ‌ها این است که بسیاری از افرادی که این مسیر را شروع می‌کنند، خیلی زود ناامید می‌شوند. افرادی که وارد حوزه کارافرینی میشوند باید صبر بالایی داشته باشند چون ممکن است در این راه با شکست‌های زیادی مواجه شوند. اما اگر به هدف خود اعتقاد داشته باشند، شکست‌ها درس‌هایی آموختنی برای رسیدن به پیروزی دارند.

سرمایه اولیه راه اندازی استارتاپ شما چه میزانی بوده و بحث درآمدزایی آن اکنون به چه صورت است؟

سرمایه اولیه ما تقریبا صفر بود. اما شتاب دهنده، در یک سال اخیر، ۲۵ میلیون تومان، به ما کمک کرده است. مزیتی که استفاده از پلتفرم دیدئو دارد این است که اگر به هدف نهایی و آنچه در فکرمان است برسیم، امکان درآمدزایی برای افراد زیادی فراهم خواهد شد. دیدئو در واقع بستری‌ست که هر فردی می‌تواند از طریق آن کسب درآمد کند. برای مثال پخش‌کنندگان محتوا سایت یا کانال تلگرامی پرمخاطب دارند، می‌توانند با انتشار محتوای متناسب با فضای مد نظرشان، کسب درآمد کنند. از آنجاییکه محتوای ویدئویی بین سایر انواع محتوا، از مقبولیت خوبی برخوردار است و می‌دانیم که چه مخاطبینی در حال تماشای آنها هستند، ما می‌توانیم روی ویدئوها اقدامات هدفمند انجام دهیم. بیزینس مدل ما با یوتیوب فرق دارد، اما از این نظر که برای یک عده امکان کسب درآمد می‌کند یکسان است.

در خصوص تحصیلات و سوابق کاری خود اندکی توضیح بفرمایید و اینکه چه مواردی نقش مهمی در موفقیت تیم دارد؟  

بنده دانشجوی دکترای هوش مصنوعی در دانشگاه شریف هستم که پیش از این مدرک ارشد خود را نیز در رشته هوش مصنوعی و لیسانس کامپیوتر در دانشگاه فردوسی مشهد کسب کردم. پیش از این چند کار استارتاپی انجام داده بودم که یکی از آنها تا جای خوبی پیش رفت و بعد با شکست مواجه شد. سپس این کار را استارت زدیم. در خصوص اینکه چه عنصری نقش مهمی در موفقیت استارتاپ دارد، به نظر من مهمترین عنصر خود تیم است.

کسب موفقیت به ایجاد یک حس مشترک برای ایستادن پای مشکلات برمیگردد. دوم تلاش و انرژی‌ای که در تیم هست و باز هم به تک تک اعضا برمی‌گردد تا آن یک حس مشترک را حفظ کنند و برای ایستادن پای مشکلات تلاش کنند.  گاهی مهارت و روحیه افراد در تیم به خوبی مکمل همدیگر نیست که پروژه‌ها به شکست می‌انجامند. اما خدا را شکر در این کار روحیه تیمی خوبی وجود دارد. سومین مورد ایده‌ای است که پتانسیل موفقیت را داشته باشد. در واقع آن ایده باید در ایران شدنی باشد و پتانسیل انجام دادنش وجود داشته باشد. همچنین ایده باید جامعه هدف مشخصی داشته باشد که برایشان جذاب هم باشد. یک مدیر باید اولین مشتری محصول یا خدماتی باشد که ارائه می‌دهد، برای مثال خود بنده امور ویدئویی خود را در دیدئو پیگیری می‌کنم.

در خصوص ابزارهای فنی و تکنیکی مورد نیاز که به روند کاری شما کمک کرد توضیح بفرمایید.

ما مدیریت تیم را با ابزار مدیریت Taskulu انجام دادیم که یکی از ابزارهای مدیریت تیم است که ایرانیزه شده است. ابزارهای دیگر ما برای ویدئو و شبکه و سرور، خریدن سرور خاص خودمان بود. همچنین سرویس Cleaner که مبتنی بر هوش مصنوعی است و در کنار پردازش متن از گراف دانش استفاده می‌کند. کارهای برنامه نویسی تیمی است، اما ایده و راه‌اندازی با خود ما بوده است.

کار تیمی، کار سختی است اما مزیتی که دارد این است که زیرساخت‌های این کار را خودمان ایجاد کردیم و می‌دانیم چه اتفاقی قرار است بیفتد. موفقیت پروژه یک تیم نیازمند مدیریت صحیح است. بنابراین فکر همه اعضای گروه باید پیشرفت و نزدیک بودن مدیریت و بیزینس است.

به عنوان اخرین سوال، آینده فعالیت خود را چگونه می‌بینید. مبهم یا روشن؟

حقیقتا آینده این فعالیت را خیلی روشن می‌بینم و به نظر فضای جالبی است و این موضوع را بر اساس صحبت با افراد مختلف در جلسات مختلف و مخاطبان متوجه شدیم. در این مدت سعی کردیم کار در این فضا را یاد بگیریم.  به همایش‌ها و جلسات دعوت می‌شویم و ضمن آشنایی با افراد جدید، فرصت معرفی دیدئو هم به خوبی فراهم می‌شود. دوست داریم استراتژی برد – برد را پیش ببریم و برای همه ذینفعان چه دولت چه مخاطب چه خودمان و … منفعت و ارزش ایجاد کنیم. سعی کردیم دغدغه افرادی که در حوزه سیاست‌های کشور در خصوص فیلترینگ نگران هستند را رفع کنیم. امروزه در کشور ما زیرساخت‌های خوبی در زمینه شبکه طراحی و سخت افزارهای زیادی نیز ایجاد شده است. اما بیشتر افراد رو به ملزومات چینی آن روی می‌آورند. فرض کنید یک آزادراه ۵ بانده داریم که ماشینی در ان وجود ندارد. بهترین چیزی که آزادراه شبکه را پر می‌کند ویدئوست. این ایده برای اپراتورها، کسب‌و‌کارها، مخاطبین و … جذاب است و تمام تلاش ما این است که کاربران نهایی‌مان که از دیدئو رضایت بالایی داشته و رو به افزایش باشند. در همین راستا، شروع به بازاریابی محتوایی توسط یکی از اعضای تیممان کردیم که مدیر محتواست. بعلاوه اگر ویدئو مارکتینگ نیز به این پروسه اضافه شود تبدیل به یکی از بهترین روش‌های بازاریابی می‌شود. در همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی که شرکت می‌کنیم هم به بازاریابی مستقیم می‌پردازیم و سعی در اطلاع رسانی به مخاطبان در خصوص این قضیه داریم.

برای دسترسی به سایت دیدئو از لینک زیر اقدام کنید:
www.dideo.ir
 

مطالب اخیر

شرکت آمریکایی جلوی فروش محصولات لنوو و موتورولا در آلمان را گرفت

اختلاف نظر بر سر پرداخت حق امتیاز باعث شد تا دادگاهی در آلمان علیه لنوو…

2 روز پیش

ساخت آیفون تاشو اپل با کمک سامسونگ

سامسونگ در توسعه آیفون تاشو اپل مشارکت دارد. به گزارش کالاسودا، گزارش‌های مربوط به ورود…

4 روز پیش

آلفارومئوهای جدید و کمیاب در خدمت پلیس دبی

ناوگان گشت زنی پلیس دبی پذیرای دو خودروی جدید و کمیاب آلفارومئو شده است. به…

5 روز پیش

آیفون ۱۵ پرو مکس پر فروش ترین گوشی شد

آیفون ۱۵ پرو مکس اپل پر فروش ترین گوشی فصل اول ۲۰۲۴ شد. به گزارش…

7 روز پیش

چیپست ۳ نانومتری جدید سامسونگ مجهز به هوش مصنوعی

سامسونگ اولین چیپست ۳ نانومتری خود را برای موبایل رونمایی کرد. به گزارش کالاسودا،این رونمایی…

1 هفته پیش

هر ۴ مدل آیفون ۱۶ کنار هم

اپل هنوز هیچ جزئیاتی در مورد گوشی هوشمند آینده خود فاش نکرده است، اما یک…

1 هفته پیش