بررسی گوشی Honor 8s، ارزان و خوش دست

0
7526

در این مقاله قصد داریم به بررسی گوشی هوآوی Honor 8s بپردازیم، گوشی ارزان قیمتی که در آوریل سال 2019 معرفی و به بازار عرضه شد. در نگاه اولیه به نظر می رسد فقط صفحه نمایش آن با بقیه گوشی ها فرق دارد. اما آیا واقعا همین طور است؟ در بررسی ای که انجام دادیم فقط صفحه نمایش نبود که ما را شگفت زده کرد. به نظر می رسد این گوشی ارزان قیمت در موارد دیگر هم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. پس با ما همراه شوید تا بفهمید آیا شما هم مثل ما در بعضی موارد شگفت زده خواهید شد یا خیر.

مهمترین مشخصات گوشی:

ابعاد، وزن و جنس بدنه: 147.1 x 70.8 x 8.5 میلی متر، 146 گرم ، پلاستیک

صفحه نمایش: 5.71 اینچ، LCD، 1520×720 با تراکم 295 ppi

چیپست ها: Mediatek MT6761 Helio A22، 4 هسته ای، PowerVR GE8320

مموری: رم 2GB ، حافظه داخلی 16، 32 یا 64 گیگابایت، ساپورت مموری کارت تا 1 ترابایت (دارای شیار اختصاصی)

سیستم عامل اندروید 9.0

دوربین اصلی: 13 مگاپیکسل، f1.8

دوربین سلفی: 5 مگاپیکسل

باتری: 3020 میلی آمپر ساعت

رادیو FM و پورت USB 2.0

ظاهر:

وقتی این گوشی را از نظر ظاهری بررسی می کنید متوجه می شوید با یک گوشی نه چندان خاص و در رده ارزان قیمت مواجه هستید، بدنه پلاستیکی، دارای یک دوربین اصلی و فاقد سنسور اثر انگشت. البته طراحی این گوشی با توجه به ارزان قیمت بودن آن خوب است.

جنس بدنه آن پلاستیکی است که به نظر کیفیت قابل قبولی دارد و حسن آن زبر بودنش است که این باعث می شود اصطکاک خیلی خوبی در دستتان ایجاد کند و کمتر پیش بیاید که سر بخورد.

وزن و اندازه گوشی کاملا مناسب است و به نظر می آید دستانتان چه کوچک باشد و چه بزرگ مشکلی با نگهداری آن نخواهید داشت، برای اینکه متوجه اندازه آن شوید با دو گوشی Sony Xperia XZ Premium و Huawei Honor 10 Lite مقایسه اش کردیم و همان طور که مشاهده می کنید از هر دوی این گوشی ها کوچکتر است ولی نه آنقدر که وقتی به تنهایی آن را نگاه می کنید متوجه شوید که گوشی کوچکی را در دست دارید.

کناره های گوشی گرد هستند و کلا در تمامی کناره ها گوشی دارای قوس است و صاف نیست. درگاه USB، بلندگو و یک میکروفن در پایین و هدفون، چراغ اعلان ها و یک میکروفن دیگر در بالای آن قرار دارد. در کناره سمت چپ آن نیز درگاه مخصوص به سیم کارت ها و مموری کارت آن قرار دارد.

خوشبختانه دوربین گوشی هم سطح بدنه گوشی است و به مقدار خیلی کمی بیرون زدگی دارد. بی انصافی است بگوییم همین بیرون زدگی باعث می شود اگر از دستانتان بیوفتد دوربین گوشی آسیب ببیند، فکر نمی کنم، شاید به احتمال 1 به 1000.

صفحه نمایش بیشتر سطح گوشی را پوشش داده و فقط به مقدار کمی در کناره ها و بالای گوشی حاشیه وجود دارد و حاشیه پایین گوشی به مراتب بیشتر از بقیه است. طبق چیزی که می توان با چشم تخمین زد حدودا 80% سطح گوشی را صفحه نمایش آن تشکیل داده است که با توجه به ارزان قیمت بودن گوشی طراحی خیلی خوبی دارد.

شاید مشکلاتی که بتوان به طراحی گوشی گرفت مانند گوشی آنر 10 لایت، یکی این است که اگر بدنه آن فلزی بود با توجه به ارزان قیمت بودن گوشی عالی می شد و یک مزیت خیلی بزرگ برای آن به حساب می آمد و دومین مشکل اینکه این بدنه کاملا گوشی را احاطه نکرده است و حدودا 20% کناره های گوشی مشکی رنگ و از نوع دیگری هستند البته مورد دوم کاملا سلیقه ای است و ممکن است برای بعضی ها همین طراحی منحصر بفرد جذاب باشد.

صفحه نمایش:

رنگ های صفحه نمایش خوب هستند، کیفیت قابل قبولی دارند و دقیق هستند، اما یک مقدار میزان شفافیت آن ها کم است. شاید در تصویری که سفیدی زیادی دارد متوجه آن شوید ولی در غیر این صورت زیاد به چشم نمی آید.

به نظرم یک مقدار رزولوشن صفحه نمایش برای این سایز کم است و شاید اگر رزولوشن بالاتری مثلا Full HD برای آن در نظر می گرفتند با توجه به ارزان قیمت بودن آن بسیار عالی می شد.

خوشبختانه سنسور نور از گوشی حذف نشده است، هرچند خیلی دقیق نیست و ما برای تنظیم میزان روشنایی در بعضی موارد به مشکل بر خوردیم ولی در کل خوب است.

تنظیمات صفحه نمایش کامل هستند، می توانید دما و نوع رنگ را تنظیم کنید، حالت Eye Comfort را فعال کنید یا سنسور نور و میزان نور را تنظیم کنید.

به نظر می آید صفحه نمایش نوع خاصی نباشد همان LCD معمولی اما با این حال از زوایای مختلف خوب دیده می شود و مشکل قابل توجهی وجود ندارد.

نور صفحه نمایش در حالت عادی خوب است، حتی جایی که روشنایی زیاد باشد خوب است ولی وقتی پای آفتاب وسط باشد به مشکل بر می خورید. زیر نور شدید آفتاب به مشکل برخورد می کنید و قطعا به دنبال سایه می گردید تا ببینید گوشی چه چیزی دقیقا دارد نشانتان می دهد.

رابط کاربری:

خبر خوب اینکه به صورت پیش فرض آخرین نسخه اندروید، یعنی اندروید Pie یا 9 بر روی این گوشی نصب شده است که برای این گوشی یک مزیت بزرگ به حساب می آید، رابط کاربری گوشی های هوآوی از نوع EMUI است و در این گوشی ورژن 9.0.1 استفاده شده است. طبق معمول در رابط کاربری EMUI شما برای دسترسی به آیکون برنامه ها باید آن را در حالت Drawer قرار دهید. می توانید این گزینه را در Settings–> Home screen & wallpaper پیدا کنید.

تمام برنامه های کاربردی که مورد نیاز یک کاربری عادی باشد در آن وجود دارد و خوشبختانه چون از رابط کاربری EMUI استفاده می کند تغییرات زیادی در اندروید آن داده نشده است پس خیالتان راحت باشد که اگر از گوشی اندرویدی دیگری استفاده می کردید تقریبا با این گوشی مشکلی نخواهید داشت و همه چیز سر جایش است.

باتری

باتری این گوشی 3020 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد که به نظر می رسد با توجه به اینکه این گوشی از سخت افزار چندان قدرتمندی استفاده نمی کند و از طرفی با توجه به پایین بودن رزولوشن صفحه نمایش، این حجم از باطری کاملا مناسب است و شاید تا 2 روز نیازی به شارژ آن نداشته باشید، در مدت زمان 5 روزه ای که در اختیار ما بود حدودا 15% از باتری آن کم شد که این عدد خیلی خوب است.

متاسفانه ایراد بزرگی که می توان به آن گرفت این است که این گوشی از حالت Fast Charge بهره نمی برد و نمی توانید سریعا آن را شارژ کنید.

کیفیت صدا

صدای گوشی خوب و نرمال است، و تا جایی که امکانش بود صدایش را بلند کردیم و متوجه خش یا صدای ناهنجاری از آن نشدیم.

متاسفانه بلوتوث این گوشی از پروتکل Aptx یا Aptx HD پشتیبانی نمی کند، این حالت زمانی بدردتان می خورد که از یک هدفون بلوتوثی که از این پروتکول ها پشتیبانی می کند استفاده کنید که باعث می شود کیفیت موسیقی بسیار بهتر شود، البته اگر از هدفون های سیمی استفاده کنید مشکلی با این مورد نخواهید داشت.

سخت افزار

چیپست این گوشی از نوع Mediatek MT6761 Helio A22 به همراه هسته گرافیکی PowerVR GE8320 است که تقریبا با Snapdragon 450 و هسته گرافیکی Adreno 405 برابری می کند که متاسفانه از این لحاظ هر دو چیپست خیلی کارایی بالایی ندارند و حتما در مواجه با اپلیکیشن های سنگین یا حتی متوسط به مشکل بر می خورید. حتی خود ما مجبور شدیم 2 تا 3 بار نرم افزار Antutu را اجرا کنیم تا به نتیجه نهایی برسیم و گوشی برنامه را متوقف نکند.

رم گوشیی که برای بررسی در دست ما قرار دارد 2 گیگابایت است که البته با توجه به کشورهای عرضه شده و مدل های مختلفش تا 3 گیگابایت هم موجود می باشد. البته همین مقدار 2 گیگابایت رم با توجه به پردازنده های گوشی مناسب است چون اگر بیشتر از این هم باشد پردازنده ها کشش اجرای بیشتر از این را نخواهند داشت. حافظه داخلی گوشیی که در اختیار ما بود 16 گیگابایت بود، اما در بیشتر سایت ها به آن اشاره نشده و مقدار 32 و 64 گیگابایت را برای آن در نظر گرفته اند.

در هر حال با توجه به زمانه ای که الان در آن حضور داریم به نظر می رسد مقدار 16 گیگابایت کم باشد و پیشنهاد ما تهیه حداقل 32 گیگابایت برای حافظه داخلی گوشی است هر چند که می توانید از مموری کارت استفاده کنید ولی مد نظر داشته باشید که در سیستم اندروید بعضی از برنامه ها فقط بر روی حافظه اصلی قرار می گیرند که این امر به مرور زمان مخصوصا در گوشی هایی که حافظه داخلی 16 یا کمتر دارند شما را با مشکل مواجه خواهند کرد.

در زیر نتیجه بنچمارک Antutu را مشاهده می کنید.

همانطور که مشاهده می کنید امتیاز 63717 برای این گوشی بدست آمده است، برای گوشی های میان رده این امتیاز بالای 120000 است، پس حالا متوجه می شوید با گوشیی سر و کار دارید که سخت افزار چندان قویی ندارد. خوشبختانه بیشترین امتیاز مربوط به CPU این گوشی می باشد، این یعنی در اجرای نرم افزار ها و وب گردی به مشکل کمتری بر خورد می کنید تا اجرای بازی ها و تماشای ویدیو ها، ولی در مجموع این گوشی برای استفاده روزمره کاربرد دارد و نه بیشتر. یعنی حتی برای بازی کردن معمولی ممکن است کمی به مشکل بر بخورید و بازی های خیلی سنگین را شاید بهتر باشد بیخیال شوید.

دوربین

این گوشی دارای یک دوربین 13 مگاپیکسلی است که امکانات خیلی خاصی هم برای آن در نظر گرفته نشده است. برنامه دوربین دارای حالات مختلفی از جمله حالت عکس، فیلم، Beauty و چندحالت دیگر است که در عکس زیر می بینید.

بگذارید به بررسی کیفیت عکس این گوشی بپردازیم.

به نظرم چیزی که شما را شگفت زده می کند عکس هایی است که در روز با دوربین اصلی این گوشی می گیرید، برای گوشیی در این رده این عکس ها خیلی خوب هستند.

در زیر عکس های این گوشی که با دوربین اصلی در روز گرفته شده اند را می بینیم.

کیفیت عکس ها هرچه نور بهتری موجود باشد بهتر است، رنگ ها خوب است هرچند می توانست بهتر باشد، اما برای یک گوشی ارزان قیمت کیفیت خیلی خوبی دارند، نویز زیادی در عکس ها وجود ندارد و در حالت ماکرو نیز کیفیت عکس ها خوب است. متاسفانه شاید ضعف دوربین بیشتر مربوط به برنامه آن باشد که امکانات و حالت های زیادی برای عکس برداری وجود ندارد گرچه شما می توانید با دانلود برنامه های جانبی دیگر یک سری از امکانات را به آن اضافه کنید. برای درک بهتر، مقایسه ای بین یک گوشی دیگر انجام داده ایم، Huawei Honor 10 Lite که دارای دو دوربین است و در کل مکانیزم پیشرفته تری برای عکاسی دارد.

متاسفانه ضعف اصلی دوربین این گوشی عکاسی در شب است؛ چه نور کم باشد یا در حد معمول نور باشد، عکس ها نویز زیادی دارند و گاهی اوقات اگر دست شما مقداری بلرزد کلا عکس تار می شود، نمونه عکس هایی که ما گرفتیم نیز از این قاعده مستثنا نبود. حالت خاصی هم برای عکس برداری در شب وجود ندارد، البته ضعیف بودن دوربین گوشی ها در شب مخصوصا در بین گوشی های ارزان قیمت مشکل شایعی است و از آن ها نباید انتظار زیادی داشت، حتی در بعضی از گوشی های میان رده نیز این مشکل وجود دارد. در زیر نمونه عکس هایی که در شب با دوربین اصلی این گوشی گرفته شده اند را می بینید.

دوربین سلفی

کیفیت دوربین سلفی این گوشی در روز کاملا مناسب یک گوشی ارزان قیمت بوده و تعریف آنچنان زیادی ندارد، عکس ها معمولی هستند و آنطور که باید توسط این رده گوشی ها گرفته بشوند گرفته شده اند ولی در شب یا در نور کم کیفیت قابل قبولی ندارند و می توانست بهتر بشود. در کل به نظر می رسد دوربین سلفی این گوشی کارتان را آنجور که باید راه می اندازد.

جمع بندی

این گوشی اگر با قیمت جهانی آن به بازار بیاید حدود 2 میلیون تومان باید قیمت داشته باشد که با توجه به ظاهر و مشخصات آن تقریبا مناسب به نظر می رسد.

ظاهر، صفحه نمایش بزرگ نسبت به اندازه آن و عکاسی با دوربین اصلی اش نقطه قوت این گوشی است. برای کارهای معمولی و روزمره مناسب است، شارژدهی آن مناسب است، آنتن دهی آن خوب است و در طول مدتی که در دست ما بود مشکلی با آن نداشتیم. همچنین برای عکاسی تا زمانی که هوا تاریک نشود کاملا مناسب است ولی متاسفانه برای عکاسی سلفی خیلی جالب نیست.

اگر گوشیی می خواهید که بیشتر با آن وب گردی کنید یا در نرم افزارهای اجتماعی مشغول باشید در حالی که می خواهید عکس های خوبی هم با دوربین اصلی آن بگیرید این گوشی را مدنظر قرار دهید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که این گوشی هم زمان از 2 سیم کارت پشتیبانی می کند و در عین حال درگاه مخصوصی برای کارت حافظه دارد، اما اگر می خواهید با این گوشی بازی زیاد انجام دهید، کیفیت عکاسی دوربین سلفی آن خیلی برایتان مهم است یا فیلم با کیفیت Full HD به بالا در آن تماشا کنید باید یک مقدار با دقت بیشتری با توجه به نقاط ضعف آن اقدام به خریدش کنید.

نقاط قوت:

ابعاد و وزن بسیار مناسب

ظاهر خوب

استفاده از بدنه پلاستیکی زبر

استفاده از اندروید 9

صفحه نمایش بزرگ با توجه به اندازه گوشی

کیفیت مناسب دوربین اصلی

پشتیبانی از دو سیم کارت و وجود درگاه اختصاصی برای کارت حافظه

نقاط ضعف:

عدم  استفاده از صفحه نمایش مقاوم (مانند Corning Gorilla Glass)

کیفیت بد دوربین سلفی

عدم پشتیبانی از شارژ سریع

سخت افزار ضعیف

مقدار کم حافظه داخلی در نمونه مورد بررسی

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها