آشنایی با ترندهای اینترنت اشیا در سال 2022

0
255

هر سال، بعد از نشستن گرد و غبار CES، سراغ فناوری‌ها و ترندهای مرتبط با اینترنت اشیا می‌رویم و آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنیم. فهرست امسال نشان داد که منحنی رشد اینترنت اشیا در حال نزدیک شدن به یک نقطه عطف قابل توجه است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از forbes، پلتفرم‌های Plug-and-Play ، رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند را در دهه 2000 یکپارچه کردند. همین پیشرفت در مورد پلتفرم‌های اینترنت اشیا نیز رخ داده اما به دلیل تنوع زیاد دستگاه‌ها، روند کندتر و اندکی پیچیده‌تر است.

هوش لبه (edge)

دستگاه‌های IoT معمولی قدرت پردازش کمی دارند. این سرویس‌ها داده‌های حسگر را دریافت کرده و تجزیه و تحلیل می‌کنند و سپس دستورات را به دستگاه‌ها برمی‌گردانند و با سرویس‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

در این میان نسل جدیدی از پلتفرم‌های edge هوشمندتر وارد بازار شده که قادر به اجرای مستقل نرم‌افزارهای کاربردی پیچیده هستند.

تجزیه و تحلیل خودکار زمان پاسخگویی را کاهش می‌دهد و در عین حال قابلیت اطمینان و حریم خصوصی را بهبود می‌بخشد. امسال، چهار فناوری با هم ترکیب می‌شوند تا روند هوش لبه را تسریع کنند.

پردازنده‌های بزرگتر/ Larger processors، برنامه‌های کاربردی روی دستگاه را قادر می‌سازند تا داده‌های حسگر را به‌جای ارسال به ابر برای پردازش، تجزیه و تحلیل کنند و به صورت محلی روی آن‌ها عمل کنند.

پردازنده‌های عصبی/ Neural processors و شتاب‌دهنده‌ها (NPU) دستگاه‌های لبه را قادر می‌سازند تا برنامه‌های بزرگ را اجرا کنند. تراشه‌های جدید شتاب‌دهنده ML در دستگاه‌های کوچک اینترنت اشیا، می‌توانند برنامه‌های استنتاج ML را به صورت محلی و بدون وابستگی به خدمات ابری اجرا کنند.

توسعه ML در دستگاه‌های کوچک/ ML development on small devices همیشه چالش برانگیز بوده است، زیرا کدها، مدل‌ها و ابزارهای اصلی یادگیری ماشینی بومی ابری برای پلتفرم‌های کوچک بهینه نشده‌اند.

توسعه دهندگان ML راه‌هایی برای هدف قرار دادن دستگاه‌های کوچک (تا 100 کیلوبایت و پایین‌تر)، کم مصرف (میلی وات) با استفاده از زبان‌ها، ابزارها، کتابخانه‌ها و گردش کار پیدا کردند.

SoC های مخصوص اینترنت اشیا/ IoT-specific SoC در حال حاضر در دسترس هستند که بسیاری از بلوک‌های عملکردی مورد نیاز برای ساخت دستگاه‌های اینترنت اشیا را یکپارچه می‌کنند. امسال، شاهد موج جدیدی از تراشه‌های بسیار یکپارچه با عملکردهایی مانند زیرسیستم‌های رادیویی بی‌سیم (Wi-Fi، 802.15.4، بلوتوث)، شتاب‌دهنده‌ها، ورودی/خروجی، رم بیشتر، فلش، امنیت داخلی و موارد دیگر هستیم.

اینترنت اشیاء و هماهنگی دستگاه‌ها

اعلامیه‌های محصول CES 2022 پایان «جنگ‌های اتصال» در بخش اینترنت اشیا است. پس از 20 سال رادیوهای ناسازگار، پروتکل‌های اختصاصی، هاب های آزاردهنده (هاب)، رویه‌های گیج‌کننده نصب دستگاه و هزینه‌های غیرضروری دستگاه، به سرعت در حال اتخاذ دو استاندارد جدید عملی، مقیاس‌پذیر و اتصال باز است. – Matter و Thread.

  • Thread – شبکه مش مبتنی بر IP برای دستگاه‌های کم مصرف است؛ که داده‌ها را با استفاده از پروتکل‌های اینترنتی (IP) سازگار با Wi-Fi و Ethernet ارسال می‌کند.
  • Matter پیام‌هایی را تعریف می‌کند که از طریق آن شبکه‌های IP منتقل می‌شوند تا دستگاه‌های هر سازنده بتوانند با هر اکوسیستم سازگار با Matter ارتباط برقرار کنند.

از امسال، مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولاتی مانند قفل درها، پنجره‌ها، کلیدهای روشنایی، ترموستات‌ها و دوربین‌هایی را که با شبکه‌های خانگی و اکوسیستم‌های موجود  plug-and-play متصل می‌شوند،  خریداری کنند. هیچ قفل فروشنده ای وجود ندارد، هیچ چیز اضافی برای خرید وجود ندارد، هیچ هاب پیچیده ای برای تنظیم وجود ندارد، و راه اندازی با چند کلیک روی یک اپ گوشی هوشمند انجام می شود.

اینترنت اشیا plug-and-play

رشد اینترنت اشیا پیش‌بینی‌ها را با تاخیر مواجه کرده، زیرا اکثر دستگاه‌های با پلتفرم‌های محدود و با عملکرد ثابت و  با نرم‌افزار تعبیه‌شده سفارشی هستند که از طریق شبکه‌های اختصاصی و غیرقابل تعامل با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

SoCهای با قابلیت هوش مصنوعی و پلتفرم‌های همگرا این موانع رشد را برطرف می‌کنند.

این تغییر اساسی در اقتصاد اینترنت اشیا طی چندین سال انجام می‌شود، اما طبق پیش بینی ما سال 2022 به عنوان سال آغازگر عصر plug-and-play  اینترنت اشیا خواهد بود.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها