آموزش محافظت از مک در برابر باج افزارها

0
87

به دلیل امنیت زیاد اپل، آلوده شدن macOS بسیار نادر است؛ اما این سیستم عامل همیشه در امان نیست. باج افزارها تنها یک نمونه از این تهدیدها هستند. در این مطلب با روش محافظت از Mac در برابر باج افزارها آشنا می‌شوید.

از نصب نرم افزار “Pirated” خودداری کنید

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، یکی از روش‌ها آلوده شدن مک با باج افزارها، نصب نرم افزارهای Pirated است. بنابراین اگر منبع یک اپلیکیشن را نمی‌دانید؛ حتی اگر دوستان و خانواده آن را معرفی کرده باشند؛ هرگز آن را نصب نکنید. اگرچه نصب نرم افزار گران قیمت به صورت رایگان وسوسه انگیز است، اما می‌تواند هزینه بیشتری را برای شما به بار بیاورد.

مراقب نصب برنامه‌ها به صورت آنلاین باشید

فقط نرم افزارهای Pirated خطرناک نیستند؛ بلکه اجرای هر برنامه یا پرونده ناشناس می‌تواند یک تهدید محسوب شود. در این راستا اپل قابلیت Gatekeeper را معرفی کرد که از فروشگاه App Mac حمایت می‌کند و تنها اجازه‌ی نصب برنامه‌ها از توسعه دهندگان معتبر اپل را می‌دهد. وقتی شما قصد نصب یک برنامه‌ی متفرقه را دارید، Gatekeeper به شما می‌گوید برنامه نصب نمی‌شود؛ زیرا از یک توسعه دهنده مشخص نیست.

پشتیبان گیری از سیستم

پشتیبان گیری مهم است. هنگامی که صحبت از باج افزار می‌شود، تهیه نسخه پشتیبان بسیار حیاتی است.

ماشین زمان یا Time Machine ٬ ابزاری در سیستم عامل مک است که به صورت سفارشی از اطلاعات در دستگاه، پشتیبان تهیه می‌کند و این نسخه پشتیبان روی هارد اکسترنال ذخیره  می‌شود.

چند قانون وجود دارد که باید رعایت شود. در ابتدا بهتر است نسخه پشتیبان خود را از دستگاه جدا کنید؛ زیرا بدافزار می‌تواند به حساس‌ترین قسمتهای درایو سیستم، از جمله درایوهای خارجی متصل، دسترسی داشته باشد.

اگر Mac شما آلوده شود و یک نسخه پشتیبان داشته باشید؛ می‌توانید سیستم را پاک سازی و مرتب کنید، macOS را مجدداً نصب کرده و کلیه پرونده‌های شخصی خود را بازیابی کنید.

نصب آنتی ویروس

شما برای Mac نیازی به نرم افزار آنتی ویروس ندارید. فن آوری های “hand-Holding” مانند Gatekeeper و System Integration Protection برای محافظت از رایانه شما کافی است. البته آنتی ویروس‌ها در macOS می‌توانند یک لایه امنیتی مضاعف به سیستم شما اضافه کنند.

  • Avira Antivirus Pro
  • Bitdefender Antivirus for Mac
  • ClamXAV
  • F-Secure SAFE
  • Kaspersky Cyber Security
  • Norton Antivirus
  • Trend Micro Antivirus

 

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها