بحران هویت: هوش مصنوعی و بارگذاری ذهن

0
199

بسیاری از محققان اصرار دارند که پیشرفت‌های فناوری به انسان‌ها امکان می‌دهد تا با بارگذاری ذهن،  ذهن خود را در سیستم‌های رایانه‌ای آپلود کنند و از این طریق این امکان را به ما می‌دهند که برای همیشه زندگی کنیم.

به گزارش کالاسودا و به نقل از venturebeat، البته این مفهوم عمیقاً ناقص است اما در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

به همین دلیل، آمازون یک سریال تلویزیونی بر اساس این فرضیه به نام آپلود ساخته است.

مفهوم “بارگذاری ذهن” ریشه در این فرض دارد که مغز انسان، مانند هر سیستمی که از قوانین فیزیک پیروی می‌کند، می‌تواند در نرم افزار مدل سازی شود.

آیا این کار عملی است؟

البته این یک کار چالش برانگیز است. بیش از 85 میلیارد نورون در مغز شما وجود دارد که هر کدام هزاران پیوند به نورون‌های دیگر دارند. این شبکه  حدود 100 تریلیون اتصال است که هزار بار بیشتر از تعداد ستاره‌های کهکشان راه شیری است.

آینده‌پژوهانی که به «بارگذاری ذهن» اعتقاد دارند، اغلب یک فرآیند خودکار را با استفاده از نوعی دستگاه MRI فوق‌شارژ تصور می‌کنند.

آنها همچنین از نرم‌افزار هوش مصنوعی (AI) برای تبدیل آن اسکن به شبیه‌سازی هر نورون و هزاران اتصال آن به نورون‌های دیگر استفاده می کنند.

این یک کار بسیار چالش برانگیز است اما از نظر تئوری امکان پذیر است.

در واقع با این بارگذاری ذهنی رقیبی ایجاد می‌شود که مهارت‌ها، قابلیت‌ها و خاطرات یکسانی دارد و به همان اندازه احساس می‌کند که مالک هویت شما است.

برخی از آینده پژوهان برای پرداختن به این پارادوکس، یک رویکرد جایگزین را پیشنهاد می‌کنند.

آنها به جای اسکن و بارگذاری ذهن در رایانه، تبدیل تدریجی مغز یک فرد، نورون به نورون، به یک بستر غیر زیستی را ارائه می‌دهند.

این فرایند به‌جای «آپلود کردن» به‌عنوان «سایبورگینگ» شناخته می‌شود.

علاوه بر این، مشخص نیست که آیا جایگزینی تدریجی مشکل هویت را حل می‌کند یا خیر.

با این حال، این تصور که “بارگذاری ذهن” به هر انسان بیولوژیکی این امکان را می‌دهد که عمر خود را افزایش دهد ناقص است.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها