آمازون برنده اصلی بازار ابزار هوشمند خانگی 2019

0
439

کدام یک از دو غول حوزه ابزارهای هوشمند خانگی برنده سال 2019 شدند: آمازون یا گوگل؟

به گزارش کالاسودا و به نقل از سی نت، ما در سال 2019 شاهد انقلاب خاصی در تکنولوژی خانه های هوشمند نبودیم، اما هر دو کمپانی گوگل و آمازون تمام تلاش خود را کردند تا خط تولید خود را گسترش داده، نرم افزار خود را بهبود ببخشند و تمام خراب کاری هایی را که توسط دستگاه های جدیدشان به وجود آمده بودند را برطرف کنند. این دو کمپانی گوگل و آمازون بودند که تکنولوژی خانه های هوشمند را به جایگاه فعلیشان رساندند و دیدن رسوایی هر دوی آنها واقعا ناراحت کننده است.

این طور که انتظار می رود، دستیار گوگل و الکسا به زودی قرار است ماشین‌های شما را به سرقت برده و کارت های بانکی‌تان را خالی کنند!

با این احتساب به نظر شما کدام یکی از این دو برند، پیروز سال 2019 خواهد بود و کدام یکی سرافکنده از رقابت بیرون خواهد آمد؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال، می‌توانید گزارش مالی پرایس و دیوید پریست را از Cnet بخوانید.

 

سخت افزار

دیوید: من فکر می کنم آمازون با دست پر، برنده ی این بخش در سال 2019 است. این غول بزرگ صنعت خرید آنلاین، با گسترش خط تولید اسپیکر های هوشمند و نمایشگر های خود را گسترش داد و به مصرف کنندگان خود امکان انتخاب از بین ابعاد و اندازه های مختلف را برای محصولات این دو دسته داد. از طرفی با اینکه برخی از دستگاه های عرضه شده توسط گوگل چندان پیشرفتی نسبت به نسخه های قبلی خود محسوب نمی شوند، سایر دستگاه های عرضه شده توسط این شرکت در سال گذشته واقعا نسبت به رقیبان یک سر و گردن بالا تر بودند بطور مثال دستگاه Echo Studio از مدل قبلی خود، Google Home Max صدای بسیار بهتری داشت و قیمت آن هم از مدل قبلی کمتر بود.

مالی: گوگل قطعا از نظر تعداد، رقیب ضعیفی برای آمازون و کلکسیون دستگاه های آن شرکت در سال 2019 محسوب می شود، اما گوگل هم تعدادی دستگاه مهم را در سال گذشته به بازار عرضه کرد. با این وجود گوگل فقط یک محصول کاملا جدید را در سال گذشته تولید کرده است؛ Nest Hub Max. این در حالی است که آمازون دستگاه های کاملا جدید Show 8، Show 5، Echo Flex، Echo studio و بسیاری دیگر را در سال گذشته تولید کرده است. البته این حرف لزوما به این معنی نیست که کمیت اهمیت بالاتری از کیفیت دارد.

دیوید: گوگل قطعا محصولات قدرتمندی را عرضه کرده است، اما فقط با نگاهی به تمام اسپیکر ها و نمایشگر های عرضه شده در سال 2019 توسط آمازون، فکر می کنم باید آمازون را به عنوان برنده ی این بخش معرفی کنیم.

برنده: آمازون

 

نرم افزار

مالی: بگذارید به مبحث همگام سازی خانه های هوشمند بپردازیم. گوگل در سال گذشته سعی کرد با غیر فعال کردن Nest، کاربری آنرا به Google Assistant منتقل کرده و برند های Nest و Google را یکپارچه کند. کاربران پس از انجام این پروسه، متوجه شدند که با این کار دیگر امکان اتصال به سرویسهای مستقل مثل IFTTT را ندارند و همین موضوع هم دردسر بزرگی را برای گوگل به وجود آورد.

البته به جز موارد منفی دستیار صوتی گوگل، این شرکت از ویژگی های خوبی هم برای دستیا صوتی خود رونمایی کرد که از آنها می توان به YouTube Music رایگان، صدای اشخاص معروف و امکان مکالمه ی پیوسته با دستیار صوتی برای جلوگیری از نیاز به تکرار Hey Google اشاره کرد.

دیوید: با اینکه جابجایی گوگل بین سیستم های خانه های هوشمند چندان خوب پیش نرفت، من فکر می کنم گوگل همچنان حداکثر تلاش خود را برای شکل دادن آینده ی خانه های هوشمند به همراه دستیار هوشمند خود می کند. هر چه باشد، نرم افزار همیشه نقطه ی قوت گوگل محسوب می شود.

از طرفی آمازون به جز چند مورد کوچک، فعالیت چندانی برای پیشروی در بازار در حال رشد دستگاه های خانه های هوشمند نداشته است. بله، در مقایسه با گوگل، API باز الکسا قطعا به شرکت های مستقل اجازه می دهد راحت تر با این اکوسیستم کار کنند. اما عامل مهم تر در این بازار، آمادگی برای آینده است که گوگل در این زمینه جایی برای حرف باقی نگذاشته است.

 

مالی: با وجود اینکه هزاران دستگاه مختلف وجود دارند که با سیستم های هر دو شرکت به خوبی کار می کنند، گوگل اختصاصا تمرکز خود را روی آینده ی یک پلترفم واحد گذاشته است و در حال بروز کردن و ارتقای آن در طول زمان است.

برنده: گوگل

 

امنیت اطلاعات

دیوید: وقتی به این مبحث می رسیم، هیچ کدام از شرکت هایی گوگل و آمازون مثال درخشانی محسوب نمی شوند. هیچ کدام از این شرکت ها از بررسی صدای ضبط شده توسط شما را توسط عوامل انسانی جلوگیری نمی کنند، مگر اینکه مخالفت خود را به شکلی علنی با این موضوع بیان کنید. این در حالی است که اپل به صورت پیشفرض از امنیت تمام فایل های صوتی شما حفاظت می کند. خوشبختانه آمازون به حدی محتاط بود که یک شاتر را روی دوربین های امنیتی خود تعبیه کند که باعث می شد بر خلاف گوگل، کاربران صرفا مجبور به اعتماد به کمپانی نباشند.

 

مالی: همانطور که امروزه می بینیم، کمپانی ها بیشتر و بیشتر به سمت حفظ امنیت اطلاعات شخصی کاربران سوق پیدا کرده اند. به طور مثال Nest Hub Max گوگل همیشه به هنگام ذخیره ی صدا، عکس و یا ویدیو، یک چراغ سبز را روشن می کند. آمازون هم با هوشمندی تمام یک شاتر فیزیکی را روی تمام دوربین های خود نصب کرده است. با این حال نباید فراموش کنیم که دستگاه Ring آمازون (دوربین امنیتی زنگ در) هم به خاطر به اشتراک گذاشتن مختصات کاربران و اطلاعات چهره ی آنها با دپارتمان های پلیس، زیر بار شدید انتقادات بوده است.

البته صادقانه فکر نمی کنم در این زمینه واقعا هیچ برنده ای داشته باشیم. تمام کمپانی های بزرگ صنعت دیجیتال همیشه ثابت کرده اند که حاضرند به خاطر سود بیشتر تمام اطلاعات شخصی کاربران خود را در معرض لو رفتن قرار دهند و ما در این زمینه، فقط می توانیم بازنده ی بزرگ تر را از بین این دو برند انتخاب کنیم.

 

مالی: کاملا موافقم! من فکر می کنم در این زمینه گوگل با اختلاف کمی بازنده محسوب می شود. نکته ی اصلی این است که با آنکه آمازون بخشی از سود خود را با فروختن تبلیغات بر حب اطلاعات خرید های کاربران تامین می کند، بخش اصلی سود این شرکت همچنان از فروش های سایت آمازون تامین می شود.

این در حالی است که گوگل عملا وابستگی کامل به اطلاعات کاربران دارد؛ چه با دادن اجازه به کمپانی ها برای خواندن ایمیل های شخصی شما و چه با جمع آوری اطلاعات سلامتی میلیون ها انسان.

درس اصلی این بخش این است که شما نباید برای حفظ امنیت اطلاعات خود به هیچ کمپان دیجیتالی اعتماد کنید. پس جلوی دوربین های خود را ببندید، دسترسی به جمع آوری صوت را ببندید و تمام موارد قانونی را بخوانید. فرقی هم نمی کند مشتری آمازون و یا گوگل باشید.

بازنده: گوگل (و تمام افرادی که اطلاعات آنها به سرقت رفته است)

 

و اما برنده ی اصلی کیست؟ دلیل موفقیت هر دو برند آمازون و گوگل این است که هر دوی این شرکت ها در زمینه های مختلفی بسیار قدرتمند هستند، اما وقتی گوگل خود را برای آینده آماده می کرد، آمازون تمرکز خود را روی دستگاه های جدید تر گذاشته بود و در عین حال، با فاصله ی بسیار بسیار کمی نشان داد که بیشتر از گوگل به حفظ اطلاعات شخصی کاربران خود اهمیت می دهد.

برنده: آمازون

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها