آنابیز؛ مرجع آنالیزهای غیر پزشکی!

0
1064

در گفتگوی این هفته کالاسودا با استارتاپی آشنا میشویم که در حوزه آزمایشگاه های غیر پزشکی در حال فعالیت هستند. نکته مهم در مورد مجموعه آنابیز میزان شتاب در ماه های اولیه فعالیت آنها است. نکات جالبی که در خصوص این شتاب در خلال گفتگو مطرح شده است. پس با ما در این گفتگو همراه باشید.

 
لطفا خودتان را معرفی بفرمایید
با سلام ، محمد کی ارسلان هستم متولد سال 1365، دانش آموخته کارشناسی ارشد کارآفرینی گرایش کسب و کار الکترونیکی از دانشگاه تهران
آغاز فعالیت حرفه ای من با توجه به رشته تحصیلی دوران کارشناسی و فضای خانوادگی، در حوزه کامپیوتر و نرم افزار با طراحی وب آغاز شد و به طور جدی تر با برنامه نویسی به زبان جاوا ادامه پیدا کرد. در این سال ها نقش های مختلفی را در پروژه های متعدد نرم افزاری در بخش خصوصی و دولتی تجربه کردم و سرانجام دو سال پیش تصمیم گرفتم با کار کارمندی تمام وقت خداحافظی کرده و وارد دنیای کارآفرینی شوم.
 
درباره موضوع کلی آنابیز به ما بگویید؟
آنابیز نخستین پلتفرم آنلاین در حوزه خدمات آزمایشگاهی (غیر پزشکی) در کشور است که در آن معتبرترین آزمایشگاه های کشور به معرفی و ارائه خدمات و آنالیزهای خود می‌پردازند.
 
آیا از قبل با موضوع و محیط کار استارتاپتان آشنا بودید؟
بله به واسطه فعالیت برخی از دوستانم در این حوزه اطلاعات کلی در این زمینه را داشتم.
 
ایده اولیه کی و از کجا شکل گرفت و چه دغدغه ای باعث شد  به ایده این موضوع برسید؟
ایده اولیه آنابیز حاصل آشنایی من با دکتر سهرابی هم بنیانگذار دیگر آنابیز در خلال تدریس مشترک بنده و ایشان در دانشگاه تهران (دانشکده فنی فومن) بود. ایشان سابقه فعالیت طولانی در حوزه استانداردها و آنالیزهای صنعتی را داشتند و طی صحبت ها و تحلیل هایی که با ایشان داشتیم به این نتیجه رسیدیم جای یک پلتفرم جامع برای ارائه خدمات آزمایشگاهی غیر پزشکی در کشور خالی است. این شد که تصمیم گرفتیم همکاری مشترکمان را در این خصوص آغاز نماییم.
 
من تا حالا مشابه کار شما را ندیده ام…
آنابیز نمونه مشابه خارجی به آن صورت ندارد. در داخل کشور نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب یک Web Directory به معرفی برخی آزمایشگاه ها و خدماتشان پرداخته است اما مهم ترین وجه تمایز آنابیز با آن پلتفرم بودن آنابیز است که امکان جستجو، مقایسه و در نهایت سفارش آنلاین خدمات را در اختیار کاربر قرار می دهد.
 
بجز آقای دکتر سهرابی کار با چه افراد دیگری شروع شد؟
بنده و آقای سهرابی به اتفاق 5 نفر از دانشجویان هوشمند و پرتلاش دانشگاه تهران به صورت جدی کار را آغاز کردیم.
بهراد فراهانی و زهرا پور فخرائی دانشجویان مهندسی فناوری اطلاعات تیم فنی آنابیز هستند که کار طراحی و پیاده سازی سامانه را انجام داده و در ادامه امور توسعه آن را بر عهده دارند..
همچنین سپیده رئیس پور دانشجوی مهندسی صنایع همراه با مهدیه کریمی و نیلوفر مبینی دانشجویان مهندسی شیمی در حوزه مدیریت محتوا و ارتباط با مشتریان تیم آنابیز را همراهی می کنند.
 
آقای مهندس! آنابیز الان در چه مرحله ای قرار دارد؟
پس از 4 ماه از شروع فعالیت، هم اکنون بیش از 40 آزمایشگاه از سراسر کشور عضو شبکه آنابیز شده اند. سامانه ما به مرحله ثبت سفارش رسیده است و به زودی فعالیت آن رسما آغاز خواهد شد.
با توجه به این که آنابیز تا کنون جذب سرمایه نداشته و با سرمایه محدود هم بنیانگذاران آن فعالیت خود را آغاز کرده است پیش بینی می کنیم در ماه سوم شروع فعالیت به نقطه سر به سر خواهیم رسید.
 
مدل درآمدی آنابیز را چطور طراحی کرده اید؟
عضویت و معرفی خدمات و تجهیزات آزمایشگاه ها در آنابیز کاملا رایگان است و اصلی ترین بخش مدل درآمدی ما ناشی از تسهیم مبلغ هر آزمون بین آزمایشگاه و آنابیز می باشد. درصد این تسهیم با توجه به توافقات ما با آزمایشگاه های مختلف، متفاوت می باشد.
 

آیا روی جامعه هدف خاصی متمرکز شده اید یا نگاه عمومی دارید؟

برنامه ریزی ما در این خصوص متمرکز بر 4 دسته متفاوت از مشتریان است. گروه اول تولید کنندگان و صنعتگرانی هستند که حسب فعالیت های خود نیاز به برخی آنالیزهای خاص دارند که برخی از این آزمون ها از سوی سازمان استاندراد به آن ها تکلیف شده است. گروه دوم که آن ها نیز به صورت مشابه ملزم به انجام برخی آزمایش ها و رعایت استاندراد های مربوطه هستند، صادر کنندگان و وارد کنندگان می باشند.
سومین دسته ای که آنابیز توجه ویژه ای به آنها دارد دانشجویان، اساتید و به طور کلی پژوهشگران و محقیقین هستند. این گروه حجم قابل توجهی از بازار هدف آنابیز را با توجه به گستره وسیع آزمون های مورد نیازشان تشکیل خواهند داد.
و دسته چهرام که طی یک برنامه بلند مدت سعی به ایجاد محتوا و ارائه خدمات مرتبط برایشان داریم، مخاطبان عمومی هستند. به عنوان مثال تصور کنید که یک خانم خانه دار برایش جذاب است بداند مواد غذائی اولیه مورد استفاده روزانه اش چه کیفیتی دارند یا یک شهروند که میخواهد بداند آب شرب محل زندگی اش سالم است یا خیر….
آنابیز سعی می کند خدماتی متناسب با سطح آگاهی های عمومی این دسته برای آن ها محتوا تولید کرده و خدمات مرتبط ارائه نماید.

کاربر چطور از خدمات آنابیز استفاده می‌کند؟
یکی از مهم ترین مزیت های آنابیز امکان مقایسه خدمات است. به عنوان نمونه یک کاربر که جویای یک آنالیز خاص است می تواند توسط سیستم جستجوی هوشمند آنابیز متوجه شود این آزمون در سراسر کشور توسط چه آزمایشگاه هایی، با چه قیمتی و به وسیله چه تجهیزاتی انجام می شوند. هم چنین وی می تواند نظرات کاربران پیشین را در خصوص کیفیت خدمات هر آزمایشگاه مشاهده نموده و با توجه به تمامی این عوامل یک انتخاب آگاهانه داشته باشد.
پس از آن کاربر به راحتی می تواند به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت نموده و منتظر باشد تا پیک جهت پیکاپ نمونه به محل مورد نظرش مراجعه نموده و آن را در کوتاه ترین زمان ممکن به آزمایشگاهی که برگزیده است، حمل نماید.
در ادامه پس از رسیدن نمونه به آزمایشگاه، فرایند آنالیز آن آغاز شده و در طی مدت زمانی مشخص شده در هنگام ثبت سفارش، نتیجه آنالیز به صورت آنلاین در پروفایل اختصاصی مشتری بارگذاری شده و در اختیار وی قرار خواهد گرفت.
لازم به ذکر است تمامی این مراحل مورد پشتیانی کامل تیم آنابیز بوده و هر مرحله نیز در قالب پیام های منظم به اطلاع کاربر خواهد رسید.
 
بهترین شیوه معرفی و تبلیغ آنابیز را با توجه به موضوع فعالیت آن چه می‌دانید؟
در حال حاضر به دقت مشغول بررسی این موضوع هستیم و برای هر یک از گروه های مشتریان مشخص شده، طرح های متفاوتی را پیش بینی کرده ایم. حضور در محافل علمی و دانشگاهی و معرفی خدمات آنابیز  در کانال های ارتباطی مرتبط با این محافل یکی از مهم ترین برنامه های ما تاکنون بوده است.
هم چنین حضور فعال در نمایشگاه ها و همایش های مرتبط با زمینه فعالیت ما یکی دیگر از برنامه های ما در این خصوص است. در این راستا آنابیز تا کنون در نمایشگاه Inotex ، الکام استارز ، نمایشگاه بین المللی نانو و مجمع اقتصاد فناوری نانو حضور فعالی داشته و موفق با جذب مخاطبان ارزشمندی شده است.
 
فضای موضوع استارتاپتان را در حال حاضر چطور ارزیابی میکنید ؟
میزان تقاضای خوب و قابل قبولی در بازار خدمات آزمایشگاهی وجود دارد که ما سعی داریم با ارائه خدمات یکپارچه و پشتیبانی حرفه ای، تعادل مناسبی در این بازار ایجاد نماییم.
 
به نظر شما استارتاپ های داخلی امروزه با چه موانعی روبرو هستند؟
برخی موانع حاکمیتی و قوانین و تشریفات دست و پا گیر مهم ترین مشکل استارت آپ های ایرانی هستند. امیدوارم دستگاه های حاکمیتی بیش از پیش به این موضوع مهم توجه داشته و به جای جستجو برای راه های مختلف حمایتی از کسب و کارهای نوپا در وهله اول در صدد اصلاح قوانین و مجوز ها و تسهیل فرایند ها برای ایشان باشند. البته ما به طور مشخص با مانع خاصی در پیشبرد اهداف کسب و کارمان مواجه نشده ایم اما مسلما در صورت وجود برخی دیدگاه های حمایتی در دولت، می توانیم رشد سریع تر و موثرتری داشته باشیم .
 
وضعیت سرمایه گذاری در اکوسیستم را چگونه ارزیابی میکنید؟ 
به نظرم فضای شفافی در این خصوص در اکو سیستم وجود ندارد، همچنان فاکتورهای اقتصادی سنتی نقش مهم تری از شاخص های نوین کسب و کار در تصمیم گیری سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی دارند که این موضوع کسب و کار های فناور و دانش بنیان را با مشکلات جدی در خصوص جذب سرمایه مواجه ساخته است.
 
شما در مجموعه سامسونگ مستقر هستید، در مورد نقش شتابدهنده ها بیشتر بفرمایید.
بله، خوشبختانه ما در حال حاضر تحت حمایت مرکز فناوری سامسونگ- امیرکبیر قرار داریم که ذیل مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت سامسونگ به ارائه خدمات بسیار مناسبی به استارت آپ های منتخب پرداخته و در ازای ارائه این خدمات هیچ سهمی را از آنان مطالبه نمی کند. در صورت افزایش تعداد چنین شتاب دهندگانی در کشور مطمئنا شاهد اتفاقات بسیار خوبی در اکو سیستم خواهیم بود.
 
در ابتدا  بیشتر به تحقیق و  بررسی پرداختید یا به سرعت وارد اجرا شدید؟
ما در ابتدای کار و پس از تشخیص فرصت کسب و کار حدودا دو ماه به بررسی همه جانبه مسائل مهم در این حوزه پرداخته و پس از آن به صورت آهسته و پیوسته اقدام به ساختارسازی و ایجاد زیرساخت های لازم برای شروع کسب و کار کردیم. این موضوع باعث شد درک مناسب تری از رویدادهای حوزه کسب و کاری خود داشته باشیم و بتوانیم برای آن ها برنامه ریز مناسبی انجام دهیم.

در این مدت بزرگترین چالش برای شما چه بوده است؟
تامین سرمایه جهت تسریع در فرایند رشد کسب و کار و توسعه خدمات،  بزرگترین چالش ما تا کنون بوده است. با توجه به دشواری هایی که در این زمینه در اکوسیستم استارتاپی کشور وجود دارد فعلا تصمیم گرفته ایم در قالب بوت استرپ و با تکیه بر درآمدهای خودمان به صورت آهسته و پیوسته فعالیت را ادامه دهیم.
 
و بزرگترین موفقیت و نقطه عطف شما؟
عقد تفاهم نامه با پژوهشگاه مواد و انرژی کشور به عنوان یک مجموعه تخصصی و خوشنام در حوزه ارائه خدمات آزمایشگاهی یکی از اتفاقات خوب و برای آنابیز بود که در قالب آن کلیه آزمون های این پژوهشگاه از این پس بر روی وب سایت ما قابل مشاهده و ثبت سفارش خواهند بود.
 
اهداف  و افقی که برای آنابیز ترسیم کرده اید چیست؟
بنا داریم با توسعه شبکه خود تا پایان سال جاری تعداد آزمایشگاه های عضو آنابیز را به 300 آزمایشگاه در سراسر کشور رسانده و حداقل 20 هزار آنالیز متنوع را در معرض سفارش و ارائه به مخاطبین قرار دهیم. همچنین ورود به بازارهای کشورهای همسایه و اخذ سفارشات آنالیز از آن ها در راستای توسعه کسب و کار آزمایشگاه های توانمند داخلی و همچنین ارز آوری برای کشور دیگر هدفی است که مجموعه ما به طور جدی آن را دنبال می کند.
 
مهمترین توصیه شما برای کسانیکه ایده ای دارند و میخواهند وارد فضای فعالیت های استارتاپی شوند چیست؟
مهم ترین نکته بدون شک داشتن پشتکار و جدیت در اجرای امور است. چرا که معمولا همه افراد ایده های مختلف و بعضا بسیار بکر و کاربردی در ذهن دارند اما تنها کسانی موفق به پیاده سازی و اجرای این ایده ها می شوند که به صورت جدی برای تحققش برنامه ریزی کرده و آن را اجرایی می کنند. البته مطالعه در حوزه های کاربردی فضای استارتاپی و حضور در رویدادها و همایش های مفید این حوزه نیز قطعا تاثیر به سزائی در کمک به آغاز موفق کسب و کار برای صاحبان ایده خواهد داشت.
 
بطور کلی رمز موفقیت یک استارت اپ را چه میدانید؟ ایده خوب، سرمایه زیاد یا تیم قوی؟
مسلما ایده خوب و تیم سازی مناسب نقش به مراتب مهم تر و کلید تری در موفقیت و نیل به اهدافد کسب و کارها دارند تا امکان بهره گیری از سرمایه نقدی زیاد
 
استارتاپتان را در یک جمله تعریف کنید
آنابیز پلی است مطمئن میان جویندگان خدمات آزمایشگاهی با معتبر ترین آزمایشگاه های تخصصی کشور
 

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها