این پارک هوشمند از آشغال ساخته شده است

0
456

کالاسودا_گروهی از پژوهشگران نوعی پارک هوشمند طراحی کرده اند که از آشغال ساخته شده است. این پارک هوشمند در نوع خود منحصر به فرد محسوب می شود.

آشغال ها و ضایعات پلاستیکی که از کف اقیانوس ها، جمع آوری می شوند می توانند موجب آلودگی های زیست محیطی متعددی شوند.

برای مثال این ضایعات می توانند در بلند مدت موجب اتفاقات خطرناکی شوند. اما این روزها تکنولوژی به کمک کاربران آمده و مانع از این می شود که کاربران از زباله ها آزار ببینند.

ضایعات پلاستیکی موجب آلودگی اقیانوس‌ها شده‌اند و کشورهای مختلف تلاش می‌کنند با روش‌های منحصر به‌ فرد این آلاینده‌ها را کاهش دهند. به همین منظور هلند روشی را برای استفاده دوباره از ضایعات پلاستیکی ارائه کرده و پارک شناوری را ساخته است.

جالب است بدانید که بر اساس گزارشی که توسط وزارت تعاون و محیط زیست هلند تهیه شده بیش از ۱۰۰۰ متر مکعب ضایعات پلاستیکی هر ساله به رودخانه میوز و به دریای شمال وارد می‌شوند. این ضایعات حاصل دفن زباله، ضایعات کشاورزی، فاضلاب و حمل‌ونقل دریایی هستند.

در این روش بنیاد بازیافت جزیره و ۲۵ شریک دیگر از ضایعات پلاستیکی پارک شناوری با نام پارک بازیافتی ایجاد کرده‌اند. این فضای عمومی در روتردام شامل سیستم‌های شناور ساخته شده از ضایعات پلاستیکی بازیافت شده است. این گروه، ضایعات بازیافتی را از ساحل جمع‌آوری سپس به این پارک شناور اضافه می‌کنند.

پروژه پارک بازیافتی در رودخانه میوز متمرکز شده است و حیات موجودات آبزی با وجود پلاستیک توسط دانشگاه واگنینگن بررسی می‌شود. این پارک به سیستم HEBO Mariteim مجهز است که قابلیت حذف زباله را از آب دارد.

این البته این سیستم‌ها فقط برای کاهش آلودگی پلاستیک طراحی نشده‌اند و زیستگاه حیات‌وحش نیز هستند و گیاهان هم در بالا و هم در زیر سطح پارک رشد می‌کنند تا حیات دریایی و تخم‌ گذاری موجودات آبزی نیز حفظ شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید وضعیت این زباله ها چگونه است. با توجه به این که پلیمرها دارای مولکول‌های بزرگی هستند، پس از ذوب شدن این مواد به سادگی با هم ترکیب نمی‌شوند و مانند آب و روغن در لایه‌های مجزا قرار می گیرند. برای بازیافت ضایعات پلاستیکی یا باید انواع پلاستیک تفکیک شوند که مستلزم صرف هزینه و زمان اضافی است، یا باید راهکارهای مناسبی برای بازیافت همزمان تمام انواع پلاستیک مورد استفاده قرار گیرد. بنابر این شناسایی روش‌هایی برای بازیافت همزمان انواع پلاستیک، اولویت بالایی دارد.

برای بازیافت شیمیایی از یک کاتالیزور به منظور شکستن ساختارهای پیچیده پلیمرها به ساختارهای ساده‌تر استفاده می‌شود. این فرآیند مستلزم صرف انرژی زیادی است. بنابر این یکی از اولویت‌های مهم محققان شناسایی کاتالیزورهای موثرتر و کارآمدتر است. بخش عمده ضایعات پلاستیکی که اکنون بازیابی می شود، از جنس پلی اتیلن ترفتالات و پلی اتیلن است.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا فناورانه زندگی کنید