استفاده از کابل‌های مخابراتی زیردریا برای مطالعات زلزله شناسی

0
187

بر اساس یک مطالعه، کابل‌های فیبر نوری که شبکه ارتباطی بین‌المللی را تشکیل می‌دهند؛ به محققان در ارزیابی زمین‌لرزه‌های ساحلی و زیر دریا و همچنین ساختارهای زمین‌شناسی پنهان در اعماق اقیانوس کمک خواهند کرد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از gadgetsnow، این مطالعه که در مجله Science منتشر شده است یک آزمایش را نشان می‌دهد که در آن از یک کابل فیبر نوری زیر زمینی 20 کیلومتری معادل با 10000 ایستگاه برای کنترل زمین‌لرزه در امتداد کف اقیانوس استفاده شده است.

محققان، از جمله آن‌هایی که در دانشگاه کالیفرنیا (UC) برکلی ایالت متحده آمریکا بودند؛ در آزمایش چهارروزه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 3.5 ریشتر و پراکندگی لرزه‌ای از مناطق گسل زیر آب را ثبت کردند.

آن‌ها در این آزمایش از تکنیکی بهره بردند که در آن از دستگاهی استفاده شده که برای ایجاد، دست‌کاری و تشخیص نور، پالس‌های کوتاه لیزر را به داخل کابل فرستاده و تشخیص می‌دهد که این پراکنش انرژی الکترومغناطیسی توسط ذرات ریز و برگشت آن به منبع ارسال‌کننده در کابل، چگونه رخ خواهد داد. محققان سپس پراکندگی را در هر دو متر کابل اندازه‌گیری می‌کنند.

آن‌ها گفتند که این تکنیک می‌تواند برای نقشه‌برداری از گسل‌های ناشناخته و مشاهده روند پویا جزر و مد و طوفان در آب استفاده شود.

این تکنیک با نام Distribution Acoustic Sensing قبلاً با کابل‌های فیبر نوری در زمین آزمایش شده بود؛ اما اکنون می‌توان از آن‌ها برای به دست آوردن داده‌هایی در مورد زمین‌لرزه‌هایی که در زیردریا رخ داده‌اند؛ جایی که تعداد ایستگاه‌های زمین‌لرزه‌ی کمی در آن‌ها وجود دارد؛ استفاده کرد.

نیت لیندزی، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: “نیاز زیادی به زلزله شناسی کف دریا وجود دارد. هر ابزاری که شما با آن وارد اقیانوس شوید؛ حتی اگر 50 کیلومتر از ساحل فاصله داشته باشد؛ بسیار مفید خواهد بود.”

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها