افزایش فشار دولت روسیه برای کنترل اینترنت و مخالفان

0
44

روسیه قدرت خود را در زمینه‌ی کنترل اینترنت افزایش داده و فعالان در حال مبارزه هستند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از cnet، لیتریف توسعه دهنده نرم افزاری، مخالف کنترل دولت روسیه بر روی کاربران و اینترنت است. دولت روسیه در حال تلاش برای سانسور و محدود کردن آزادی کاربران در اینترنت است و لیتریف با این کار مقابله می‌کند.

لیتریف درحالی که به دلیل ایجاد پاپوش توسط پلیس دستگیر شد؛ سرانجام توانست از روسیه خارج شود و به استونی برود.

لیتریف گفت: “اگر به روسیه بازگردم، به حبس ابد محکوم می‌شود.”

تصویر الکساندر لیتریف، توسعه دهنده نرم افزاری که در پی سرکوب مخالفان روسیه به استونی گریخت.

وی بعد از فرار به استونی، با الکسی ناوالنی همکاری کرد، که در 10 سال گذشته چهره مخالف سیاست روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور بوده است.

ناوالنی در آگوست 2020 توسط جاسوسان روسیه مسموم شد و از آن زمان به بعد زندانی شده است.

در سال 2017، لیتریف اولین اقدام خود را در سیاست اپوزیسیون انجام داد.

او در یکی از افشاگری‌های یوتیوب مدعی شد که دیمیتری مدودف، نخست وزیر وقت، بیش از 1.2 میلیارد دلار اختلاس کرده است.

در این راستا لیتریف برنامه ساخت که اگر معترضان دستگیری می‌شدند، می‌توانستند برنامه را باز کرده و دکمه بزرگ قرمز رنگ را فشار دهند. در این صورت به طور خودکار با یک وکیل تماس گرفته می‌شود و همچنین اطلاعات تماس اضطراری و یک سیگنال GPS از محل آنها ارسال خواهد شد.

در سال 2016، پوتین لایحه‌ای امضا کرد که بر اساس آن شرکت‌های مخابراتی باید پیام‌های متنی و تماس‌های تلفنی مشتریان خود را تا شش ماه ذخیره کنند. این قانون بهانه‌ای شد برای ممنوعیت تلگرام.

هزاران نفر پس از ممنوعیت تلگرام توسط Roskomnadzor در سال 2018 برای “آزادی اینترنت” اعتراض کردند.

تلاش‌های آن‌ها برای ممنوعیت تلگرام ناموفق بود. این سرویس نه تنها در دسترس باقی ماند، بلکه تعداد کاربران روسی آن نیز افزایش یافت که از طریق آی پی به آن وصل می‌شدند.

روسیه یک انتخاب داشت: یا طیف وسیعی از آدرس‌های IP را مسدود کرده و به اعتراضات دامن بزند و یا ممنوعیت تلگرام را لغو کند. لیتریف گفت: “این مبارزه برای همه یا هیچ بود.”

پس از دو سال، روسیه تسلیم شد و ممنوعیت تلگرام را در ژوئن گذشته لغو کرد.

بحث روی آزادی‌های آنلاین یک ماه پس از روی کار آمدن پوتین در سال 2012 آغاز شد. مجلس نمایندگان فدرال روسیه پیش نویس لایحه محدودیت اینترنت را آغاز کردند و ادعا داشتند برای محافظت از خردسالان در برابر سوء استفاده جنسی، بازارهای مواد مخدر آنلاین و محتوا ضروری است.

امروزه اینترنت در روسیه بازتر از سایر کشورها مانند چین، مصر و ویتنام است. اما استراتژی سانسور روسیه حرفه‌ای‌تر است. در واقع روسیه مانع از دریافت اطلاعات توسط کاربران نمی‌شود؛ قانون این است که کاربران را از شرکت در هر نوع فعالیت سیاسی، آنلاین یا آفلاین منصرف کند.

پوتین قانون اساسی را در آوریل اصلاح کرد و به او اجازه داد تا سال 2036 به عنوان رئیس جمهور حکومت کند.

روسیه شرکت‌های مانند گوگل، اپل و … را تحت فشار قرار داد و جایگزین‌های محلی مانند RuTube برای YouTube طراحی کرد. طبق قانون، تلفن‌های اندرویدی باید با 16 برنامه ساخت روسیه را در خود جای بدهند، در حالی که اپل موظف است در راه اندازی آیفون‌های جدید از روس‌ها بخواهد برنامه‌های بومی را دانلود کنند.

آخرین پروژه لیتریف Solar Labs است، یک VPN غیر متمرکز که بر اساس بلاک چین ساخته شده است.

پلتفرم Solar Labs

پلتفرم Solar Labs به مردم در سراسر جهان اجازه می‌دهد تا سرورهای VPN خود را میزبانی کنند. اگر افراد زیادی از کشورهای مختلف میزبان سرورهای VPN خود باشند، حذف همه سرورها به یکباره غیرممکن است.

وی گفت: “حتی اگر دولت برای مسدود کردن خدمات ما هر کاری لازم است انجام دهد، آن‌ها موفق نخواهند شد مگر اینکه کل اینترنت را برای کل کشور قطع کنند.”

این پروژه نه تنها برای روس‌ها، بلکه برای ایرانیان، چینی‌ها و بلاروسی‌ها نیز طراحی شده است که همگی با سانسور شدید اینترنتی روبرو هستند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها