ارسال یک چهارم توئیت‌های تغییرات اقلیمی توسط بات‌ها

0
1037

مطالعه محققان دانشگاه براون نشان می‌دهد که یک چهارم توئیت‌های تغییرات اقلیمی توسط بات‌ها(Bots) منتشر شده است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از بی‌بی‌سی، بات‌ها برنامه‌های رایانه‌ای هستند که می‌توانند خود را به جای کاربر انسانی جا زده و دست به ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی بزنند. محققان کشف كردند كه بیشتر توئیت‌های ارسال شده که به انکار تغییرات آب و هوایی می‌پردازند؛ توسط بات‌ها انجام می‌شوند.

جزئیات مقاله هنوز منتشر نشده و اولین بار توسط روزنامه گاردین گزارش شده است.

این تیم تحقیقاتی 6.5 میلیون توئیت را از تاریخ ژوئن 2017 و پس از سخنان رئیس جمهور دونالد ترامپ مبنی بر خروج ایالات متحده از توافق‌نامه پاریس مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

یافته آنها نشان می‌دهد 25٪ از توئیتهای مربوط به تغییرات اقلیمی احتمالاً توسط بات‌ها ارسال شده است. بیشتر این توئیت‌ها به انکار گرم شدن کره زمین و یا رد دانش اقلیمی می‌پردازند.

نویسندگان این گزارش نوشتند: “این یافته‌ها میزان قابل توجهی از بات‌های مکانیزه را نشان می‌دهد که برای ارسال پیام‌های انکار کننده در مورد تغییرات اقلیمی به کار گرفته شده‌اند”.

بات‌ها برای پست یا ارسال پیام به صورت خودکار استفاده می‌شوند؛ اما باید توسط یک انسان تنظیم شوند. تیم دانشگاه براون نتوانست مشخص کند چه کسی پشت این توئیت‌ها قرار دارد.

در این راستا محققان از ابزاری به نام Botometer {متعلق به دانشگاه ایندیانا}استفاده کردند تا احتمال ارسال یک توئیت توسط بات‌ها یا انسان را مشخص کنند. مشخص شد که 38 درصد توئیتهای مربوط به ” fake science ” و 28٪ توئیت‌ها درباره شرکت نفت Exxon توسط این ربات‌هاارسال شده است.

امیلیو فرارا، استاد تحقیقات در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که تحقیقات خود را در مورد تأثیر بات‌ها انجام می‌دهد؛ توضیح داد که این نوع نرم افزار برای تقویت یک پیام استفاده می‌شود.

توافق نامه اقلیمی پاریس

بعد از اعلام رئیس جمهور ترامپ مبنی بر خروج ایالات متحده از توافق پاریس، تعداد پست‌ها در مورد تغییر آب و هوایی زیاد شد.این توئیت‌ها از صد توئیت در روز به بیش از 25،000 عدد در روز افزایش یافت.

اما از آنجا که در این دوره تعداد بیشتری از انسانها در مورد تغییرات اقلیمی مشغول ارسال پیام بودند، درصد تعداد بات‌ها زیاد به چشم نمی‌آمد. آن‌ها فقط 13٪ از کل پستها را در این بازه زمانی ارسال کردند.

اگرچه مطالعه دانشگاه براون نتوانست تشخیص دهد كه چه افرادی این باتها را تنظیم کرده‌اند، پروفسور فرارا، از USC، گفت كه این شرایط جای نگرانی دارد.

وی به بی‌بی‌سی گفت: “اگر کسی پیام‌هایی را که ما بصورت آنلاین منتشر می‌کنیم، دستکاری کند؛ ممکن است به مرور بر روی ادراکات یا عقاید مردم تأثیر گذاشته و آن را تغییر دهد.”

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها