انتشار ویدئوهای جعلی و گمراه کننده تهاجم روسیه به اوکراین در توئیتر

0
196

ویدئوهای دستکاری شده و گمراه کننده مدت‌هاست که شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر را تحت تأثیر قرار داده است؛ و حال این مشکل در بحبوبه‌ی حمله روسیه به اوکراین بیشتر شده است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از cnet، با انتشار خبر حمله روسیه به اوکراین، کاربر توئیتری @AndreyZhukovv ویدئویی از چند ساختمان‌ در هوای تاریک منتشر کرد. ناگهان یک نور آسمان را روشن می‌کند و به دنبال آن یک صدای بلندی به گوش رسید. در این حین کاربر ویدیو یک کلمه می‌گوید: Mariupol.

ماریوپل شهری در جنوب شرقی اوکراین است و این ویدئو نشان داد که مورد حمله‌ی روسیه قرار گرفته است. این ویدیو میلیون‌ها بازدید داشت. البته این یک ویدئوی گمراه گننده بود و کاربران توئیتر متوجه شدند که کلیپ منتشر شده از یک ویدیوی قدیمی TikTok گرفته شده است که در واقع یک صاعقه را نشان می‌دهد؛ نه اصابت بمب!

روز جمعه، توئیتر این ویدئو را به دلیل نقض قوانین حذف کرد.

انتشار ویدئوهای جعلی و گمراه کننده در شبکه‌های اجتماعی

این شرکت قوانینی علیه به اشتراک گذاری این نوع محتواها دارد. اما قبل از حذف، این ویدئو بارها منتشر شده و تأثیر خود را گذاشته بود. قبل از اینکه توئیتر این توییت را حذف کند، این ویدیو 6 میلیون بازدید داشت.

توییتر می‌گوید در تلاش است با محتوای نادرست و گمراه کننده مبارزه کند.

مایک کالفیلد، دانشمند پژوهشی در مرکز دانشگاه واشنگتن، گفت: استفاده از فیلم‌های ویدیویی قدیمی یک تکنیک رایج برای فریب دادن افراد در رسانه‌های اجتماعی است.

یکی از توییت‌هایی که روز چهارشنبه توسط @Bajrangi_lama منتشر شد، نشان می‌داد که ارتش اوکراین در حال سرنگونی یک جت روسی است. کاربر کامنت هایی را که نشان می‌داد این یک ویدیوی قدیمی است را مخفی کرده بود. اگر کاربران توییتر روی نماد خاکستری در کنار زمان و تاریخ یک توییت کلیک کنند، می‌توانند پاسخ‌های مخفی را مشاهده کنند.

سخنگوی برنامه ویدیویی کوتاه TikTok و فیسبوک نیز اعلام کردند که هر ویدیوی گمراه‌کننده‌ای را که اطلاعات نادرست را به اشتراک بگذارد حذف خواهد کرد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها