استفاده از داده‌های مکانی تلفن‌ها برای پیش بینی مالاریا و تب دنگی

0
127

پژوهشگران اخیرا اظهار کرده‌اند “داده‌های مکانی تلفن‌های همراه” (Cellphone Location Data) می‌توانند به آنها در پیش بینی و جلوگیری از شیوع بیماری مالاریا و تب دنگی کمک کنند.

به گزارش کالاسودا به نقل از ایسنا، محققان تشخیص داده‌اند که با استفاده از داده‌های مربوط به موقعیت مکانی یک تلفن همراه می‌توانند پیش بینی کنند که یک بیماری چه زمانی حاد می‌شود و شیوع پیدا می‌کند. اخیرا دانشمندان اعلام کرده‌اند داده های تلفن همراه ممکن است تنها چیزی باشد که بتوان توسط آن شیوع بیماری‌هایی نظیر مالاریا و تب دنگی را زودتر تشخیص داد.

تب دِنگی نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم می‌گویند.این بیماری از طریق پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود. این بیماری اخیراً گسترش زیادی یافته‌است و تلفات انسانی زیادی برجای گذاشته‌است. علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.تب دنگی عفونتی است که توسط ویروس دنگی ایجاد می‌شود. پشه‌ها عوامل منتقل‌کننده (یا پخش‌کننده) این ویروس هستند. تب دنگی به عنوان «تب استخوان شکن» نیز شناخته می‌شود، چرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن بیمار تصور می‌کند استخوان‌هایش در حال شکستن هستند.

تحقیقات پژوهشگران “موسسه فناوری ام.آی.تی” و “مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان” نشان میدهد که داده های موقعیت مکانی تلفن همراه در درک نحوه انتقال بیماری ها و جلوگیری از گسترش و رسیدن به سطح اپیدمی نقش بسیار مهمی دارند.

محققان توانستند ثابت کنند که تحرک انسان‌ها حتی در صورت مسافرت با مسافت های کوتاه در شهرها ، نقش مهمی در گسترش و شیوع مالاریا و تب دنگی دارد.

“امانوئل ماسارو”(Emanuele Massaro)، نویسنده اصلی مقاله و دانشمند آزمایشگاه مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان گفت: شهرنشینی، تحرک، جهانی سازی و تغییرات آب و هوایی می توانند حتی در اروپا نیز عامل بروز بیماری‌های انگلی باشند.

تلفن همراه در پیش بینی شیوع بیماری مؤثر است

محققان برای تعیین تاثیر داده‌های تلفن همراه در پیش بینی شیوع تبهای دنگ، پرونده‌های تب دنگی سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ که در سنگاپور رخ داده بود را مورد بررسی قرار دادند. آنها از یک مدل “انتقال مبتنی بر عامل” (agent-based transmission ) استفاده کردند که در آن انسان و پشه عامل ایجاد کننده بیماری بودند. آنها با استفاده از شبیه سازی های دیجیتال ، شیوع بیماری‌ را  بررسی کردند.

محققان با استفاده از داده‌های مربوط به موقعیت مکانی تلفن همراه ، سوابق سرشماری ، تحرک تصادفی و مفروضه های نظری ،دریافتند که هر مجموعه داده تا حد زیادی در پیش بینی شیوع موارد تب دنگی موثر است. آنها دریافتند که داده های تلفن همراه و مدل های سرشماری در پیش بینی محل قرارگیری موارد تب دنگی در سنگاپور مؤثر است.

یافته‌های آنها در مجله” Science Reports “منتشر شده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها