هر آنچه باید در مورد واکسن کروناویروس بدانید

0
209

واکسن‌ ها برای متوقف کردن شیوع کروناویروس در انسان‌ها، ضروری است، اما متخصصان هشدار می‌دهند که فرایند ساخت آن ممکن است چند ماهی طول بکشد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از سی نت، COVID-19، بیماری کشنده تنفسی برای اولین بار در دسامبر سال 2019 کشف شد و در سراسر جهان گسترش یافته است. دانشمندان اکنون از داروهای تجربی برای بهبود بیماران مبتلا به این ویروس استفاده می‌کنند و علاوه بر این در حال آزمایش و ساخت واکسن برای جلوگیری از شیوع آن هستند.

مسابقه‌ای برای کشف واکسن کروناویروس

دانشمندان در حال سبقت گرفتن از یکدیگرند تا درک بهتری از آرایش ژنتیکی ویروس، چگونگی آلوده کردن سلول‌ها و چگونگی درمان مؤثر آن داشته باشند. در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد و متخصصان پزشکی فقط می‌توانند علائم بیماری را درمان کنند. اما همه محققان در حال تلاش برای کشف واکسن کروناویروس هستند.

ساخت واکسن‌های جدید به زمان نیاز دارد و باید قبل از اینکه به طور معمول در انسان مورد استفاده قرار بگیرد، از طریق آزمایشات بالینی با دقت تست و تأیید شود. آنتونی فوچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی در ایالات متحده اظهار داشت كه کشف یک واكسن حداقل بین یك سال تا 18 ماه زمان نیاز دارد؛ اما در مورد کروناویروس این پروسه سریع‌تر خواهد بود.

واکسن چیست؟

واکسن‌ها در مبارزه با بیماری‌ها بسیار مهم هستند. واکسن نوعی از درمان است که با هدف تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با پاتوژن های عفونی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها تولید می‌شود. آن‌ها طبق گفته سازمان بهداشت جهانی “یكی از مؤثرترین راه‌های جلوگیری از بیماری‌ها” هستند.

بدن انسان در برابر بیماری‌ها مقاوم است، زیرا یک سیستم دفاعی طبیعی در برابر میکروارگانیسم‌های ناخوشایند ناشی از بیماری مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها در خود جای داده است.

سیستم دفاعی – سیستم ایمنی بدن ما – از انواع مختلف گلبولهای سفید تشکیل شده است که می‌توانند مهاجمان خارجی را شناسایی و از بین ببرند. گلبول‌های سغید مهاجمان را شکست داده و آنتی بادی را در بدن تولید می کتتد. در این شرایط در صورت آلوده شدن مجدد بیمار، بدن آنتی بادی لازم را دارد.

مواد درون واکسن چیست؟

واکسن‌ها بسته به نوع و هدفشان، شامل تعداد کمی از مواد مختلف هستند. با این حال، این مواد بین همه‌ی آن‌ها مشترک است.

آنتی ژن

مهم‌ترین ماده آنتی ژن است. این بخش مهمی از واکسن است که بدن می‌تواند به عنوان یک مهاجم خارجی تشخیص دهد. بسته به نوع واکسن، یک آنتی ژن می‌تواند مولکولی از ویروس‌ها مانند رشته DNA یا پروتئین باشد.

آنتی ژن می‌تواند نسخه‌های تضعیف شده از ویروس‌های زنده باشد. به عنوان مثال، واکسن سرخک حاوی یک نسخه ضعیف شده از ویروس سرخک است. هنگامی که بیمار واکسن سرخک را دریافت می‌کند، سیستم ایمنی بدن پروتئین موجود در ویروس سرخک را تشخیص می‌دهد و یاد می‌گیرد با آن مبارزه کند.

مواد یاور

دومین ماده مهم مواد یاور (Adjuvant) است. یک یاور برای تقویت پاسخ ایمنی به یک آنتی ژن فعالیت می‌کند. اینکه واکسن حاوی ماده یاور باشد یا نه، بستگی به نوع واکسن آن دارد.

در تهیه واکسن SARS-CoV-2، دانشمندان باید یک آنتی ژن زنده پیدا کنند که سیستم ایمنی بدن را در دفاع از عفونت تحریک کند.

ساخت واکسن کروناویروس COVID-19

پاتوژن SARS-CoV-2، متعلق به خانواده ویروس‌هایی است که با نام کرونا ویروس‌ها شناخته می‌شوند. این خانواده به این دلیل کروناویروس نامگذاری شده‌اند زیرا در زیر میکروسکوپ، دارای برش‌های تاج شکل روی سطح خود هستند.

بسیاری از شرکت‌های موجود در سراسر جهان مشغول کار روی واکسن SARS-CoV-2 هستند و روشهای مختلفی را برای تحریک سیستم ایمنی ایجاد می‌کنند.

یکی از روش‌های مورد بحث در مورد این واکسن‌ها استفاده از نوعی واکسن نسبتاً جدید به عنوان “واکسن اسید نوکلئیک” است. این واکسن در اصل قابل برنامه ریزی بوده و حاوی یک قطعه کوچک از کد ژنتیکی برای عمل به عنوان آنتی ژن هستند.

چه زمانی واکسن کروناویروس در دسترس خواهد بود؟

آنتونی فاوسی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی در ایالات متحده، اعلام کرد که تهیه‌ی یک واکسن حداقل یک سال و نیم زمان نیاز دارد، حتی اگر به احتمال زیاد شاهد آزمایش‌های انسانی طی یک یا دو ماه آینده باشیم.

خبر خوب این است که این روال در واکسن کروناویروس سریع‌تر انجام می‌شود.

چرا تولید واکسن کروناویروس اینقدر طول می‌کشد؟

تولید واکسن نیازمند سپری کردن مراحل نظارتی بسیار زیادی است تا هم تاثیرپذیری آن تست شود و هم با قطعیت برای بدن ضرری نداشته باشد.

بروس تامپسون، معاون بهداشت دانشگاه Swinburne استرالیا می‌گوید: برای عرضه‌ی هر دارو و واکسنی، باید فرایند استاندارد کارآزمایی بالینی از جمله آزمایش‌های مرحله 1 تا 3 طی شود. ما باید اطمینان حاصل کنیم که دارو بی خطر است، به شما آسیب نمی‌رساند و اینکه چقدر مؤثر است.

آن‌ها برای اطمینان از ایمنی واکسن و مفید بودن آن باید هزاران نفر را استخدام کنند. این روند را می‌توان به 6 مرحله تقسیم کرد:

  1. طراحی واکسن:مرحله‌ای که دانشمندان یک ویروس را مطالعه می‌کنند و تصمیم می‌گیرند چگونه سیستم ایمنی بدن را در برابر آن مقاوم کنند.
  2. مطالعات حیوانی:واکسن جدیدی در مدل‌های حیوانی آزمایش خواهد شد تا نشان دهد که چقدر مؤثر است و عوارض جانبی ندارد.
  3. آزمایشات بالینی (فاز اول):این مرحله اولین آزمایشات در انسان را نشان می‌دهد و ایمنی، دوز و عوارض جانبی یک واکسن را آزمایش می‌کند. این کارآزمایی فقط گروه کوچکی از بیماران را در بر می‌گیرد.
  4. آزمایشات بالینی (فاز دوم):این مرحله بیانگر تحلیل عمیق‌تری از نحوه عملکرد دارو یا واکسن از نظر بیولوژیکی است که شامل یک گروه بزرگتر از بیماران است و پاسخ‌های فیزیولوژیکی و تعامل با درمان را ارزیابی می‌کند.
  5. کارآزمایی های بالینی (فاز سوم): مرحله آخر کارآزمایی تعداد بیشتری از افراد را در طی مدت زمان طولانی‌تری آزمایش می‌کند.
  6. تصویب مقررات: موانع نهایی، سازمان‌های نظارتی مانند سازمان غذا و داروی ایالات متحده، آژانس داروهای اروپایی یا اداره کالاهای درمانی استرالیا به بررسی شواهد موجود از آزمایشات می‌پردازند و نتیجه می‌گیرد که آیا واکسن باید به همه افراد تزریق شود یا خیر؟

علاوه بر این، هنگامی که فرآیندهای نظارتی به این نتیجه رسید که واکسن بی خطر است، شرکت‌های دارویی باید به تولید دارو و واکسن به صورت انبوه بپردازند.

واکسن کروناویروس در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

البته این روند در مورد کروناویروس و به دلیل خطرناک بودن آن سریع‌تر است.

مطابق گزارش STATnews، واکسن در حال توسعه به آزمایشات بالینی فاز یک منتقل شده است، و بر روی حیوانات آزمایشگاهی تست می‌شود. این آزمایشات در انستیتوی بهداشت و درمان Kaiser Permanente Washington در سیاتل انجام می‌شود و بیماران هم اکنون در آن ثبت نام می‌کنند.

کروناویروس چگونه درمان می‌شود؟

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، جلوگیری از مبتلا شدن به آن است.

نکات درمانی مهم در مورد کروناویروس
  • آنتی بیوتیک ها، دارویی که برای مبارزه با باکتری‌ها طراحی شده است، روی ویروس SARS-CoV-2 اثری ندارند.
  • در صورت آلوده شدن، از شما خواسته می‌شود برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، به مدت 14 روز در قرنطینه باشید.
  • اگر علائمتان تشدید شد و تنگی نفس، تب بالا و بی حالی را تجربه می‌کنید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

درمان کروناویروس در حال حاضر

درمان COVID-19 در بیمارستان مبتنی بر مدیریت علائم بیمار به روش مناسب انجام می‌شود. برای بیماران مبتلا به عفونت ریه، پزشکان لوله‌ای را در مجاری هوایی بیمار قرار می‌دهند تا به کنترل تنفس کمک کند.

هنوز درمان خاصی برای COVID-19 وجود ندارد، اگرچه تعدادی از این داروها شامل آنتی ویروس‌های تجربی است که می‌توانند به ویروس حمله کنند.

داروی Remdesivir

Remdesivir، یک آنتی ویروس آزمایشی ساخته شده توسط شرکت بیوتکنولوژی Gilead Science، است. این دارو در ایالات متحده، چین و ایتالیا مورد استفاده قرار گرفته است، اما فقط به صورت “دلسوزانه” استفاده می‌شود؛ در اصل، این دارو تأیید نشده است، اما می‌تواند در خارج از آزمایش بالینی برای بیماران بحرانی استفاده شود. Remdesivir به طور خاص برای از بین بردن SARS-CoV-2 طراحی نشده است.

داروی ایدز

داروی HIV به نام Kaletra / Aluvia در چین برای معالجه COVID-19 استفاده می‌شود. مطابق نسخه منتشر شده توسط AbbVie، یک شرکت دارویی مستقر در ایلینویز، این درمان به عنوان یک گزینه آزمایشی برای بیماران چینی در “روزهای اولیه” مبارزه با ویروس ارائه داده است که تاثیرگذار بود.

داروی کلروکین

دارویی که حدود 70 سال برای درمان مالاریا، استفاده می‌شود. کلروکین به عنوان یک نامزد بالقوه برای درمان کرونا است. به نظر می‌رسد این دارو قادر به جلوگیری از اتصال ویروس‌ها به سلول‌های انسانی و تکثیر در داخل آنها است. همچنین سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند.

چگونه به کروناویروس مبتلا نشویم؟

برای مبارزه با کروناویروس به واکسن فکر نکنید زیرا تا ماه‌های بعدی به آن دست نخواهید یافت.

در حال حاضر بهترین روش برای جلوگیری از شیوع این بیماری، توجه بیشتر به بهداشت شخصی و محدود کردن تعامل با دیگران است.

  • شستن دست‌ها: به مدت 20 ثانیه و نه کمتر!
  • حفظ فاصله اجتماعی: حداقل 1 متر از هرکسی که سرفه یا عطسه می‌کند.
  • لمس نکردن صورت، چشم و دهان: این کار فوق العاده دشوار است اما برای سلامتی‌تان ضروری است.
  • اقدامات بهداشتی تنفسی: حین سرفه و عطسه از دستمال یا آرنج‌تان استفاده کنید.
  • قرنطینه: اگر از مکانی بازدید کرده‌اید که COVID-19 در آن پخش شده است، به مدت 14 روز در قرنطینه باشید.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها