علت روغن سوزی خودرو چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

0
611
علت روغن سوزی خودرو چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

روغن سوزی خودرو یکی از شایع ترین مشکلات خودروهای داخلی به شمار می رود، این موضوع در خودروهای بسیار قدیمی و کارکرده دیده می شود و در این مشکل روغن موجود در موتور همراه با بنزین می سوزد و سطح روغن موتور خودروی شما کاهش پیدا می کند. امروز قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و علت روغن سوزی خودرو و نحوه تشخیص آن را بررسی کنیم.توجه داشته باشید که روغن سوزی خودرو می توانید خسارت و هزینه های بسیار زیادی را برای شما به وجود آورد.

در ابتدا این موضوع را بین کنیم که این مشکل در خودروهای پیشرفته مشاهده نمی شود و شاهد آن در خودروهای قدیمی هستیم. خودروی های مدرن دود حاصل از سوختن روغن را جذب می کنند و اجازه خروج از اگزوز را نمی دهند. از این رو ساده ترین روش برای تشخیص روغن سوزی خودرو را می توان خارج شدن دود از اگزوز دانست که از مهم ترین نشانه های روغن سوزی به شمار می رود، این دودها ممکن است رنگ های مختلفی از جمله آبی، سفید و مشکی داشته باشند که هر کدام از این رنگ ها دلیل و علت خاص خود را دارند، البته توجه داشته باشید که پس از خروج دود نمی توان به طور قطع بیان کرد که خودرو مشکل روغن سوزی دارد و در این بخش به بررسی آن ها می پردازیم.دلایل و نشانه های خرابی دینام خودرو چیست ؟

روغن سوزی خودرو یکی از شایع ترین مشکلات خودروهای داخلی به شمار می رود

علت روغن سوزی خودرو چیست؟

علت روغن سوزی خودرو کاملا مشخص است و زمانی که روغ وارد محفظه احتراق شود خواهد سوخت، پس از سوختن روغن دود ناشی از آن به سمت اگزوز حرکت می کند و دود حاصل از آن مشاهده می شود. در نظر داشته باشید که دلایل مختلفی برای ورود روغن به محفظه احتراق وجود دارد و در این میان می توان به خوردگی جداره سیلندر یا پیستون، خردگی کاسه نمد، فرسودگی حلقه پیستون ها و دیواره سیلندرها، شکستن یک یا چند رینگ پیستون، خرابی یاتاقان‌ها و شاتون ها، خرابی واشر سرسیلندر و میل لنگ، ساییدگی لاستیک گیت و اصطکاک شدید گیت سوپاپ اشاره کرد. موارد یاد شده را می توان از مهم ترین مواردی در نظر گرفت که امکان روغن سوزی خودرو را نشان می دهند. در کنار این موارد خرابی شیر PVC، سوختن روغن گیربکس و روغن هیدرولیک توسط موتور را می توان یاد کرد.

علت روغن سوزی خودرو چیست؟

چگونه روغن سوزی خودرو را تشخیص دهیم؟

روش های مختلفی برای تشخیص روغن سوزی خودرو وجود دارد و در این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد. روغن سوزی می تواند منجر به کاهش قدرت موتور و همچنین کاهش بازدهی مصرف سوخت شود. از میان دلایلی که می توان متوجه شد خودروی ما دچار روغن سوزی شده است را می توان به مواردی نظیر کم شدن مستمر روغن، بوی روغن سوزی از خودرو، چربی در دهانه اگزوز و همچنین نشتی روغن در سر شمع ها یا خیس شدن شمع دانست. با این وجود ساده ترین روش دود خارج شده از اگزوز است که همانطور که بیان کردیم رنگ های مختلفی می تواند داشته باشد.

در نظر داشته باشید که مشاهده دود آبی رنگ خروجی از دهانه اگزوز خبر از زوغن سوزی خودرو می دهد و این موضوع را باید در کنار موارد یاد شده در بالا قرار داد. به این نکته توجه داشته باشید که دود سفید به معنای سوختن و تبخیر مایع موجود در رادیاتور محفظه احتراق است که شامل ضد یخ می شود و هنگامی که می سوزد شبیه به روغن سوزی است و به به سوپاپ، سیلندر و کاسه نمدها آسیب می زند.

دود سیاه نیز به دلیل سوختن بیش از حد بنزین در خودروهای بنزینی اسن که خبر از مشکلاتی نظیر تنظیم نبودن انژکتور و نقص سیستم سوخت رسان می دهد. در صورت بروز این مشکل نیز باید برای رفع آن اقدام کنید تا با مشکلات جدی رو به رو نشوید.

چگونه روغن سوزی خودرو را تشخیص دهیم؟

جلوگیری از روغن سوزی خودرو

برای جلوگیری از روغن سوزی خودرو باید مواردی را رعایت کرد تا این مشکل به حداقل برسد، در نظر داشته باشید که تشخیص اولیه روغن سوزی در ابتدا بسیار دشوار است. با این وجود می توانید با استفاده از رعایت برخی موارد می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. استفاده از روغن موتور مناسب با نوع خودرو، چک کردن مرتب سطح روغن، عدم شستشوی موتور با گازوییل، باز نکردن ترموستات و بازدید و تعویض به موقع روغن موتور می تواند از مواردی بیان شود که باید آن ها را رعایت کرد.

در انتها این موضوع را در نظر داشته باشید که برای رفع روغن‌سوزی باید به واحد های تعمیر خودرو مراجعه کرد و آن ها نیز با استفاده از تجهیزاتی نظیر کمپرس سنج محل ایجاد مشکل را شناسایی کرده و پس از باز کردن موتور اقدام به رفع مشکل می کنند.

در این بخش به بررسی مختصری از علت روغن سوزی خودرو پرداختیم و پس از بررسی این مشکل خواهیم دریافت که می توان قبل از بروز مشکلات جدید با رعایت برخی نکات از آسیب های احتمالی خودرو خود جلوگیری کرده و احتمال بروز مشکل را به حداقل برسانید.

جلوگیری از روغن سوزی خودرو

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها