نگاهی به زندگینامه موسس فروشگاه های زنجیره ای مک دونالد

0
1832

ری کراک خالق خوش طعم ترین  فست فودهای جهان

نگاهی به زندگینامه موسس فروشگاه های زنجیره ای مک دونالد|کالاسوداشکمو باشید یا نباشید فرقی نمی کند و بسیار سخت است که در برابر عطر خوب یک برگر یا ساندویچ خوش طعم مقاومت کنید . اگرچه این روزها برندهای مختلفی در حوزه فست فود فعالیت می کنند ، اما یکی از نخستین و شناخته شده ترین برندهای فست فودی جهان مک دونالد است .

برندی که با شعب فراوان خود در سراسر جهان ، دل بسیاری از کاربران را برده است. اما فارغ از نام شناخته شده مک دونالد، شاید بسیاری از ما ندانیم که خالق این رستوران چه نام داشته، اهل کجا بوده و اساسا چه شده که به فکر تاسیس این رستوران زنجیره ای افتاده است .

اگر شما هم جزو طرفداران فست فودهای مک دونالد هستید با ادامه این مطلب با ما همراه باشید :

از کارگری تا نوازندگی و بستنی فروشی  

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ؛ ری کراک موسس مک دونالد در اوایل دهه ۲۰ میلادی ۰ در شرکتی که لیوان و فنجان می ساخت به عنوان یک کارگر ساده کار می کرد. اما پس از مدتی کار در این شرکت حس ششم  و تلاش و پشتکارش دست به دست هم دادند تا به مرور پله های پیشرفت را طی کند .

شاید جالب باشد بدانید ری کراک در سال های اولیه کار خود یک بازاریاب بود . بازاریابی که برای فروش لیوان های کاغذی به در خانه های مردم می رفت . شاید همین بازاریابی هم بود ، که به مرور زمان تبدیل به یک تجربه ارزشمند شد و وی را در ادامه مسیر فعالیت هایش به عنوان صاحب یک کسب و کار حرفه ای یاری کرد .

از سوی دیگر ،ری کراک جوان ما هر شب بعد از کارهای روزمره به ایستگاه رادیو شیکاگو می رفت تا به عنوان یک پیانیست رسمی در جمع نوازندگان حرفه ای حضور داشته باشد .

در همین اثنا بودن که کراک به طور اتفاقی با یک بستنی فروش مشهور آشنا شد و تصمیم گرفت برای فروش بستنی با وی به مشارکت بپردازد. پشتکار و هوشمندی کراک کمک کرد تا او پس از مدت کوتاهی نمایندگی انحصاری فروش بستنی ها در سراسر کشور را به دست آورد . حاصل زحمات و هوش بالای ری جوان این بود که وی در سال ۱۹۴۸ رکورد فروش را شکست و حتی به سفرهای درون ایالتی در سراسر ایالات متحده رفت .

آشنایی با برادران مک دونالد و تاسیس برند مک دونالد

macdonal-brother|کالاسوداری کراک در سفری به لس آنجلس به شکل گذری با یک رستوران محلی کوچک آشنا شد. رستورانی که صاحبانش را ۲ برادر جوان تشکیل می دادند . طعم برگرها ،سرعت و کیفیت ارائه محصولات این شرکت تا حدی مناسب بود که ری به فکر ایده ای جدید افتاد .

درواقع مدتی پس از نخستین ملاقات ، کراک با طرحی که از پیش آماده کرده بود نزد برادران مک دونالد رفت  تا پیشنهاد تاسیس رستوران های مشابهی را در سراسر کشور بدهد.

این طرح سود دوجانبه ای داشت : از سویی درامد برادران مک دونالد را افزایش می داد و از سوی دی اگر کراک می توانست فروش مخلوط کن های خود را به حداکثر برساند. طبق این قرارداد ۱.۹  در صد از درامد همه رستورانها به کراک تعلق می گرفت .

مدت قرارداد کراک با برادران مک دونالد ۱۰  سال بود که بعد ها به ۹۹ سال تغییر داده شد . ری کراک در کنار مدیریت و توسعه رستوران ها فعالیت های جنبی خود را نیز ادامه داد و به مرور از یک آشپزخانه کوچک اشتراکی به هزاران شعبه رستوران در سراسر ایالات متحده دست پیدا کرد .

رمز و راز رشد سریع مک دونالد چه بود ؟

1st-mcdonald-201|کالاسوداشاید یکی از مهم ترین مواردی که باعث شده مک دونالد رشد و پیشرفت قابل توجهی را تجربه کند ، موضوع شیوه خدمات و ارائه  آن ها است .

کراک برای تسریع رشد و توسعه رستوران های زنجیره ای خود فکر تازه ای کرد ، او به مالکانی که املاکشان در گرو بانک بود اعلام کرد که اگر زمینهایشان را به او اجاره دهند هر ماه اقساط وام انها را خواهد پرداخت صاحبان املاک بی درنگ این پیشنهاد را می پذیرفتند زیرا با پذیرفتن این پیشنهاد املاک راکد و بی فایده آنان درآمد زا می شد.

از سوی دیگر برادران مک دونالد برای واگذاری حق امتیاز خود دو میلیون و هفتصد هزار دلار درخواست کرده بودند و ری کراک چنین مبلغ کلانی را دراختیار نداشت. ری کراک با دریافت وام و جلب حمایتهای مالی توانست مبلغ را فراهم کند . اگرچه ری کراک نخستین قدم بزرگ را در راه توانگری برداشت اما هنوز با موفقیت نهایی فاصله زیادی داشت ، او با موانع حقوقی و اداری زیادی روبرو بود و ناگزیر بود باردیگر ثابت کند که مدیر بزرگی است .

به محض اینکه ری کراک تمام امتیاز مک دونالد را بخود اختصاص داد مقرراتی سخت و جدی را حاکم بر مدیران و کارکنان رستورانهایش کرد . این استراتژی نقش بزرگی را در موفقیت او بازی کرد . توجه او به جزئیات امر باور نکردنی بود . رشته ای از امور به ظاهر جزئی و پیش پا افتاده می تواند موفقیت یا شکست فرد را در پی داشته باشد

McDonalds|کالاسودا

بخشی از فعالیت های منحصر به فرد کراک

  • ری کراک تا پایان زندگی فعال و تمام وقت خود را صرف پیدا کردن محلهای مناسبی برای تاسیس رستورانهای جدید کرد
  •  شرکت مک دونالد هواپیمایی را خریده بود که ری کراک با آن بر فراز شهرها به پرواز در می آمد و به کاوش و جستجو می پرداخت تا نقاط مناسب را برای تاسیس رستوران بخصوص در اطراف کلیساها و مدارس پیدا کند .
  • در روزهای پایان عمر ری کراک ،  شخصی با طعنه به او  گفت : برای کسی که میلیونها دلار ثروت انباشته است ، سخن گفتن درباره موفقیت دشوار نیست . ری کراک با تندی پاسخ داد : فراموش نکن که من هم مثل دیگران ، هر بارفقط یک جفت کفش را می توانم بپوشم.

  • ری کراک در بخشی از کتاب خاطرات خود می گوید: اگر یک آجر برای هر زمان داشتم عبارت کیفیت ، خدمات ، نظافت و ارزش قائل شدن را تکرار می کردم و فکر می کنم با آنها می توانستم پلی بر اقیانوس اطلس بسازم .
  • فلسفه او بر پایه اصل ساده صندلی با ۳ پایه بود : یکی از پایه ها مک دونالد، دومین پایه امتیاز داران و سومین پایه تولید کنندگان مک دونالد . استحکام صندلی به هر سه پایه آن بستگی داشت.
  • ری کراک به روحیه پیش قدم بودن اعتقاد داشت و به امتیازدارانش برای ابتکارهای فردی پاداش می داد. حتی بسیاری از معروفترین آیتم های منوی مک دونالد مانند بیگ مک، فیله و میگو و مک مافین تخم مرغی توسط امتیاز داران او ایجاد شد.
  • استانداردهای بالای مک دونالد همچون موجی به صنایع تولیدی گوشت و شیر رسید.

  • حتی زمانیکه با ویلچر حرکت می کرد تقریبا هر روز به دفترش در سن دیه گو می رفت او به دقت مراقب اوضاع شعبه مک دونالد نزدیک محل کارش بود.با تلفن به مدیریت رستوران یاد آوری می کرد آشغالها را بردارد، بخش خود را تمیز کند، وچراغها را در شب روشن کند.

  • بعلت علاقه او به نوآوری، موثر بودن، پیگیری جدی او برای کیفیت و کمک های خیریه زیاد او ارث ری کراک همچنان یک بخش کامل و الهام بخش از مک دونالد است .